رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان خراسان رضوی گفت: کارگران ، سربازان اصلی تحقق شعار رونق تولید هستند.

قوانین حمایتی از کارگران به صورت درست اجرا نمی شوند

احسان سهرابی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: بزرگترین چالشی که کارگران در حال حاضر با آن مواجه هستند موضوع عدم امنیت شغلی ، قراردادهای  موقت و سفید امضا است و در حالی که از سال 1369 قانون کار در کشور تصویب شده است اما در این باره هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته و درحالی که از نیمه دوم سال گذشته قرار بود دولت در این زمینه خبرهای خوشی را به جامعه کارگری ارائه دهد اما تا این زمان هنوز چیزی اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه اغلب جامعه کارگری در حال حاضر در خط فقر قرار دارند، تصریح کرد: در حالی که از کارگران به عنوان شریک های اجتماعی یاد می شود اما این موضوع صرفا یک شعار ظاهری است، زیرا شرکائ اجتماعی از جمله دولت و کارفرمایان  کارگران را همیشه در زیان و ضررها شریک می دانند و هرگاه یک مجموعه اقتصادی با مشکلی مواجه می شود در اولین مرحله برای کاهش هزینه ها به سراغ کارگر و مواردی نظیر کاهش دستمزد و حتی تعدیل نیرو می رود این در حالی است که در حالت مقابل اگر بنگاه اقتصادی و یا هر واحد دیگری ، به دلایل مختلف با سود و منفعت مواجه شود کارگر را در آن سهیم نمی کنند و این موضوع در سال گذشته به وضوح مشاهده شد. 

*کارگران سربازان مسیر رونق تولید هستند

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان خراسان رضوی  با بیان اینکه دلیل تاکید رهبری بر شعارهای اقتصادی طی سال های گذشته به این دلیل است که مسئولان تلاش چندانی در راستای تحقق شعارها نمی کنند و صرفا با تشکیل یک کارگروه ، موضوع از خردادماه هر سال به فراموشی سپرده می شود، تصریح کرد: کارگران به عنوان ستون فقرات یک بنگاه اقتصادی و سربازان اقتصاد مقاومتی ،  نقش بارز و شاخصی در رونق تولید دارند، اما شرکائ اجتماعی از جمله دولت و کارفرمایان به این موضوع توجه اساسی ندارند زیرا با گذشت 40 سال از انقلاب هنوز اصل 43 قانون اساسی به طور کامل محقق نشده است.

*نماینده کارگرباید کارگر باشد

سهرابی با بیان اینکه  امروز باید نماینده کارگر، کارگر باشد نه اینکه به‌ دلیل حضور در فعالیت های سیاسی لباس کارگری بپوشد اما در حقیقت دنبال منافع شخصی با تفکر سیاسی باشد، افزود: برخلاف کارفرمایان که تریبون های متعددی همچون اتاق بازرگانی، اتاق اصناف  و موارد مشابه برای معرفی خود دارند، اما کارگران از این موضوع محروم هستند و این موضوع باعث شده است که دولت صدای کارفرمایان را بیشتر از صدای کارگران بشنود اگرچه دولت خودش بزرگترین کارفرما است و نمی توان توقع داشت که حامی قشر کارگر و مشکلات آنها باشد.

وی با بیان اینکه استان خراسان رضوی در حال حاضر از حیث شرایط وضعیت کارگران در کشور جزو پنج استان برتر می باشد، تصریح کرد:اگرچه  استاندار خراسان رضوی مدل مثلث اقتصادی را برای توسعه استان مطرح کرده اند اما نقش کارگران در این طرح دیده نشده است، از این رو باید یک ضلع دیگر با عنوان تشکل های کارگری به این مدل افزوده شود تا مربع توسعه اقتصادی استان کامل شود .

*ضعف در اجرای قوانین مربوط به کارگران مشهود است

 سهرابی افزود: اگرچه در مورد حمایت از کارگران قوانین زیادی وضع شده است اما ضعف در اجرای انها مشهود و عینی است زیرا در حالی که در ماده 10 قانون کار، به صراحت به ویژگی های قرارداد کار اشاره شده است اما کارفرمایان به طوری صوری آنها را رعایت می کنند و در عمل به آنها پای بند نیستند و حتی برخی  با سوئ استفاده  از قشر کارگر، از قراردادهای سفیدامضا و بیمه های بی نام  استفاده می کنند. از این رو درخواست جامعه کارگری این است که همانطور که کارفرما لیست بیمه را با دیسکت به سازمان تامین اجتماعی و به صورت متمرکز ارائه می کند،  قرار دادهای کار را نیز   به صورت متمرکز به اداره کار ارائه کنند تا نظارت کافی و لازم بر آنها صورت بگیرد.

*طرح پارامتریک طرحی ضد کارگری

وی بابیان اینکه در سال قبل با تلاش های جامعه کارگری ، شغل آتش نشانی  به عنوان چهاردهمین شغل سخت و زیان آور شناخته شد، اظهار داشت: طرح پارامتریک که از سوی سازمان تامین اجتماعی در نهم بهمن ماه سال گذشته به مجلس تقدیم  و متاسفانه بسیاری از نمایندگان مجلس در استان خراسان رضوی که داعیه حمایت از کارگران رادارند نیز از آن حمایت کرده اند ، طرح بسیار ضد کارگری است و از وزیر کار این انتظار بود که از ارائه این طرح جلوگیری می کرد.

