سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد: تاریخ زمان ثبت نام انتخابات مجلس شورای، ۱۰ آذر ماه لغایت ۱۶ آذرماه سال ۹۸ است.

زمان ثبت نام در انتخابات مجلس از ۱۰ تا ۱۶ آذر است

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور امروز (سه شنبه) در نشست خبری پیرامون فرآیند برگزاری انتخابات مجلس، گفت: در سال ۹۸ مهمترین رویداد سیاست داخلی، برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس و میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری است.

وی گفت: امروز نخستین نشست ستاد انتخابات با حضور وزیر کشور برگزار شد و مهمترین محورهای مورد تاکید از سوی وزیر کشور موضوع سلامت رقابت، امنیت و مشارکت به عنوان ارکان اصلی برگزاری انتخابات از سوی وزارت کشور بود.

سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد: حفظ بی طرفی وزارت کشور و اجرای دقیق قانون در انتخابات پیش رو از دیگر محورهای اصلی نشست امروز بود.

سامانی افزود: موضوع آموزش مجریان و عموم مردم یکی دیگر از موضوعات محوری در برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

وی گفت: پیش شرط برگزاری انتخاباتی قانون‌مند وجود مجریانی است که به قانون انتخابات اشراف داشته باشند که این از طریق آموزش به فعلیت می‌رسد و این امر در سطح استان‌ها آغاز شده است.

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه منابع مالی انتخابات در بودجه سال ۹۸ و در تعامل با سازمان برنامه و بودجه پیش بینی شده است، اظهار داشت: انشاالله در بحث تأمین مالی انتخابات پیش رو مشکلی نخواهیم داشت.

سامانی تصریح کرد: جهت تسهیل حضور مردم، پیش بینی افزایش شعبات اخذ رأی را در انتخابات مجلس شورای اسلامی داشتیم که در سراسر کشور این اقدام انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه امنیت انتخابات از دیگر موضوعات مهمی است که مورد تاکید وزیر کشور هم قرار گرفت تاکید کرد: شوراهای تأمین استان‌ها موظف شدند که فضایی امن و بانشاط را در شهرها و استان‌های مختلف کشور جهت برگزاری هر چه باشکوه در انتخابات فراهم آورند.

سخنگوی وزارت کشور خاطرنشان کرد: برنامه زمانبندی انتخابات امروز به فرمانداری‌ها ابلاغ می‌شود که این مهم مبتنی بر قانون فعلی است و البته با هماهنگی شورای نگهبان انجام می‌شود.

سامانی با بیان اینکه در این برنامه ۱۷ اقدام قانونی پیش بینی شده است، افزود: تاریخ زمان ثبت نام انتخابات بر اساس این برنامه، ۱۰ آذر ماه لغایت ۱۶ آذرماه سال ۹۸ است.

وی در خصوص موضوع استعفاهایی که در قانون پیش بینی شده است، افزود: متصدیان برخی مناصب که مشخص هم هست باید از شش ماه قبل از انتخابات استعفای آنان مورد پذیرش قرار بگیرد. یعنی حداکثر تا ۱۶ خرداد ماه فرصت داریم که طبق لیستی که موجود است، افرادی که در آن لیست هستند و قصد شرکت در انتخابات را دارند استعفا داده و آن استعفا هم مورد پذیرش قرار گیرد.

سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد: برخی از شرایط شرکت کنندگان در انتخابات که بر اساس اصلاحیه سال ۹۵ لازم الاجرااست و مربوط به ماده ۲۸ می‌شود شامل اعتقاد و التزام به اسلام، التزام به نظام جمهوری اسلامی، تابعیت ایرانی، ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل ولایت فقیه، برخورداری از مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن که ارزش استخدامی داشته باشد، نداشتن سو شهرت، سلامت جسمی و برخورداری از حداقل ۳۰ و حداکثر هفتاد و پنج سال سن از دیگر شرایط کاندیداهای انتخابات است.

سامانی در خصوص برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی گفت: موضوع الکترونیکی برگزار شدن انتخابات در قانون صراحت آن قید شده که وزارت کشور باید با هماهنگی شورای نگهبان از فناوری‌های نوین استفاده کند. جلسات مشترکی میان ما و شورای نگهبان انجام شده و همچنان هم ادامه دارد.

وی افزود: احراز هویت شرکت کنندگان در تمام شعبات اخذ رأی باید الکترونیک انجام شود و در هر یک از فرآیندهای انتخابات هم که شورای نگهبان با آن موافقت کند را می‌توانیم به صورت الکترونیکی انجام دهیم. برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی موجب جلوگیری تکراری در شناسنامه افرادی است که فوت کرده‌اند.

سخنگوی وزارت کشور در پایان در خصوص برگزاری انتخابات در مناطق سیل زده خاطرنشان کرد: ما در برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در مناطق سیل زده با توجه به زمان برگزاری آن که در دوم اسفند ماه خواهد بود مشکلی را نخواهیم داشت، هرچند که پیش بینی‌های لازم را هم برای آن مناطق انجام دادیم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.