بیمارستان خیریه رحیمیان در سال 1377 با تعداد 75 تخت بستری توسط دکتر علی رحیمیان یکی از خیران قزوینی در مساحت 5000 مترمربع شامل اورژانس، کلینیک‌های مختلف ازجمله اطفال، زنان، جراح، چشم، گوش‌وحلق‌و بینی، مغزواعصاب، ارتوپدی، قلب و داخلی تأسیس شد.

بیمارستان الوند خاک می‌خورد


زهره ناصری/

بیمارستان خیریه رحیمیان در سال 1377 با تعداد 75 تخت بستری توسط دکتر علی رحیمیان یکی از خیران قزوینی در مساحت 5000 مترمربع شامل اورژانس، کلینیک‌های مختلف ازجمله اطفال، زنان، جراح، چشم، گوش‌وحلق‌و بینی، مغزواعصاب، ارتوپدی، قلب و داخلی تأسیس شد.

این بیمارستان خیریه با به‌کارگیری 200 پرسنل، روزانه به 1500 مراجعه‌کننده خدمات ارائه می‌کرد که متأسفانه به دلیل افزایش بدهی و بنا بر ادعای مسئولان این مرکز درمانی افزایش قیمت دلار و تجهیزات پزشکی این بیمارستان را زمینگیر کرد.

تأخیر در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها توسط سازمان‌های بیمه‌گر، کاهش اعتبارات دانشگاه‌های علوم پزشکی و عدم تمدید قرارداد با این بیمارستان خیریه همگی دست‌به‌دست هم داد تا بیمارستان رحیمیان شهر الوند را به تعطیلی بکشاند و مردم را از خدمات این بیمارستان خیریه محروم کند.

البته خبر تعطیلی این بیمارستان و مشکلاتی که دامنگیر آن شده است پیش‌ازاین و در تابستان سال گذشته توسط مسئولان آن بارها اعلام ‌شده بود، اما مسئولان استانی خیلی آن را جدی نگرفتند.

هرچند که تابستان سال گذشته پیگیری فرمانداری شهرستان البرز و استانداری قزوین با پرداخت بخشی از معوقات توسط مراکز بیمه‌ای، از تعطیلی بیمارستان جلوگیری کردند، اما این مسکن موقتی تنها برای چند ماه توانست این مرکز درمانی را از مرگ حتمی نجات دهد.

باوجود پرداخت بخشی از مطالبات این بیمارستان، مشکلات تنها بیمارستان این شهرستان حل نشد و وضعیت اورژانسی آن موجب شد تا رئیس این بیمارستان اعلام کند از ابتدای بهمن‌ از پذیرش بیماران معذور هستیم.

بیمارستان خیریه رحیمیان به‌عنوان تنها بیمارستان شهر الوند که بیش از 15 سال با ارائه خدمات درمانی به مردم این شهر خدمت می‌کرد به دلیل بدهی و معوقات انباشته شده متأسفانه طبق گفته رئیس این مرکز درمانی تعطیل و در حالت کما فرو رفت و بخش‌های آن خالی از بیمار است و خاک می‌خورد.

کاهش تعرفه‌ها

رئیس هیئت‌مدیره بیمارستان رحیمیان الوند نیز پیش ‌از این به قدس گفت: با بیان اینکه مشکلات اساسی بیمارستان از نیمه دوم دو سال پیش شروع شد، تصریح کرد: دولت تعرفه بیمارستان‌های خیریه را 40 درصد کاهش داد و این آغاز مشکلات بود.

سید محمدرضا درة التاج تهرانی با بیان اینکه تاکنون 50 پزشک را از دست ‌داده‌ایم، اظهار داشت: تا مادامی‌ که پزشک پای‌کار نباشد، اقدام‌های درمانی انجام نمی‌شود و اکنون تمام مراکز درمانی خیریه در سراسر کشور به‌واسطه این موضوع با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تعداد 800 درمانگاه خیریه در کشور با مشکل کاهش تعرفه مواجه هستند، افزود: دولت برای بخش‌های مختلف درمانی دانشگاهی، دولتی و غیردولتی تعرفه معین می‌کند و ما نیز چون جزو بیمارستان‌های خصوصی هستیم بیمه‌های تکمیلی نیز براساس تعرفه خصوصی با ما همکاری دارند.

