جبران باسیل تاکید کرد که لبنان «مزارع شبعا» را از رژیم صهیونیستی پس خواهد گرفت و فراموش نمی‌کند طرفی که بیشترین تلاش را برای بازگرداندن شبعا به لبنان انجام می‌دهد، حزب‌الله است.

وزیر خارجه لبنان: «شبعا» را از اسرائیل پس می‌گیریم

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، شبکه «العربیه» فقط یک روز پس از مصاحبه خود با   «سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات اللبنانیه» لبنان، مصاحبه دیگری با «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان منتشر کرد.

این شبکه سعودی در هر دو مصاحبه به صورت کاملا آشکار تمایل داشت فضای مصاحبه را علیه حزب‌الله هدایت کند.

اما چه جعجع که وابسته به جریان نزدیک به عربستان (۱۴ مارس) است و چه باسیل که از جریان متحد حزب‌الله «التیار الوطنی الحر» است با سوالات العربیه علیه حزب‌الله همراه نشدند و اعلام کردند، حزب‌الله آنطور که العربیه مدعی است کاملا تصمیم‌گیری در لبنان را در اختیار ندارد بلکه بخشی از دولت لبنان است.  

 جبران باسیل در این مصاحبه که در منزل خودش انجام شد، تأکید کرد مزارع شبعا «لبنانی» است و از رژیم صهیونیستی پس خواهد گرفته شد.  

وی افزود، ‌ اطلاعات غیر رسمی که از طرح دولت آمریکا برای فلسطین موسوم به «معامله قرن» شنیده می‌شود، نوید صلح نمی‌دهد و نگران‌کننده است.  

باسیل بر توافق امضا شده میان حزب التیار الوطنی الحر و حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ تأکید کرد و گفت، همه این هماهنگی‌ها در راستای دفاع از لبنان است.  

وزیر خارجه لبنان بار دیگر بر ضرورت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تأکید کرد و افزود، ‌ روزی خواهد آمد که همه کشورهای عربی خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب خواهند شد.  

بخشی‌ از مصاحبه؛

العربیه: با قلم رئیس ایالات متحده آمریکا، جولان اشغالی سوریه به اسرائیل الحاق شد. اول اینکه در آنجا (جولان) اراضی لبنانی اشغال شده مانند مزارع شبعا و الغجر قرار دارند، هنوز مرزها ترسیم نشده و مقرر بود که اینها لبنانی باشند (به صورت رسمی جزء لبنان اعلام شوند)؛ وضعیت اینها چه می‌شود؟

باسیل: معتقدم تصمیم آمریکا، سوری بودن جولان را تقویت کرد؛ زیرا هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که این اقدام خطرناک را بپذیرد. اینکه کسی چیزی را ببخشد که مالک آن نیست. این یک پیش‌فرض بین‌المللی است که بر دو کشور همسایه تأثیر می‌گذارد و این بیم را دارد که رئیس‌جمهور کشوری بزرگ بیاید و تصمیمی یکجانبه بگیرد به همین دلیل برخی کشورها با این اقدام همراه نشدند بلکه آن را مردود دانستند. طبیعتا مزارع شبعا از نظر ما سرزمینی لبنانی است، ‌اولا تمام توان خود را برای بازپس‌گیری آن از اسرائیل انجام خواهیم داد؛ دوما زمانی که گفته می‌شود (این اراضی) سوری است، من معتقدم که با توجه به روابط متمایز میان لبنان و سوریه، لبنان باید (این اراضی) را برگرداند زیرا این حق، لبنانی است و ما آن را مطالبه خواهیم کرد.

العربیه: امروز روابط متمایز میان لبنان و سوریه به حد ترسیم مرزها نرسیده و لبنان در آستانه این موضوع است که اراضی خود را از دست بدهد، آیا این موضوع را با وزیر خارجه سوریه در میان گذاشته‌اید؟

باسیل: لبنان زمانی که در نبرد «جرود» سلسله کوه‌های شرق (لبنان) را آزاد کرد، پرچم لبنان را در این اراضی آزاد شده برافراشت.

