معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: مردم برای مطالبات خود تجمع می‌کنند و دیگر این موضوع مشکل امنیتی به حساب نمی‌آید، چرا که مردم به صورت مسالمت آمیز مطالبات خود را طلب می‌کنند.

تجمعات صنفی مردم مشکل امنیتی به حساب نمی‌آید

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور امروز (سه شنبه) در همایش معاونین سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور، گفت: سخن را با بررسی مسائل امنیتی سال ۹۸ آغاز می‌کنم که بسیار مهم است، سال ۹۷ از لحاظ اقدامات یک جانبه که توسط آمریکا صورت گرفت بسیار ویژه بود.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها اقدامات برنامه ریزی شده‌ای را از اردیبهشت سال گذشته انجام دادند، افزود: آنها کارهای مختلفی از خروج از برجام تا مقابله با فروش نفت ایران را صورت دادند و در ادامه گستاخی‌هایشان سپاه پاسداران را تحریم کردند که این در تاریخ بشر بی سابقه است، البته مردم و مسئولین نیز پاسخ کوبنده‌ای به آنها دادند.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها به دنبال آن بودند تا با تقویت موضوعات تروریستی و امنیتی اوضاع کشور را بهم بریزند. در سال ۹۷ موضوعات اجتماعی را داشتیم و موضوعی همچون تابستان داغ را پشت سر گذاشتیم. مردم نسبت به امنیت حساس هستند و واکنش نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: در این برهه نباید از تلاش‌های مسئولین ذیربط هم چشم پوشی کرد. سال گذشته ده‌ها گروه تروریستی طراحی شده بودند تا اوضاع کشور را بهم بریزند. البته اقدام تروریستی با حمله انتحاری متفاوت است. همانطور که می‌دانید اقدام انتحاری از لحاظ امنیتی کار بزرگی به حساب نمی‌آید. اینکه به اتوبوس نظامیان ما حمله انتحاری کنند و فرار کنند، از همین نوع است.

معاون امنیتی وزارت کشور اظهار داشت: در نظرسنجی‌هایی که انجام دادیم، مردم نسبت به امنیت رأی بالایی دادند و این موضوع مهم است. همه می‌دانیم که سال گذشته چقدر از لحاظ امنیتی سخت بود. امسال هم شرایط امنیتی خوبی را خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم ما، تجمعات صنفی بود که همیشه به درگیری می‌انجامید ولی امروز شاهدیم که مردم برای مطالبات خود تجمع می‌کنند و دیگر این موضوع مشکل امنیتی به حساب نمی‌آید، چرا که مردم به صورت مسالمت آمیز مطالبات خود را طلب می‌کنند.

ذولفقاری گفت: موضوع دیگر بحث سیل است که ما باید فضایی را ایجاد می‌کردیم که مردم بتوانند در امنیت کامل مایحتاج خود را تحویل بگیرند. سیل اخیر تجربه خوبی از لحاظ امنیتی بود. موضوع امنیت در حادثه سیل و ایام نوروز به خوبی لحاظ شد.

وی افزود: ما در وضعیت سخت سیل که روزهای تعطیل هم بود تصمیم گرفتیم تا با همفکری با آقای رحمانی فضلی و با همکاری هلال احمر، دستگاه‌های ذیربط و موکب‌های اربعین را فعال کنیم و موکب‌داران هم به خوبی در این موضوع ورود کردند. در این ایام ۷ میلیون وعده غذای گرم در بین مردم در استان‌های سیل زده توزیع شد.

معاون امنیتی وزارت کشور خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که شورای تأمین استان‌ها باید کنترل دقیقی بر روی آن داشته باشند مقابله با جرایم خشن است که باعث خدشه در امنیت عمومی می‌شود. باید در جرایمی که قتل اتفاق می‌افتد پرونده‌ها سریعاً رسیدگی شود. با همکاری رئیس قوه قضائیه انشاالله شاهد تسریع رسیدگی به اینگونه پرونده‌ها خواهیم بود تا از اقدامات و مشکلات پس از آن جلوگیری شود. مردم اگر ببینند در صورت وقوع اتفاقی، دستگاه‌ها سریع آنها را پیگیری می‌کنند، از موضوعات بعدی پیشگیری خواهد شد.

وی تاکید کرد: متأسفانه در برخی شهرها مشکلاتی داریم که چندین سال است در آنجا درگیری وجود دارد. در برخی مناطق اگر زمینه‌ای وجود دارد، باید پیش از بالا گرفتن آن موضوع برنامه ریزی شود تا بتوان بهتر با آن مقابله کرد. شهرستان‌ها باید روی جرایم تمرکز کنند، حتی یک قتل، گروگان گیری و موضوعات دیگر زیاد است و نباید وجود داشته باشند.

ذوالفقاری همچنین گفت: در مورد استان‌های مرزی باید کنترل مرزها بیشتر شود. طرحی برای کنترل مرزهای شرقی داریم تا کنترل آنها صد در صد شود.

