مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: اگر حکم تخریب حریم بستر چهل‌بازه صادر شود، فاجعه‌ای هزاران بار بدتر از شیراز اتفاق خواهد افتاد.

تخریب حریم بستر چهل‌بازه منجر به فاجعه می‌شود
به گزارش قدس آنلاین ، محمد علایی امروز در نشست خبری پیرامون تصرفات حریم و بستر رودخانه‌ها و خسارات ناشی از آن در سیلاب‌های اخیر در محل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، اظهار کرد: بارندگی‌ها بسیار خوب بود، سدها آب زیادی دارد و با کارهای خوبی که صورت گرفت ما در سیل استان هیچ تلفات جانی و حتی آسیب جسمی نداشتیم.
وی با بیان اینکه تعداد سدهای کوچک ۱۹عدد است که سرریز شده‌اند، عنوان کرد: تا امروز میانگین 45 ساله بارش استان در طول سال ۲۲۱ میلی‌متر، میانگین بارش کشوری در درازمدت ۲۲۵ میلی‌متر، قاره آسیا ۵۰۰ میلی‌متر و خشکی‌های کره زمین ۷۵۰ میلی‌متر بوده است، ما کمتر از نصف بارش جهانی، بارش داریم، میانگین ۱۵ ساله بارش ۲۰۹ میلی‌متر، ۱۰ ساله ۱۹۸ میلی‌متر، سال آبی 96-1395، ۱۸۹میلی‌متر و سال گذشته ۱۲۹ میلی‌متر بوده که یکی از خشک‌ترین سال‌ها در استان و کشور را تجربه کردیم.
علایی افزود: از ۳۱ شهریور تا یک مهر سال بعد را سال آبی می‌‎گویند. بر مبنای آماری که از کشور و استان داریم، میانگین بارش کشور در سال آبی ۲۲۱میلی است. امسال از اول مهر تا ۸ اردیبهشت در کشور ۳۱۸ میلی‌متر بارش داشتیم و بارش استان ۲۵۷ میلی‌متر بوده است. امسال میانگین بارش حوزه آبریز مشهد ۲۹۲ میلی‌متر بود. سال گذشته در کشور ۱۲۸ میلی‌متر، در استان ۹۰ میلی‌متر و در مشهد ۱۲۹ میلی‌متر بارش داشتیم.
افزایش 62 درصدی بارش استان نسبت به سال گذشته
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: در میانگین۵۰ ساله، کشور ۲۱۳ میلی‌متر، استان ۱۵۶ میلی‌متر و مشهد ۱۶۳ میلی‌متر بارش داشته است. امسال در کشور نسبت به درازمدت ۴۹ درصد بیشتر بارش داشتیم، بارش استان نسبت به سال گذشته ۱۴۸ درصد و نسبت به درازمدت ۶۲ درصد افزایش داشته است. ظرفیت سدهای استان یک میلیارد و ۵۷۲ میلیون متر مکعب و کشور نزدیک به ۵۰ میلیارد متر مکعب بوده و میزان آبی که تاکنون جمع شده، ۸۵۴ میلیون مترمکعب در استان و 40 میلیارد متر مکعب در کشور است. سال قبل در چنین روزی کل ظرفیت سدهای ما ۳۵۲ میلیون متر مکعب بوده یعنی امروز ۵۴ درصد سدها پرآب است که پارسال ۲۲ درصد پرآب بود.
وی با اشاره به اینکه از 854 میلیون متر مکعب آبی که جمع شده، ۷۵۱ میلیون متر مکعب متعلق به امسال و حجم کمی از سد دوستی متعلق به گذشته است، تصریح کرد: سرریز سدها آب غیر شرب بوده است. امسال بالای ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد شده که پارسال ۳۱ میلیون متر مکعب بوده است. کل آب استان در سال ۵ میلیارد متر مکعب است. امروز سد دوستی به حجم آب قابل تنظیم رسیده و ۶۸۵ میلیون متر مکعب آب در سد دوستی وجود دارد.