العربیه: از نبرد در مرزهای سوریه با داعش بگویید

باسیل: لبنان با روابط خود با سوریه به سمت تأکید بر استقلال و حاکمیت خود در سرزمینش گام برداشت، می‌دانید که چه مشکلاتی میان لبنان و سوریه وجود داشت تا اینکه به مرحله پذیرش‌های متقابل در سفارت‌خانه‌ها و این روابط ساخته‌شده رسیدیم؛ بر این اساس باید مرزها با سوریه را خصوصا در مزارع شبعا ترسیم و بر لبنانی بودن و مطالبه آن تأکید کنیم، نباید فراموش کنیم گروهی که بیشترین مطالبه را در این موضوع دارد و برای آن تلاش می‌کند حزب‌الله است که روابطی متمایز با سوریه دارد.

العربیه: صحبت‌هایی درباره معامله قرن وجود دارد آیا به شکلی رسمی درباره مذاکرات صلح میان عرب‌ها و اسرائیلی‌ها یا میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها چیزی به شما ابلاغ شده است؟

باسیل: همه ما می‌شنویم اما چیزی رسمی وجود ندارد، ‌ آنچه به ما می‌رسد قابل اطمینان نیست، اولین طرف مربوط به این موضوع، طرف فلسطینی است که صحبت‌های نگران‌کننده از او می‌شنویم؛ آنچه درباره این معامله فاش شده نوید این را نمی‌دهد که قادر به صلح یا حتی زندگی باشد، امیدواریم بر اساس اصول عدالتی باشد تا صلح حقیقی و متوازن را فراهم کند.

العربیه: برخی می‌گویند به دلیل وجود چاه‌های نفتی مشترک میان لبنان و اسرائیل، لبنان بالاخره باید روزی توافق صلحی با اسرائیل امضا کند، آیا لبنان برای این کار آماده است و اصلا به این کار نیاز هست؟

باسیل: هرگز؛ توافق صلح با اسرائیل ارتباطی به موضوع چاه‌های نفتی ندارد؛ این چاه‌ها اگر در منطقه ماست حق ماست و اگر در منطقه ما نیست حق ما نیست. چاه‌های نفت مشترکی در دنیا وجود دارد که یا دلیل جنگ می‌شود یا بر صلح و ثبات می‌افزاید؛ مردم می‌دانند تقسیم کردن هر چیز مشترکی بر اساس دستاوردهای مادی و حقوق متبادل منجر به صلح می‌شود اما اگر بر اساس غصب کردن و زور باشد، منجر به تقویت صلح نخواهد شد.

العربیه: اگر اسرائیل تا اطلاع ثانوی "دشمن" است آیا مرزهای لبنان با اسرائیل مورد حفاظت هست و آیا حزب‌الله به عنوان متحد التیار الوطنی الحر با شما کاملا هماهنگ است؟

باسیل: میان التیار و حزب‌الله از سال ۲۰۰۶ توافقی برای حمایت لبنان و دفاع از سرزمین لبنان ضمن راهبرد دفاعی وجود دارد.

العربیه: آیا حزب‌الله قبل از هر عملیاتی در مرزها از التیار الوطنی الحر سوال می‌کند؟

باسیل: هرگز؛ حزب‌الله بارها گفته قبل از هر عملیاتی، با هیچ طرفی در لبنان هماهنگ نمی‌کند، اینجا این موضوع مطرح نیست، موضوع همان مرزها است که مسئولیت دولت لبنان است، دولتی که حزب‌الله بخشی از آن است.

