یک مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول گفت انتظار می‌رود اقتصاد ایران برای دومین سال پیاپی کوچک شود و تورم به ۴۰ درصد برسد.

پیش بینی تورم ۴۰ درصدی اقتصاد ایران در سال جاری توسط صندوق بین المللی پول

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، یک مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول گفت انتظار می‌رود اقتصاد ایران برای دومین سال پیاپی کوچک شود و تورم به ۴۰ درصد برسد، چون این کشور درگیر تحریم های سخت تری است که آمریکا علیه آن اعمال کرده است.

 واشنگتن که در نوامبر سال گذشته تحریم ها علیه صادرات نفت ایران را دوباره وضع کرد ، اخیراً از خریداران نفت این کشور خواسته تا ماه می واردات از ایران را متوقف کنند و گرنه خودشان تحریم می شوند. معافیت‌های شش ماهه ای که واشنگتن به خریداران نفت ایران برای واردات مقدار محدودی نفت از این کشور داده بود ، در ماه می پایان می یابند.

طبق تخمین های صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد ایران سال گذشته ۳.۹ درصد سقوط کرد و انتظار می رود در ۲۰۱۹ شش درصد دیگر کوچک شود که نتیجه لغو معافیت ها است.

جیهاد آزور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول گفت:« واضح است که وضع دوباره تحریم ها و لغو معافیت ها تاثیری عمیق بر اقتصاد ایران هم از نظر رشد و هم از نظر تورم می گذارد، تا جایی که تورم احتمالاً به ۴۰ درصد یا حتی بیشتر از آن در سال جاری می رسد».

 تحریم‌های آمریکا علیه ایران بیش از ۹ میلیارد دلار از درآمد نفتی این کشور را از بین برده است.

 ارز ملی ایران، ریال، بیش از ۶۰ درصد ارزش خود را در سال گذشته از دست داد که باعث اختلال در تجارت خارجی ایران و افزایش تورم سالیانه شد.

 نرخ رسمی ریال ایران  ۴۲۰۰۰ در برابر هر دلار آمریکا است ولی نرخ بازار آن حدود ۱۴۴ هزار در برابر هر دلار آمریکا در روز یکشنبه بود.

به گفته این مقام صندوق بین المللی پول ایران باید اقدامی برای از بین بردن فاصله بین نرخ ارز در بازار و نرخ رسمی ارز انجام دهد. هم تراز کردن نرخ بازار و نرخ رسمی می تواند به مهار و کنترل تورم کمک کرده و فشار برنرخ ارز را کاهش دهد.

منبع: تسنیم

 انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.