حجت علی شایانفر مدیر کل مدیریت بحران خراسان رضوی گفت: با تدابیری که اندیشیده شده است، بازسازی مناطق سیل زده نسبت به سالهای گذشته سریعتر انجام خواهد شد.

سیل‌های بهاری خراسان رضوی ۱۳هزارمیلیارد ریال خسارت برجای گذاشت/بزودی میزان کمک دولت به سیلزدگان قطعی می‌شود/ معلوم نیست چه زمانی اعتبارات بازسازی تخصیص یابد

حجت علی شایانفر مدیر کل مدیریت بحران خراسان رضوی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: میزان خسارت هایی که سیلهای اخیر در خراسان رضوی به جا گذاشت چیزی در حدود ۱۲هزار و۹۳۲ میلیارد ریال بود. از این میزان ۷ هزار و ۶۷۷ میلیارد ریال در بخش کشاورزی، ۲ هزار و ۲۳۸ میلیارد ریال در بخش مسکونی و تجاری و ۳۰۱۷ میلیارد ریال در بخش تاسیسات زیربنایی است که  یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال از خسارتها مربوط به بخش راه است.

وی افزود: همچنین ۶۰۳۵ واحد مسکونی خسارت دیده اند که از این میزان ۳۳۵۷ واحد نیاز به احداث مجدد و مابقی نیاز به مرمت دارند. در مجموع واحدهای مسکونی خسارت دیده ۵۴۹۳ واحد روستایی و ۵۴۲ واحد شهری است.

وی بیان کرد: برای کمک به سیل زدگان در سطح کشور یک الگوی ثابت تعریف شده است. اما این الگو ممکن است با توجه به شرایط متفاوت جغرافیایی و شدت تخریب توسط سیل درمناطق مختلف کشور، تغییراتی داشته باشد. به همین دلیل منتظر مصوبه هیات وزیران هستیم تا میزان قطعی کمک دولت به سیل زدگان در خراسان رضوی تعیین شود.

مدیر کل مدیریت بحران خراسان رضوی گفت: مطابق الگوی تعریف شده، برای مناطق روستایی ۴۰ میلیون وام با تسهیلات مناسب و ۱۰ میلیون تومان کمک دولتی و برای مناطق شهری ۵۰ میلیون تومان وام با شرایط مناسب و ۱۲ میلیون تومان کمک دولتی تعیین شده است.

وی تاکید کرد: تمام جمع بندی های لازم در استان انجام شده و نتیجه آن به وزارت کشور و قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده کشور ارسال شده است. تصور می کنم تا پایان هفته نتیجه قطعی میزان کمک دولت به سیل زدگان خراسان رضوی مشخص شود.

وی با اشاره به اقدامات دولت در بازسازی خسارتهای ناشی از سیل تصریح کرد: اکنون تمام زیرساختها در حد ساماندهی و بازسازی موقت انجام شده . اما برای بازسازی اصولی و زیربنایی، نیاز به تامین و تملک دارایی های سرمایه ای یا اعتبارات عمرانی داریم. امیدواریم این موضوع نیز به زودی توسط هیات وزیران مصوب شده و اعتبارات آن دراختیار استان قرار گیرد.

وی عنوان کرد: بدلیل حجم بالای خسارات سیل در کشور به احتمال زیاد تخصیص اعتبارات لازم برای بازسازی مناطق سیل زده خراسان رضوی کمی زمانبر خواهد بود و این موضوع دور از ذهن نیست. اما با تدابیری که اندیشیده شده است بازسازی این مناطق نسبت به سالهای گذشته سریعتر انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: اکنون قرارگاهی به نام قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده کشوربه ریاست وزیر کشور تشکیل و تمام دستگاه های مسوول در آن عضو هستند. در نتیجه پیگیری خسارات سیل از دو مسیر صورت می گیرد. هم از طریق وزارت خانه ها و هم از طریق استانداری موضوع دریافت اعتبارات و بازسازی مناطق سیل زده دنبال می شود.

حجتعلی شایان فر گفت: برای تامین غذای روزمره سیل زدگان مشکلی وجود ندارد و به کسانی که خانه آنان درجریان سیل تخریب شده و اسکان اضطراری یافته اند و برای آنها دفترچه امدادی صادر شده ، بسته غذایی  یکماهه تعلق گرفته است. این بسته برای تمام افراد خانواده تعیین شده و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.