العربیه: من از تصمیم‌گیری درباره صلح و جنگ صحبت می‌کنم؛ امروز حزب‌الله با این وزنه در دولت لبنان حاضر است؛ تصمیم‌گیری درباره صلح یا جنگ با حزب الله است یا دولت لبنان؟

باسیل: لبنان هیچ زمانی اقدام به جنگ علیه اسرائیل نکرده (شروع کننده نبوده) بنابراین تصمیم‌گیری برای جنگ از طرف لبنان نبوده است (بلکه از خود در مقابل حمله دفاع کرده).

العربیه: اما در سال ۲۰۰۶ عملیات به اسارت گرفتن دو نظامی انجام شد؟ (اشاره به اسارت نظامیان اسرائیلی به دست حزب‌الله)

باسیل: این موضوع با تبادل اسرا تمام شد.

العربیه: اما به جنگ ختم شد (جنگ ۳۳ روزه)

باسیل: دولت، کشور و ملت لبنان امروز جنگ علیه اسرائیل را نمی‌خواهند، آنها می‌خواهند از خاک، مرزها و منابع خود در مقابل تجاوزات اسرائیل دفاع کنند؛ اگر جنگ را بر لبنان تحمیل کنند، لبنان پاسخ خواهد داد و از خود دفاع خواهد کرد اما لبنان روزی اقدام به جنگ علیه اسرائیل نخواهد کرد و قصد این موضوع را ندارد؛ همه‌آنچه ما می‌خواهیم این است که با آزادی، کرامت و (حفظ) حاکمیت بر سرزمین زندگی کنیم.

العربیه: این احساس وجود دارد که (لبنان) کشور حزب‌الله است و در آغوش ایران قرار دارد؛ روابطش با کشورهای (حاشیه) خلیج (فارس) و کشورهای عربی را از دست داده؛ وزیر خارجه لبنان درباره این موضوع چه می‌گوید؟

باسیل: معتقد نیستم که قرار گرفتن لبنان در یک محور یا همراه شدن آن به یک کشور علیه کشوری دیگر به نفع آن نباشد، لبنان با مواضع خود، منافع خود را انتخاب می‌کند اما اینکه در یک طرف قرار گیرد در راستای منافعش نیست؛ تصمیم لبنان یا حتی بیانیه دولت اینگونه نیست.

العربیه: روابط با سعودی چگونه است؟

باسیل: به دلایل بسیاری ما می‌خواهیم این روابط خوب باشد، این در راستای منافع لبنان و کشورهای (حاشیه) خلیج (فارس) است، مهاجران لبنان  بسیاری در راستای ساختن کشورهای (حاشیه) خلیج (فارس) کمک کرده‌اند و فقط خیر خواسته‌اند؛ ما می‌خواهیم (حاشیه) خلیج (فارس) نیز همین احساس را در قبال لبنان داشته باشند، این روابط در حال بهبود است به عنوان مثال می تواند به لغو ممنوعیت سفر (گردشگران سعودی به لبنان) اشاره کرد اما ما چشم‌اندازهای بالاتری داریم.

العربیه: چرا امروز خواستار بازگرداندن سوریه به آغوش عربی (و اتحادیه عرب) هستید؟

باسیل: زیرا این در راستای منافع لبنان و سوریه و اتحادیه عرب است، من تأکید می‌کنم هیچ تماسی حداقل میان من و سوری‌ها در موضوع بازگشتشان صورت نگرفته، من معتقدم در راستای منافع ماست که سوریه بازگردد؛ روزی خواهد آمد که تمام کشورهای عربی خواستار بازگشت سوریه خواهند شد؛ این به نفع ماست که سوریه در آغوش عربی باقی بماند.

جبران باسیل در بخشی از صحبت‌های خود و در پاسخ به سوال العربیه مبنی بر «فروپاشی اقتصاد لبنان» اعلام کرد، ‌ لبنان در آستانه فروپاشی اقتصاد قرار ندارد و اقدامات لازم برای سروسامان دادن به وضعیت فعلی انجام شده است.  

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.