فرماندار قوچان گفت: نهم اردیبهشت‌ سالروز ارتحال عالم ربانی آقا نجفی قوچانی برای اولین بار در این شهرستان به نام وی نامگذاری شد.

ثبت سالروز ارتحال آقا نجفی قوچانی در تقویم قوچان

به گزارش قدس آنلاین، هادی رجایی نیا در حاشیه همایش نکوداشت آقا نجفی قوچانی افزود: شخصیت این عالم ملی و فراملی است لذا باید برای ثبت روزی به نام این عالم ربانی و فقیه مجاهد در تقویم ملی پیگیری شود.

وی اظهار داشت: آقا نجفی قوچانی یکی از مفاخر این شهرستان بود که سال‌ های متمادی در این شهر و حوزه علمیه نجف به فعالیت پرداخته و آثار و کتب بسیار از وی به ‌جا مانده است.

وی گفت: سیاحت شرق و سیاحت غرب از مهمترین آثار این عالم ربانی است و رهبر معظم انقلاب نیز آثار این عالم را مطالعه و نظرات مثبت نسبت به آن داشته ‌اند.

سید محمدحسن نجفی معروف به آقا نجفی قوچانی عالم دینی قرن چهاردهم هجری قمری در سال ۱۲۹۵ قمری در قوچان متولد و پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی راهی اصفهان ‌شد و نزد بزرگانی همچون ملا محمد کاشی، محمدباقر اصطهباناتی و جهانگیرخان قشقایی به تحصیل فقه، اصول و کلام پرداخت.

وی یکی از شاگردان آخوند ملا محمدکاظم خراسانی در نجف بود که این امر علاقه او را برای ادامه تحصیل در نجف بیشتر کرد و توانست در سن ۳۰ سالگی به درجه اجتهاد برسد.

آقا نجفی قوچانی در سال ۱۳۳۸ قمری بعد از فوت پدر به ایران بازگشت و پس از مدت کوتاهی اقامت در مشهد به درخواست مردم قوچان به این شهر عزیمت کرد و تا پایان عمر پربارش به قضاوت و تدریس امور دینی پرداخت.

سیاحت شرق شرحی از زندگی وی، سیاحت غرب روایتی از کیفیت عالم برزخ و سیر ارواح پس از مرگ، شرح کفایه الاصول آخوند ملا محمدکاظم خراسانی، شرح دعای صباح، رساله سفری کوتاه به آبادی‌ های اطراف قوچان و رساله 'عذر بدتر از گناه' تلفیقی از نثر عربی و فارسی در باره مشروطیت، برخی از آثار به ‌جا مانده از این عالم فقیه و مجاهد است.

آیت ‌الله سید محمدحسن نجفی قوچانی در شب جمعه ۲۶ ربیع‌الثانی سال ۱۳۶۳ هجری قمری در سن ۶۸ سالگی در قوچان از دنیا رفت و پس از تشییع به‌ یادماندنی در خانه خود به خاک سپرده شد.

مزار این عالم ربانی امروزه زیارتگاه اهل دین، اخلاق و عرفان بوده و سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به سوی خود جذب می‌ کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.