وی ادامه داد: با کاهش تعرفه خدمات درمانی، بیمه‌های تکمیلی نیز براساس این کاهش با ما همکاری می‌کنند و همین مسئله موجب دلسردی کادر پزشکی بیمارستان‌های خصوصی شد.

وی توضیح داد: هزینه یک ‌شب تخت آی.سی.یو درجه یک در بیمارستان رحیمیان با دیگر بیمارستان‌ها 500 هزار تومان اختلاف قیمت دارد و این در حالی است که هزینه انرژی و دستمزد پرستار یکسان است و موجب شده همه مراکز خیریه با چالش جدی مواجه شوند.

تعطیلی غیرقانونی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین درخصوص بلاتکلیفی این بیمارستان و عدم پذیرش بیماران توضیح داد: این دانشگاه به‌عنوان یک دستگاه دولتی موظف است تا قراردادها را براساس مقررات و ضوابط با بیمارستان‌ها و با تعرفه مصوب آن منعقد کند، اما نظر مسئولان بیمارستان رحیمیان براین اساس است که قرارداد با تعرفه بخش خصوصی منعقد شود که البته این امر به لحاظ قانونی امکان‌پذیر نیست و ما نمی‌توانیم با تعرفه بخش خصوصی با بیمارستان خیریه، قرارداد منعقد کنیم.

مهرام یادآور شد: بیمارستان رحیمیان با اساسنامه خیریه فعالیت می‌کرد و باید از تعرفه خیریه که حد وسط بخش خصوصی و دولتی است، استفاده کند، اما مدیران این بیمارستان اصرار به دریافت تعرفه خصوصی دارند که خلاف قانون است.

مهرام با بیان اینکه پس از فوت مرحوم رحیمیان، مشکلات بیمارستان آغاز شد و متأسفانه برخلاف میل ما، این بیمارستان تعطیل شد، ادامه داد: البته ما به‌هیچ‌عنوان موافق تعطیلی بیمارستان نبوده‌ایم و اکنون تنها درمانگاه و اورژانس این بیمارستان راه‌اندازی شده و بخش بستری آن همچنان تعطیل است.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی قزوین به‌عنوان نقش ناظر بر تعرفه‌های بیمارستان‌های استان اجازه نمی‌دهد بیمارستانی با اساسنامه خیریه، تعرفه‌های بخش خصوصی را اعمال کند که البته وراث دکتر رحیمیان با جوسازی رسانه‌ای به دنبال فشار به دانشگاه علوم پزشکی بودند که ما اجازه این کار را ندادیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: تعطیلی بیمارستان خلاف قانون است و بیمارستان‌های خیریه موظف هستند طبق مصوب قانونی، تعرفه‌ای را که مصوبه هیئت ‌وزیران است اجرا کنند و در همین راستا بیمارستان رحیمیان نیز موظف است تا این تعرفه را مانند سایر بیمارستان‌های خیریه کشور اجرا کند.

خط ‌ونشان دستگاه قضا

تعطیلی این بیمارستان موجب شد تا رئیس‌کل دادگستری استان قزوین در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال اعلام کند: بیمارستان رحیمیان یک مرکز خیریه است و قرار نیست با سود بخش خصوصی فعالیت کند؛ بنابراین اگر براساس تعرفه‌های قانونی رفتار نکند و در صورت ادامه‌دار بودن تعطیلی با سلب اختیار به دولت واگذار می‌کنیم.

حجت‌الاسلام نورالله قدرتی تأکید کرده است: با توجه به تصمیمات اتخاذشده از سوی شورای برنامه‌ریزی، بیمارستان رحیمیان باید فعالیت خود را از سر گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.