هر سال با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ما در صفحه ادب و هنر روزنامه قدس، فهرستی از آثار تازه منتشر شده در حوزه شعر و داستان را به مخاطبان شعر معرفی می‌کنیم. البته این فهرست مانند هر فهرست دیگری کامل نیست و ممکن است کتاب‌های خوب دیگری از چشم ما دور مانده باشد، اما تلاش کرده‌ایم در گشت و گذارمان در نمایشگاه کتاب بیشتر آثار خوب را ببینیم و معرفی کنیم.

آرش شفاعی/

هر سال با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ما در صفحه ادب و هنر روزنامه قدس، فهرستی از آثار تازه منتشر شده در حوزه شعر و داستان را به مخاطبان شعر معرفی می‌کنیم. البته این فهرست مانند هر فهرست دیگری کامل نیست و ممکن است کتاب‌های خوب دیگری از چشم ما دور مانده باشد، اما تلاش کرده‌ایم در گشت و گذارمان در نمایشگاه کتاب بیشتر آثار خوب را ببینیم و معرفی کنیم. نتیجه نمایشگاه‌گردی خبرنگار قدس را بخوانید و در روزهای باقیمانده از نمایشگاه، این کتاب‌ها را از دست ندهید.

انتخاب‌های فراوان از میان شاعران

در حوزه شعر، امسال انتخاب‌های زیادی در برابر مخاطبان شعر قرار دارد. در انتشارات سوره مهر «اکنون» تازه‌ترین مجموعه فاضل نظری و در انتشارات فصل پنجم «یحیی» کتاب جدید سیدحمیدرضا برقعی بیشترین مخاطبان را به سمت خود جذب کرده است و البته هر دو شاعر دارای کارنامه شاعری قابل‌قبولی هستند و از خرید کتاب‌هایشان پشیمان نخواهید شد. در میان کتاب‌های فصل پنجم همچنین «در مسیر باد پرسه می‌زنم» از محبوبه بزم‌آرا، «رسم دلبری» از حسن دلبری و «عشق باید زنی جوان باشد» از امیر ارجینی را هم بخوانید.

در انتشارات شهرستان ادب، از میان تازه‌ترین مجموعه‌های شعر «سال‌های بی‌ترانگی» از محمدرضا ترکی، «مرور پنجره‌ها» از سید وحید سمنانی، «چمدانت چقدر جا دارد» از نغمه مستشار نظامی‌ و « از تو چه پنهان» از ناصر حامدی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

در انتشارات نیماژ هم می‌توانید «نشست گاز در شب تنهایی» تازه‌ترین مجموعه لیلا کردبچه را پیدا کنید. همین نویسنده امسال یک مجموعه سه جلدی پژوهشی با نام «زبان شعر امروز» را با انتشارات نگاه منتشر کرده است که برای کسانی که شعر امروز را به‌صورت جدی‌تری دنبال می‌کنند، مفید است.

از دیگر ناشرانی که در این حوزه فعال بوده است، نشر مروارید است. پیشنهادهای ما از میان تازه‌ترین کتاب‌های شعر این انتشارات «گل به صورت ساقی» سروده خسرو احتشامی‌هونه‌گانی و «زاگرس بی گوزن من» از محمد بختیاری است. در انتشارات آنیما کتاب‌های زیادی در عرصه شعر منتشر شده است که از این میان پیشنهادهای ما «فیلسوف مرده‌شوی‌خانه» گزیده شعرهای فریاد شیری، «فرماتا» از مرجان مهدوی، «سرخی مایل به کوری» سروده ستاره جوادزاده و «امروز چندشنبه است» از ستاره جوادزاده است.

در انتشارات نگاه نیز می‌توانید شعر امروز را دنبال کنید، بخصوص با مجموعه‌های «تنها و راهگذران» مجموعه غزل‌های سیدابوالفضل صمدی و «شب‌نامه» شعرهای سپید حمیدرضا شکارسری.

نشر چشمه هم امسال در حوزه شعر پرکار بوده است و از کتاب‌های قابل توجه این نشر می‌توان به «و چای دغدغه عاشقانه خوبی است» از حسن صادقی پناه، «ابری که از مقابل ماه می‌گذرد» از رؤیا شاه حسین‌زاده و «زخمی‌که از زمین ارث می‌برید» از عطیه عطارزاده اشاره کرد.

«مؤنث» سروده ساجده جبارپور در نشر نزدیک‌تر و «چرخ زدن با دلتنگی» از محمدباقر کلاهی اهری در نشر آرادمان را هم از دست ندهید.

پیشنهادهای داستانی

اما برای علاقه‌مندان به ادبیات داستانی نیز پیشنهادی خوبی داریم. ابتدا از شهرستان ادب شروع کنیم که با چندین کتاب داستانی تازه به نمایشگاه آمده است. «نقل گیتی» رمانی است از محمد خسروی‌راد که این انتشارات آن را منتشر کرده است و خوانندگان ادبیات داستانی پس از مدت‌ها می‌توانند کاری از این نویسنده خوب بخوانند. منتخبی از داستان‌های احمد اکبرپور به نام «قطاری از کلمات» و نیز منتخبی از داستان‌های امین فقیری به نام «فاطو و پری دریایی» در همین انتشارات می‌تواند مخاطب را با آثار دو داستان‌نویس خوب جنوب کشور آشنا کند. البته داستان‌نویسان جنوبی امسال با دستی پر به نمایشگاه آمده‌اند از جمله ابوتراب خسروی که چهار کتاب خود را به نشر نیماژ سپرده است تا مخاطبان این نویسنده بتوانند کتاب‌های او را در یک مجموعه منسجم چهارجلدی بخوانند. این انتشارات همچنین از داستان‌نویسان جنوبی، رمانی از صمد طاهری را منتشر کرده است به نام «برگ هیچ درختی» که این کتاب را در کنار «سیاوش اسم بهتری بود» نوشته لیلا صبوحی خامنه و «اوراد نیمروز» از منصور علیمرادی توصیه می‌کنیم، البته در کنار مجموعه داستان «به مگزی خوش آمدید» اثر داریوش احمدی.

در میان کتاب‌های داستان انتشارات چشمه «پیاده» از بلقیس سلیمانی و «خون خورده» از مهدی یزدانی خرم را پیشنهاد می‌کنیم و همچنین از کتاب‌های نشر ققنوس «به من نگاه کن» از الهام فلاح و «پیراهنی بر آبم» نوشته لیلا باقری.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.