عضو هیئت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار کشور اظهار داشت: اگر سازمان تامین اجتماعی در حال رسیدن به نقطه سربه سری می باشد ، راهکار آن ارائه طرح ضدکارگری نمی باشد. زیرا در این طرح 7 درصد سهم بیمه کارگران به 9 درصد افزایش پیدا کرده است ؛ از طرفی در این طرح برخلاف ماده 77 قانون تامین اجتماعی که میانگین سال بیمه شدگان برای برقراری بازنشستگی را 2 سال در نظر گرفته است، میانگین را 5 سال و از سال 97 به صورت پلکانی تا 20 سال در نظر گرفته است که با این طرح کارگر نهایتا با حداقل حقوق بازنشسته می شود که این موضوع رفتاری غیر منطقی برای کارگران می باشد  که باعث خواهد شد آنها  بعد از بازنشستگی نیز به شغل هایی نظیر مسافرکشی روی بیاورند که در شان آنها نمی باشد.

سهرابی ادامه داد: از طرفی در این طرح کارگرانی که جزو مشاغل سخت و زیان آور هستند ، ضریبی که به آنها تعلق می گیرد فقط سه ماه است این در حالی است که در قانون ضریب در نظرگرفته شده برای آنها  6 ماه است. سازمان تامین اجتماعی اگر به دنبال کاهش هزینه ها است باید از مسیرهایی دیگری اقدام کند به طوری که مثلا از تعداد مشاوران در سطوح مختلف خود بکاهد و نظارت دقیق تری بر مجموعه هایی نظیر شستا داشته باشد. از طرفی برعکس قوه قضائیه که نیم عشر  مربوط به هزینه دادرسی به خزانه دولت واریز می شود درسازمان تامین اجتماعی این  نیم عشر که در موضوع اجراییه دریافت می کند  به خزانه واریز نمی شود و بین کارمندان آن تقسیم می گردد که نیاز به اصلاح جدی قانون در این زمینه می باشد

*شان کارگر باید حفظ شود  

وی با بیان اینکه شان کارگران باید حفظ شود وآنها مورد تکریم قرار بگیرند ، ادامه داد: حداقل حقوق برای کارگران یک میلیون و پانصد هزار تومان در نظرگرفته شده است این در حالی می باشد که میزان و شاخص پرداخت سبد حمایتی از سوی دولت حقوق ماهیانه 3 میلیون تومان لحاظ شد، از طرفی  افزایش 40 درصدی حقوق کارگران در حالی که تورم نقطه به نقطه 50 درصد اعلام شده است جای تامل و سوال دارد . سفره کارگران روز به روز کوچکتر می شود و بسیاری از کارگران در حال حاضر شرمنده خانواده هایشان هستند و در تامین هزینه های اولیه زندگیشان مستاصل و درمانده می باشند، به طوری که علاوه بر کار سخت و فشرده در واحد های تولیدی در اوقات فراغت خود به مشاغلی نظیر مسافرکشی روی آورده اند.

*هر 15 ثانیه یک کارگر به دلیل شرایط نا ایمن در محیط کار فوت می کند

سهرابی افزود: شعارامسال  سازمان بین المللی کار ، استاندارد محیط کار است و این شعار زمانی می تواند تحقق پیدا کند که کارگران در یک محیط کار سالم و ایمن به فعالیت بپردازند، زیرا هرگونه تلاش برای سلامت کارگران سرمایه گذاری محسوب می شود. همچنین هر 15 ثانیه در جهان یک کارگر به دلیل نا ایمن بودن شرایط کار فوت می کند، از طرفی  طبق آماری که از سال 92 تا 95 ارائه شده است بیش از 3هزار و 800 نفر از کارگران به دلیل ناایمن بودن محیط کار در کشور فوت کرده اند.

وی ادامه داد: از این رو این شعار زمانی می تواند تحقق پیدا کند که شرکائ نگاه بیمه ای و غرامتی به کارگران نداشته باشند و بیمه بی نام با کارگران منعقد نکنند. از طرفی ایران در موضوع بهداشت محیط کار 25 مقاوله نامه جهانی امضا کرده است که توقع این می رود نسبت به اجرای آنها اقدامات لازم و عملیاتی صورت بگیرد.

*کارگران روز 11اردیبهشت می توانند در محیط کار حضور پیدا نکنند

عضو هیئت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار کشور اظهار داشت: طبق قانون کارگرانی که در مشاغل سخت و زیان اور فعالیت دارند باید روزانه 6 ساعت به فعالیت بپردازند اما مشکلات اقتصادی باعث شده است که 12 ساعت در روز نیز به کار بپردازند  و اگرچه طبق قانون کار، روز 11 اردیبهشت ماه که روز کارگرمی باشد کارگران می توانند طبق قانون در محیط کار حاضر نشوند اما به دلیل مشکلات و تنگناهای اقتصادی که این قشر با ان مواجه هستند در محیط کار حضور پیدا می کنند تا با دریافت حقوق آن روز به عنوان اضافه کاری ذره ای از مشکلاتشان را برطرف نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.