۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 654186

مدیر طرح و توسعه سی ان جی گفت: توانایی عرضه حدود ۴۶ میلیون مترمکعب گاز ­سی ان جی را در روز داریم البته اگر مصرف کننده‌ای با این حجم از تقاضا وجود داشته باشد.

۹۰ درصد بهای حامل‌های انرژی یارانه‌ای است

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، حمید قاسمی مدیر طرح و توسعه سی ان جی در گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما افزود: ارزان بودن سوخت ­سی ان جی اولین مولفه و توجیه جایگزینی آن برای بنزین است؛ در حال حاضر ایران دارای ۲۸ فاز استاندارد تولید و استخراج گاز در پارس جنوبی است که به زودی در مدار قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: بزرگترین شبکه توزیع گاز کشوری به ایران تعلق دارد و به جرات می‌توان گفت: در هیچ جای دنیا این میزان لوله کشی فشار قوی و متوسط و ضعیف ندارد.

هاشم اورعی­ عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف در سوی دیگر استودیو گفت: حرکت از بنزین به سمت گاز مصرفی خودروها یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است. صرف نظر از هزینه ها، ما مجبور به این حرکت و تغییر هستیم.

او افزود: در شرایطی که بیش از ۹۰ درصد یارانه به حامل‌های انرژی تخصیص می‌یابد، امکان ادامه این روند وجود ندارد، با ادامه این روند ظرف ۲ سال آینده به جایی می‌رسیم که تقاضای بنزین برابر با عرضه بنزین خواهد شد و در سال‌های آتی احتمالا دیگر افزایش تولید بنزین نخواهیم داشت و این یعنی رفتن به سوی واردات بنزین، طبق آمار تا سال ۱۴۱۲ شمسی به جایی می‌رسیم که باید روزی ۱۰۷ میلیون لیتر بنزین وارد کشور کنیم که چیزی حدود ۳۳ میلیارد دلار در سال هزینه خواهد بود.

قاسمی در تکمیل صحبت‌های این استاد دانشگاه گفت: در شرایط فعلی در مقابل نرخ هزار تومانی بنزین، قیمت یک متر مکعب گاز فشرده طبیعی ­CNG چهارصد و چهارده تومان است. این بدان معناست که اگر بجای ۲۰ لیتر بنزین (۲۰ هزار تومان) ­ ۲۰ متر مکعب گاز مصرف کنیم رقمی برابر با هشت هزار و دویست تومان خواهد بود.

اورعی به الزام انجام برنامه ریزی‌های بلند مدت برای جایگزین کردن سوخت و حامل‌های انرژی­اشاره کرد و افزود: امروز در بخش انرژی در شرایطی هستیم که در سال جاری، همه درآمد ارزی از صادرات فرآورده‌های نفتی ۳۰ میلیارد دلار بوده این در شرایطی است که فقط یارانه بنزین مصرفی که در سال ۹۸ باید پرداخت شود حدود ۱۵ میلیارد دلار است. این بدان معناست که در ازای هر یک دلار صادرات نیم دلار به خرج هزینه‌های بنزین مصرفی تعلق می‌گیرد و باید بنزین را مفت بدهیم به مردم که مردم در خیابان‌ها بچرخند. بدون شک این سیستم ناپایدار است.

قاسمی مدیر طرح و توسعه ­سی ان جی در شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در حال حاضر ۳ هزار و پانصد جایگاه بنزین و ۲ هزار و پانصد و نود جایگاه ­سی ان جی در کشور فعال هستند، یعنی تقریبا نسبت ۷۰ درصد در جایگاه‌های کشور به ­سی ان جی تعلق دارد. در طول روز هم می‌توانیم حدود ۴۶ میلیون متر مکعب عرضه گاز سی ان جی داشته باشیم البته اگر مصرف کننده‌ای با این حجم از تقاضا وجود داشته باشد با این حال، در شرایط فعلی حدود ۲۰ و نیم میلیون متر مکعب گاز ­سی ان جی در حال عرضه و توزیع است.

محمد مهدی میرزایی قمی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم کشور در ارتباط تصویری با این برنامه گفت:سی ان جی در دنیا به عنوان یکی سوخت پاک مطرح است و نسبت به سوخت بنزین و گازوئیل سبب کاهش آلاینده‌های هوا می‌شود.

او ادامه داد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مصرف گاز  سی ان جی سبب کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

مدیر سی.ان.جی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: دولت از سال آینده بیش از ۵۰ درصد هزینه های تست، بازرسی و بازنگری خودروهای دوگانه سوز را از محل افزایش گازبها می پردازد.

