نخست‌وزیر عراق در کنفرانس خبری با صدراعظم آلمان، بر «شکست بزرگ» داعش تأکید کرد اما گفت، این گروه تروریستی مثل سرطان است و نباید بخشی از آن باقی بماند.

عبدالمهدی: داعش مثل سرطان است و نباید چیزی از آن باقی بماند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق که به آلمان سفر کرده است، عصر امروز در کنفرانسی خبری با حضور «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان حضور یافت و درباره نتیجه گفت‌وگوهای خود در برلین توضیحاتی داد. 

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، عبدالمهدی با تشکر از «حمایت آلمان از عراق» و کمک به «شکست دادن داعش و کمک‌های بشردوستانه» گفت که در خصوص مسائل مهم منطقه، «پیچیدگی‌های آن و نقش مهم عراق» با سران آلمان گفت‌وگو کرده است. او خواستار ادامه کمک‌های آلمان در همه حوزه‌های اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و بشردوستانه به کشورش شد.

عبدالمهدی توضیح داد که عراق اخیرا موفق شد اجلاسی با حضور نمایندگان پارلمان شش کشور همسایه خود یعنی ایران، عربستان سعودی، کویت، اردن، سوریه و ترکیه برگزار کند که «این دلیلی بر جایگاه عراق است و می‌تواند در تحقق صلح و کاهش التهاب در منطقه نقش ایفا کند».

نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه «عراق در کاهش شدت درگیری‌ها» در منطقه نقش ایفا کرده، توضیح داد که بغداد موفق شده روابط خوبی با کشورهای همسایه خود برقرار کند و نقش کنونی عراق این است که اگر درباره برخی مسائل در منطقه اختلاف است، در بغداد می‌توان دیدگاه‌ها و درک طرف‌های مختلف را یکی کرد. 

عبدالمهدی با اشاره به وضعیت داعش و انتشار ویدئویی جدید از ابوبکر البغدادی سرکرده اصلی آن گفت: داعش هر چند کامل از بین نرفته اما ضرباتی بزرگ و کشنده‌ دریافت کرده است. از یاد نبریم که یک سال و نیم پیش چه مساحت وسیعی را در عراق و سوریه در اشغال داشت اما الان البغدادی در منطقه‌ای محدود و ناشناخته ظاهر می‌شود؛ حال آنکه او در بار اول در موصل در میان طرفداران خود ظاهر شده بود.

او توضیح داد: این شکست بزرگی است که به داعش وارد شده است. یقیناً داعش گروه کوچکی نیست و تلاش می‌کند که نیروهایش را بازیابی کند و عملیات‌هایی مثل سریلانکا انجام دهد اما به هر حال قدرت داعش بسیار کاهش یافته و ما به این دستاورد مفتخریم. درباره مکان او هم نمی‌شود چیزی گفت. اطلاعاتی وجود دارد. اما روشن است در ویدئو که مکان کوچک و محدود است و حتی لباس‌ها هم نشان‌دهنده وضعیت اوست. 

نخست‌وزیر عراق تأکید کرد:‌ داعش مثل سرطان است و اگر چیزی از آن باقی بماند می‌تواند دوباره خود را بازسازی کند و دوباره عملیات‌های آزاردهنده‌ای انجام دهد مثل آنچه در سریلانکا و در عربستان اخیرا اتفاق افتاد.

او در پاسخ به سوالی درباره روابط بغداد و اربیل، آن را «خوب» توصیف کرد اما گفت که «برخی مشکلات هست که هنوز حل نشده مثل مسئله نفت و مناطق مورد منازعه و چگونگی توزیع درآمدها».

نخست‌وزیر عراق شب گذشته وارد برلین پایتخت آلمان شد. قرار است او بعد از این سفر به فرانسه برود.

منابع عراقی پیشتر گفته بودند، مهم‌ترین پرونده‌هایی که قرار است عبدالمهدی در سفر به دو کشور اروپایی درباره آنها رایزنی کند، ایجاد دوباره ثبات در عراق و بازسازی مناطق آزاد شده از تروریسم است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.