وی تاکید کرد: موضوع امنیت انتخابات را از امروز آغاز کنید. تمام موضوعاتی که ممکن است در آن ایام ایجاد مشکل کند، باید مورد توجه قرار گیرد و پیگیری شود. یکی دیگر از موضوعات فضای مجازی است. جرم چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی تفاوتی ندارد. در مورد همین موضوع همدان، درست است که این موضوع حل شد ولی شاهد بودیم که چه گستاخی‌هایی در فضای مجازی رُخ داد.

معاون امنیتی وزارت کشور تاکید کرد: برای اربعین امسال باید ستادها از امروز جدی گرفته شود. چند کار باید در این موضوع در استان‌های معین انجام گیرد. حالا برای موضوع روادید، روادید هست ولی مجانی است. برآورد ما این است که امسال حجم بالاتر از زوار را خواهیم داشت. ساماندهی از مبدا بسیار مهم است. کمیته اعزام باید از همین فردا آغاز به کار کند.

وی خاطر نشان کرد: تقسیم بندی استان‌ها برای مرزها باید مورد توجه قرار گیرد. طبق توافقی که با طرف عراقی داشتیم این بود که مرز خسروی از چند روز آینده کار خود را آغاز کند. طبق کارهایی که انجام شده است، یک سری استان‌ها باید از مرزهای خود سفر کنند. زوار اربعین دیگر نمی‌توانند از مرز مهران خارج شوند.

دبیر شورای امنیت کشور گفت: در مورد موضوع نگهداری سلاح گرم، این موضوع باید در کمیسیون‌های سلاح غیر مجاز مورد توجه قرار گیرند. رهبری نیز روی این موضوع تاکید داشته‌اند، بنابراین باید با نگهداری سلاح غیر مجاز برخورد کرد. البته این‌طور نیست که به خانه‌های مردم برویم، ولی باید کارهای شناسایی در این خصوص صورت گیرد.

وی افزود: رسیدگی به مشکلات صنفی و کاری همچنان جز الویت‌های ما است. پیش از آنکه صدای کارگر درآید و پیش از آنکه به خیابان‌ها بیایند، باید این مشکل رفع شود. در مورد کمیسیون امنیتی مسابقات ورزشی هم باید تلاش بیشتر شود. در مرکز مشکلی نداریم ولی در شهرستان‌ها نباید مشکلی ایجاد شود.

ذوالفقاری ادامه داد: برخی تحلیل‌هایی می‌دهند که اتفاقات ورزشگاه‌ها به دلیل وجود خشونت در ایران است. حال باید گفت در انگلیس چرا مشکل ایجاد می‌شود؟ جلساتی داشتیم با مسئولین فدراسیون فوتبال و قرار شد برخی مسابقات بدون تماشاگر برگزار شود.

معاون امنیتی وزارت کشور خاطرنشان کرد: در مورد موضوع قاچاق کالا که رهبری هم بر آن تاکید داشتند، باید مقابله صورت گیرد. هرگونه تخلف باید مورد توجه قرار گیرد. موضوع قاچاق کالا به خصوص کالاهای اساسی بسیار مهم است.

وی گفت: در مدیریت معابر رسمی دستور العمل هایی وجود دارد و مسئولیت آن با فرماندار است. متأسفانه شاهدیم راننده دو روز در نقطه صفر مرزی معطل است. نباید در سیر صادرات مخاطره ایجاد کرد.

ذوالفقاری تاکید کرد: رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب موضوعاتی را مطرح می‌کنند که بسیار مهم است. ایشان اینگونه می‌فرمایند که در مقابله با چالش‌ها باید ابتکاری عمل کنیم. باید با چالش‌ها مبتکرانه عمل کنیم، نباید تقلیدی عمل کرد. با شجاعت به موضوعات چالشی ورود کنید و با نظم و تدبیر و به دور از شتاب زدگی در موضوعات عمل کنید.

معاون امنیتی وزارت کشور بیان کرد: انتظار داریم تا در موضوعات امنیتی، مسئولین امور پیش دستانه و متفکرانه ورود داشته باشند. نباید از کنار موضوعاتی همچون همدان گذشت. باید دستور العمل‌ها صادر شود ولی نباید هم تا صد در صد منتظر دستور العمل ماند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مورد موضوع حفاظت شخصیت‌ها در سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشتیم. حفاظت شخصیت‌ها به صورت تشریفاتی وجود ندارد. اگر شخصیتی به حفاظت نیاز داشته باشد، باید در کمیسیون مطرح شود و تصمیم گیری در موردش صورت گیرد. نباید این موضوع به تشخص و عادت تبدیل شود. حال کسی در بازه‌ای نیاز دارد و باید حفاظت داشته باشد، موردی نیست. نباید هزینه اضافه به کشور وارد کرد و برخی گمان کنند که همیشه همراهشان محافظ باشد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.