حمید قاسمی ده چشمه با بیان اینکه هزار و ۱۰۰ مرکز کنترل ایمنی ساماندهی و فعال شده است، افزود: از محل افزایش گازبها برای تأمین ایمنی خودروها و استانداردها استفاده می شود.

وی با بیان اینکه حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار خودروی گازسوز و دوگانه سوز در کشور داریم، گفت: اکنون ۲۰ میلیون متر مکعب در روز، گاز برای خودروها مصرف می شود.

قاسمی با اشاره به اینکه سوخت سی.ان.جی ضرری برای خودرو ندارد، گفت: میزان اکتان سوخت سی.ان.جی حدود ۱۳۳ است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار، خودروی سی.ان.جی امن ترین خودرو است، افزود: از ابتدای سال ۱۳۸۲ تاکنون کلاً ۸۳ انفجار سی.ان.جی داشتیم که از این تعداد ۵۰ مخزن سی.ان.جی دستکاری شده بود.

قاسمی اضافه کرد: کسانی که مایل هستند خودروی خود را دوگانه سوز کنند می توانند به سامانه ثبت نام دوگانه سوز کردن خودرو به نشانی www.irngv.ir مراجعه کنند.

مدیر سی.ان.جی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: حدود ۳۰۰ هزار مخزن خودروی گازسوز آماده توزیع داریم که بهترین استانداردها در این مخازن رعایت شده است.

وی افزود: برای دوگانه سوز کردن خودروها تسهیلاتی هم اعطا می‌شود.

سید محمدمهدی میرزایی قمی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به کمبود خدمات برای خودروهای گازسوز گفت: بین خودروهای پایه گازسوز و دوگانه سوز تفاوت وجود دارد و همه جهان در پی ایجاد و تولید خودروهای پایه گازسوز هستند، اما در کشورمان در پی تولید خودروهای دوگانه سوز هستیم.

وی ادامه داد: ایمنی خودروهای دوگانه سوز و میزان آلایندگی آنها دچار مشکل است.
میرزایی قمی با اشاره به اینکه در طراحی مشکل داریم، افزود: تاکنون کارخانه های سازنده خودرو، طراحی مخازن گاز را در بدنه و شاسی خودرو انجام ندادند.

وی گفت: مردم به استفاده از خودروهای گازسوز علاقه دارند اما ما زمینه را برای آنها مهیا نکردیم.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: طراحی خودروهای پایه گازسوز بر اساس سوخت گاز است اما طراحی خودروهای دوگانه سوز بر مبنای سوخت بنزین است و میزان آلایندگی خودروهای دوگانه سوز در قیاس با خودروهای پایه گازسوز بیشتر است.

میرزایی افزود: در قانون هوای پاک، مسائل زیست محیطی دیده شده و از جمله درباره سی.ان.جی ذکر شده است که سوخت باید استاندارد باشد و به سازمان ملی استاندارد برای تدوین استاندارد ملی سوخت گاز طبیعی ، مهلت سه ماهه داده شد و قرار است تا سال ۱۴۰۰ اجرایی شود. مهلت سه ماهه منقضی شده است، اما هنوز خروجی را شاهد نیستیم.

سید هاشم اورعی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف گفت: مصرف روزانه بنزین کشور به طور متوسط ۸۸ میلیون لیتر و گازوییل ۵۵ میلیون لیتر است.

وی با اشاره به ناهماهنگی وزارتخانه های نفت و صنایع و خودروسازان ادامه داد: خودروسازان انگیزه ای برای طراحی و بهینه سازی خودروهای دوگانه سوز ندارند زیرا برای خودروهای فعلی، به اندازه کافی مشتری دارد، بنابراین دنبال کار اضافی نیستند.

اورعی با بیان اینکه سیاستی برای مصرف انرژی نداریم، اضافه کرد: ناپایداری در حمایت از سازندگان و فعالان مربوط به تأمین قطعات دوگانه سوز کردن خودروها موجب شده است که فعالان این عرصه متضرر شوند و این سرمایه‌گذاری‌ها ادامه نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه امسال فقط در بخش بنزین باید ۱۵ میلیارد دلار یارانه بدهیم، گفت: اگر به طور واقعی و به شدت، خودروها را دوگانه سوز یا گازسوز کنیم، به میزان قابل توجهی می توانیم از این یارانه صرف جویی کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.