عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی گفت: برای حل مشکل عدم نظارت کافی بانک مرکزی بر صندوق های قرض الحسنه باید تفکر قانونی اندیشیده شود.

بانک مرکزی بر صندوق های قرض الحسنه نظارت کافی ندارد

حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: گستردگی صندوق های قرض الحسنه در سراسر کشور که بالغ بر ۵ هزار صندوق می باشد و برخی آمارها نیز تا ۷ هزار صندوق را اعلام می کنند باعث شده است که بانک مرکزی در عمل نظارت مناسبی بر این صندوق ها نداشته باشد.

رییس کمیته پول، بانک و بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در جریان تصویب طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون اقتصادی،  موضوع مربوط به صندوق های قرض الحسنه و بانک های قرض الحسنه به کمیته پول، بانک و بازار سرمایه ارجاع شد تا به صورت دقیق تر موضوع صندوق های قرض الحسنه  بررسی شود، زیرا بسیاری از این صندوق ها در گره گشایی از کار مردم و نیازمندان اقدامات مطلوبی را انجام داده  اند، بنابراین این صندوق ها باید با شکل مناسبی حفظ شوند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: از طرفی هر نهاد پولی باید الزاما زیر نظر بانک مرکزی فعالیت کند، بنابراین  برای حل مشکل عدم نظارت کافی بانک مرکزی  بر این صندوق ها باید شیوه ای  اندیشیده شود تا ضمن حفظ و توسعه این  صندوق ها، نظارت بانک مرکزی نسبت به آنها فراگیر شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: برخی معتقد هستند که باید سپرده های قرض الحسنه از نظام بانکی کشور جدا شوند و برای آنها نهادی مستقل تشکیل شود. یکی از راه های تحقق این ایده این است که هر بانک تجاری موظف شود بانک قرض الحسنه وابسته به خود تأسیس کند و بانک مرکزی نظارت بر مجموعه بانک های قرض الحسنه را با سازوکاری غیر از سازوکار نظارت بر بانکهای تجاری انجام دهد.

حجت الاسلام حسین زاده بحرینی ادامه داد: این موضوع را به مرکز پژوهش های مجلس ارجاع داده ایم و قرار است این مرکز با دعوت از بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سایر نهادهای زیر مجموعه،  این موضوع را بررسی کارشناسی کند و نتیجه را به کمیسیون اقتصادی گزارش دهد تا  متناسب با گزارش مرکز، تصمیم گیری نهایی صورت بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.