لایروبی رودخانه‌ها تاثیر خوبی بر سیل گذاشت
علایی بیان کرد: در سیلاب‌هایی که به وجود آمد، دو نکته برجسته است. اول اینکه در استان با شناخت از خانه‌ها مناطق آسیب‌پذیر را تشخیص دادیم، تیمی تشکیل شده و شروع به لایروبی رودخانه‌ها کردند که رودخانه‌های نیشابور، تایباد، کلات، درگز، قوچان، گناباد و کاشمر بازگشایی شد و تاثیر خوبی داشت. سه سال پیش در تایباد سیل آمد و دوغارون را زیر آب برد که ۱۲۰ میلیارد تومان آسیب دیدیم، اما خسارت معنوی بیشتر بود. امسال به این دلیل که می‌دانستیم یک منطقه آسیب‌پذیر است، رودخانه لایروبی شد و خاکریز زدیم. سیلاب 2.5 برابر آن سال بود، اما هیچ آسیبی به فردی نرسید و کل آب به سد دوستی رفت. برای این کار ۲۸ میلیون هزینه کردیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نکته بعدی مربوط به کال زرکش بین رودخانه طرقبه و شاندیز است. در هر سیلاب آنجا تخریب می‌شود که در چند سیلاب کشته داشتیم. سیلاب امسال نسبت به قبل بیشتر بود. این منطقه تصرف شده و شهرداری دو تا سه نقطه از کال را آسفالت کرده که آسیب‌پذیر است. امسال ۱۰ کیلومتر از این مسیر را باز کردیم، در نتیجه سیلاب تخریب نداشت. کل هزینه این کار نیز ۳۵ میلیون تومان بود. کشف‌رود و چهل‌بازه نیز بازگشایی شده که در صورت بارندگی زیاد مشکلی نداریم.
وی با بیان اینکه مساله و تهدیدی برای شهر کلات در زمان سیل وجود دارد، عنوان کرد: یک مورد مربوط به خود رودخانه کلات است که امسال آسیب زیادی وارد نکرد. آنچه موجب تخریب زیاد می‌شود، این است که در کلات رودخانه‌هایی وجود دارد که از ارتفاع شمالی کلات عمود بر شهر می‌آید و به رودخانه می‌رسد، ما برای این رودخانه‌ها نمی‌توانیم در شرایط بحرانی کاری انجام دهیم.
انسجام مدیریتی استان در حال حاضر بسیار خوبی است
 
علایی با اشاره به اینکه انسجام مدیریتی کنونی در استان را هیچ زمانی در دوران مدیریت خود مشاهده نکردم، تصریح کرد: در سیل شاندیز، دادستان شاندیز قبل از ما در رودخانه حضور داشت. دادستان‌ها، شهردارها، فرمانداران، اداره راه، نیروی انتظامی، سپاه و ارتش فعال بودند و هرجا کمک می‌خواستیم همه کمک می‌کردند. ما توانستیم در استان با سیل‌های کم‌سابقه مدیریت کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در خصوص بازگشایی و ساماندهی کال زرکش، گفت: توافق سه‌جانبه بین آب منطقه‎ای، شهرداری و اداره کل مسکن و شهرسازی برای بازگشایی کال زرکش و ساماندهی انجام و موافقت‌نامه مبادله شده است. زمانی که استاندار بیان کردند، کال زرکش مساله دارد، آب منطقه‌ای وارد شد و کار را انجام داد. این نافی کار اصلی نیست و به این دلیل که انجام توافق زمان می‌برد و ما دستگاه اجرایی نیستیم، تنها نظارت می‌کنیم تا کار به درستی انجام شود. کال زرکش تا سیلاب بعدی مشکلی نداشته و در سیلاب‌های شدید نیز مشکلی ایجاد نخواهد شد.
در مهندسی رودخانه‌ها بسیار مشکل داریم
 
وی در خصوص کشف‌رود، عنوان کرد: ما در حوزه مهندسی رودخانه‌ها بسیار مشکل داریم. کشف‌رود نیز با انبوهی از مسائل روبه‎رو است. کار بی‌نظیری که انجام شد، بازگشایی و لجن‌برداری بود که ۸۰ کیلومتر لایروبی کردیم. اگر این کار انجام نشده بود، حتما سیل استان با کشته همراه بود. بیش از ۵۰ مترمکعب از سیل داخل کشف‌رود جاری بود که اگر مسیر باز نشده بود، مشکل داشتیم. تمام مشکلات کشف‌رود را حل نکردیم. مهم‌ترین مشکل که بازگشایی و لجن‌برداری بود، حل شد.
