رئیس اتحادیه املاک مشهد گفت: متاسفانه قیمت تمام شده آپارتمان افزایش یافته و حبابی در کار نیست که منتظر تخلیه آن شود.

گرانی در بازار مسکن حباب نیست
به گزارش قدس آنلاین، علی مرادزاده  در رابطه با وضعیت بازار مسکن، اظهارکرد: در اسفند ۹۷ با یک جهش قیمت مواجه شدیم و قیمت‌ها کمی افزایش یافت، ولی طی چند روز اخیر بازار مسکن راکد شده و در تعداد معاملات و مبلغ معاملات با کاهش روبه رو شده است.  
وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد این وضعیت رکود روزهای اخیر بازار مسکن به دلیل نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان باشد زیرا هر ساله در این ماه ما با رکود بازار مواجه هستیم و از طرفی ایام ماه مبارک رمضان در اردیبهشت ماه قرار دارد که همیشه در اواسط بهار معاملات و قیمت‌ها کاهش می‌یابد.  
رئیس اتحادیه املاک مشهد تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم بعد از ماه مبارک رمضان و آغاز فصل تابستان شاهد رونق بازار مسکن باشیم و تاحدودی افزایش قیمت‌ها را در پیش داشته باشیم به دلیل اینکه قیمت اجاره‌ها افزایش می‌یابد و خرید و فروش رونق پیدا می‌کند و قیمت‌ها کمی بالا می‌رود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود رکود در بازار مسکن نسبت به سال‌های اخیر همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم، گفت: علت اصلی این وضعیت بیماری هلندی است و ما با رکود تورمی مواجه هستیم و پس از اینکه نرخ دلار افزایش یافت و چهار برابر شد؛ قیمت مصالح ساختمانی هم افزایش یافت و این باعث شد قیمت تمام شده ساختمان بالا رود.  
مراد زاده ادامه داد: در سال ۹۶ قیمت ساخت آپارتمان معمولی برای هر متر حدودا ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان بود ولی بعد از افزایش ۳.۵ تا ۴ برابری نرخ دلار، هزینه ساخت هم افزایش یافت، البته باید یادآور شد که هزینه‌های ساخت به شدت دلار بالا نرفته و تقریبا ۲.۵ برابر شده است.  
رئیس اتحادیه املاک مشهد عنوان کرد: علاوه بر مسائل ذکر شده طی چند ماه اخیر شهرداری و تامین اجتماعی به میزانی سهم خود را افزایش دادند و نهادهای اداری مانند پروانه خلافی، نظام مهندسی و بیمه ساختمان نیز افزایش پیدا کرده و نهایتا قیمت ساخت گران شده و اگر ساخت آپارتمان برای سازنده قبلا ۱.۵ میلیون تومان تمام می‌شد امروزه کمتر از ۳ میلیون تومان تمام نمی‌شود.  
وی افزود: وجود تمامی موارد باعث شده که به طور کلی قیمت آپارتمان افزایش و معاملات کاهش پیدا کند و این کاهش معاملات به دلیل این است که مردم توان خرید سابق را ندارند و بسیاری از خریداران و مصرف کننده‌های معمولی از این بازار خارج شدند و به حاشیه‌های شهر می‌روند که این موضوع به افزایش رکود دامن می‌زند.  
مرادزاده با تاکید بر اینکه متاسفانه قیمت تمام شده آپارتمان افزایش یافته و حبابی در کار نیست که منتظر تخلیه آن باشیم، بیان کرد: در فصل تابستان آپارتمان‌های در دست ساخت آماده فروش و ارائه به بازار می‌شود و در آن زمان مشخص می‌شود که قیمت تمام شده به چه میزان است، من فکر می‌کنم قیمت‌ها از آن میزانی که الان است مقداری افزایش یابد و در اواسط تابستان افزایش تردد مشتری رهن و اجاره در بنگاه‌ها به خرید و فروش املاک هم دامن بزند و معاملات مسکن افزایش یابد.  
رئیس اتحادیه املاک مشهد با اشاره به اینکه روی تسهیلات نمی‌توان حساب باز کرد، اظهار کرد: هیچ کس امیدی به بانک مسکن ندارد و طبق گزارش‌های منتشر شده در سال ۹۷ حدود ۶۰ هزار نفر از دریافت وام مسکن اولی انصراف دادند و این نشان می‌دهد نسبت سهم وام‌های مسکن به شدت کاهش پیدا کرده است.  
وی یادآور شد: طرح‌های جدیدی که دولت ارائه می‌دهد مانند طرح مسکن امید و اینکه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در برنامه دولت برای ساخت است و همچنین قرار دادن زمین بدون قیمت در اختیار سازندگان شاید به کاهش قیمت تمام شده کمک کند ولی نهایتا قیمت واحدهای شخصی‌ساز را نمی‌تواند پایین آورد و تنها ممکن است از التهابات شدید و ایجاد موج‌ گرانی جلوگیری کند ولی قیمت املاک از این نرخ پایین‌تر نمی‌آید.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.