مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی می‌شود که در تابستان امسال ۳۰ شهر خراسان رضوی که در نقطه سر به سر تولید و مصرف قرار دارند، با تنش آبی مواجه باشند.

۳۰ شهر خراسان رضوی همچنان در تنش آبی‌اند
به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم علوی در خصوص وضعیت منابع تامین آب شهرهای تحت پوشش در سال آبی ۹۸-۹۷ و در پی بارش‌های بهاری سال جاری، اظهار کرد: هرچند نزولات جوی باعث بروز سیل و وارد آمدن خسارت به شهروندان در برخی شهرهای استان شد اما برکات آن به مراتب از مشکلات ایجاد شده، بیشتر بوده است.  
وی با بیان اینکه بارش به شکل باران در وضعیت ذخایر سدها و میزان روان‌آب‌ها و به تبع آن شهرهای برخوردار از آب‌های سطحی موثر است، عنوان کرد : به دلیل تفاوت رژیم آب زیرزمینی با سطحی، ۷۵ تا۸۰ درصد بارش‌ها در همان ابتدا تبخیر و مابقی به شکل رودخانه، جویبار و سیلاب جاری و درصد ناچیزی از آن بسته به نوع خاک منطقه، پس از یک فرایند پیچیده چندماه وارد مخازن آب زیرزمینی می‌شود.
علوی افزود: افزایش بارندگی منجر به افزایش روان‌آب‌ها و آبگیری مخازن سدها می‌شود و بر روی مخازن آبی زیرزمینی استان تاثیر آنی ندارد. به جز قوچان که بخش کمی از نیاز آب شرب آن از سد تبارک‌آباد تامین می‌شود، مابقی شهرها وابسته به منابع زیرزمینی هستند.  
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی توسط بخش کشاورزی از ابتدای سال جاری تاکنون، تصریح کرد: این کاهش برداشت در افزایش دبی ۴۷۳ حلقه چاه شرب شهرهای استان تاثیری ندارد و تنها آن‌ها را با کاهش تولید مواجه نمی‌سازد، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که در تابستان امسال ۳۰ شهر خراسان رضوی که در نقطه سر به سر تولید و مصرف قرار دارند، با تنش آبی مواجه باشند.  
 وی ادامه داد: با یک سال ترسالی که بارش‌ها در آن از میانگین بلندمدت بیشتر است، نمی‌توان ادعا کرد استان وارد دوره ترسالی شده و نیاز به تکرار چندین سال ترسالی است. خشکسالی‌های طولانی حادث شده موجب از دست رفتن منابع و افت سطح آب‌های زیرزمینی در آب‌خوان‌ها شده است.
علوی بیان کرد: بسیار خوشبینانه است که با یک سال بارندگی مناسب، کسری مخازن آب زیرزمینی جبران و منابع آبی متعادل شود. مصرف‌کنندگان باید از منابع آبی مراقبت و در نحوه مصرف آب دقت کنند. سازگاری با کم‌آبی تنها راه مقابله با عدم تعادل در تولید و مصرف آب است.

منبع: ایسنا
انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.