علایی افزود: داخل رودخانه در خصوص فاضلاب و پساب مشکل داریم که باید آن را حل کنیم. نکته کلیدی در چرمشهر مربوط به فاضلاب به شدت آلوده است که دو سوم یا بیش از 60 درصد واحدهای تولیدی در چرمشهر، کُرُم ۳ و ۶ سرطانزا را حذف کردند. در سفر اول رئیس‌جمهور به استان در این خصوص۱۶۰ میلیارد اختصاص پیدا کرد که تاکنون ۲۷ میلیارد دریافت کردیم و 16 میلیارد نیز بدهی آب منطقه‌ای است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در خصوص مشکلات به وجود آمده در کال چهل‌بازه، تصریح کرد: چهل‌بازه از چهار شاخه اصلی در شهرستان طرقبه و شاندیز یا بینالود سرچشمه می‌گیرد، سد گلستان روی آن ساخته شده و از پل پرتوی وارد حوزه خدماتی مشهد می‌شود که انتهای آن به کشف رود می‌رسد. وزارت نیرو و آب منطقه‌ای به استناد قانون بیان می‌کند که بستر رودخانه‌ها متعلق به حکومت جمهوری اسلامی است. مطالعات کامل این بستر در سال گذشته انجام و حد بستر و حریم مشخص شده و تجاوزی صورت نگرفته است. آب منطقه‎ای برای بستر رودخانه از پل پرتوی تا انتها، پنج سند گرفته است.
وی ادامه داد: در قانون و آیین‌نامه مشخص شده که وزارت نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌ای حد بستر و حریم را تعریف می‌کنند. آب منطقه‌ای نیز بر این اساس تعریف کرده و سند گرفته است. ما این پنج سند را به نام پلاک ۱۸۲ اصلی وکیل‌آباد سند زدیم. فردی که مستند به حکم رسمی دادگاه از اقارب نزدیک شاه بوده، ۱۸۲ باقی‌مانده فرعی ایجاد کرده و بیان می‌کند سند دارد که ما سند او را ندیدیم. این آقا سند را ثبت کرده، اما بعد از انقلاب اموال او را مصادره کردند که ۸۰ درصد به بنیاد مستضعفان و بنیاد شهید واگذار و بخشی خرید و فروش و این فرد محکوم شد.
علایی اضافه کرد: به فلات طوس فروختند که آن‌ها نیز شکایت کردند و محکوم شدند. در دیوان عدالت نیز محکوم شده است. یک شعبه از دیوان عدالت بیان کرده که باید اسناد ما را باطل کنند، اما رد شد و گفتند که سند وزارت نیرو درست است. اکنون بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید و بنیاد کوثر شکایت کرده، چند روز گذشته دادگاه تجدید نظر حکم ما را شکسته و کل رودخانه را باطل کرده، یعنی حق با آن فرد بوده و یک میلی‌متر هم برای رودخانه نگذاشتند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: آنچه در شیراز اتفاق افتاد، نسبت به این اتفاق در استان نیز یک هزارم نیست. دروازه قرآن در داخل شهر نبوده، اما چهل‌بازه در هسته مرکزی شهر است. به استناد این حکم، حتی یک میلی‌متر از رودخانه‌ای به نام چهل‌بازه را نداریم. تمام احکام آب‌منطقه‌ای نادرست دانسته شده و اگر این حکم اجرا شود، در این شرایط که بیشتر استان‌ها درگیر سیل هستند و مقام معظم رهبری، سران سه قوه و مردم به بازگشایی رودخانه‌ها تاکید دارند، دهن‌کجی به این حرف است.
وی بیان کرد: اگر این حکم صادر شود، فاجعه‌ای هزاران بار بدتر از شیراز اتفاق خواهد افتاد. از تمام مسئولان درخواست کردیم و همه نیز کمک می‌کنند. بسیاری در جریان سیل‌های اخیر کشور بیان کردند که چرا در حوادث سیل وزارت نیرو در خصوص بستر رودخانه‌ها کاری نمی‌کند، این یک مورد است که نمی‌توان کاری کرد.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.