مرتضی حقیقی معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفت: در راستای تحقق شعار رونق تولید که مورد تاکید و یژه تولیت آستان قدس رضوی هم قرار دارد، با بکارگیری منابع حداکثر تلاش را بکار خواهیم بست.

پرداخت اجاره بهای املاک آستان قدس الکترونیکی می‌شود/تخفیف ۷۰درصدی به اراضی حاشیه شهر مشهد/تلاش حداکثری برای "رونق تولید" با بکارگیری همه منابع

به گزارش قدس آنلاین، مرتضی حقیقی معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی امروز(سه‌شنبه) در نشست خبری، گفت: ۴۳ درصد از اراضی شهرمشهد متعلق به آستان قدس رضوی است.

حقیقی در ادامه افزود: آستان قدس رضوی در مشهد ۳۲۰ هزار مستاجر دارد که قرارداد اجاره ۸۰ هزار مورد آن منقضی شده است و شهرهای سرخس، نیشابور و گناباد نیز از جمله شهرهای دیگر استان خراسان رضوی هستند که آستان قدس رضوی زمین های موقوفه زیادی در آنها دارد و صیانت از املاک موقوفه مهم‌ترین وظیفه آستان قدس رضوی است.

وی تصریح کرد: اجاره نامه های، آستان قدس با موجران در دوره های ۱۰، ۵و ۲۰ ساله منعقد میگردد و  فرایند مربوط به تمدید اجاره نیز طی سال های گذشته سرعت پیدا کرده و از ۱۴ به ۷ روز کاهش یافته است. همچنین با  پرداخت اجاره بها از طریق درگاه الکترونیک در آینده ای نزدیک، مراجعه مردم به این معاونت کاهش و پرداخت ها سرعت پیدا خواهند کرد.

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه مطالبات آستان قدس  در زمینه اراضی و املاک از سایر نهادها رقم بالایی است، تصریح کرد: مبالغ اجاره ما از موجران ناچیز است و برآورد می‌شود ۳۰ میلیارد تومان از مستاجران طلبکار باشیم و همچنین حدود ۷۰ میلیارد تومان از مستاجرانی که تعهداتی داده‌اند، مطالبه داریم.

حقیقی با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور، موقوفه آستان قدس رضوی است، ادامه داد: کارگروه ویژه ای برای ساماندهی اراضی حاشیه شهر مشهد در استان قدس رضوی تشکیل شده است و مدل ها و الگوهایی نیز برای بهسازی بافت مسکونی حاشیه شهر مشهد در حال بررسی در این کارگروه می باشد. همچنین حدود ۱۵ درصد از اراضی آستان قدس تحت تصرف غیرمجاز قرار دارند، که عمده این تصرفات در مناطق کم‌ تر برخوردارو حاشیه شهر می باشد  که طبق برآورد حدود ۴۰ هزار قطعه را شامل می‌شود،   تعیین تکلیف مالکیتی انها صورت نگرفته است که برای تعیین تکلیف این اراضی ۷۰ درصد حقوق موقوفات بخشید شده و تنها ۳۰ درصد آن به صورت اقساط ۱۰ ساله دریافت می گردد.

وی  با اشاره به اینکه درآمد کسب شده از املاک و اراضی استان قدس  رضوی در امور عام المنفعه صرف می گردد، اظهار داشت: از مردم و مستاجران انتظار داریم برای تجدید اسناد اجاره خود هر چه زودتر مراجعه کنند، از طرفی  حدود ۳۰ درصد از اسناد اجاره آستان قدس در داخل شهر انقضا پیدا کرده که تدابیرویژه‌ای در این باره آغاز شده تا تجدید اجاره ها صورت گیرد. این درحالی است که  در صورت عدم مراجعه، اجاره‌ها به روز شده و این مساله حقوقی برای موقوفه ایجاد می‌کند که می‌توان نسبت به دریافت آن اقدام کرد.

حقیقی افزود: سال گذشته،   چک‌های برگشتی و جریمه دیرکرد مستاجران  با مبالغ زیر ۲۰۰ میلیون تومان مشمول بخشودگی قرار گرفتند و از ابتدای امسال نیز مقرر شد به جای اخذ یک جای حق تقدیمی تغییر کاربری‌های موقوفات، آن را به صورت اجاره و سال به سال دریافت کنیم. همچنین برای مستاجرانی که در نوع بهره ‌برداری تغییراتی داده‌اند، مساعدت‌هایی در نظر گرفته‌ایم که در صورت خوداظهاری، حقوق موقوفه را با ۷۰ درصد تخفیف وصول خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه  آستان قدس در زمین‌های شهری متناسب با طرح‌های شهری عمل می‌کند، ادامه داد: بودجه امسال این معاونت را بدون فروش زمین در نظر گرفته ایم و تحقق  درامدهای پایدار یکی از رویکردهای اصلی بودجه ای  در سال جاری است .

حقیقی در پاسخ به سوال قدس آنلاین در مورد اقدامات این سازمان در مورد تحقق شعار "رونق تولید" نیز اظهار داشت: در راستای تحقق شعار رونق تولید که مورد تاکید و یژه تولیت آستان قدس رضوی نیز قرار دارد، از حداکثر امکانات، ظرفیت  ها و بکارگیری منابع از جمله زمین که در بحث تولید نقش اساسی دارد بهر خواهیم برد، به طوری که در بحث کشاورزی و فرآوری محصولات، یکپارچه سازی ساخت و سازها و سوغات زیارت برنامه هایی در نظر گرفته شده است و در این باره جلساتی با معاونت اقتصادی  برگزار کرده ایم و طرح های توجیهی خود را نیز در اختیار آنها قرار داده ایم. همچنین از نخبگان و رسانه ها درخواست داریم که ایده ها و طرح های خود در راستای تحقق شعار سال که مرتبط با این معاونت می باشد را به ما ارائه کنند تا مورد بررسی قرار بگیرد

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد جابه جایی پادگان ارتش نیز بیان داشت: در این باره، ارتش با شهرداری مشهد دو جلسه برگزار کرده و به توافقاتی نیز رسیده اند که پادگان ارتش در چهارراه لشکر، تغییر کاربری پیدا کند و رویکرد ما در این خصوص مساعدت حداکثری با مدیریت شهری است. از طرفی تغییر کاربری حقوق موقوفه باید از ارتش اخذ شود.

حقیقی در پاسخ به پرسش دیگری نیز اظهار داشت:  اراضی کلاته بوغا،   هنوز طرح تفصیلی ندارد و بخشی از زمین‌های آن نیز در اصلاحات ارضی است که تا ۳ ماه آینده در این مورد طرح قابل اجرا مشخص خواهد شد. همچنین پشتیبانی بزرگراه مشهد قوچان و مشهد چناران با آستان قدس است که قرار است جاده دومی در این حوزه احداث شود و مجموعه ما نیز،   املاک خود را برای جبران خسارات به صورت معوض در اختیار قرار خواهد داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.