دغدغه جدی ناشران گران بودن مواد اولیه به ویژه کاغذ است.

گرانی کاغذ و ممیزی سلیقه ای ؛ دو مشکل مهم ناشران خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین  نمایشگاه کتاب تهران امسال نیز در حالی در مصلی پایتخت برگزار شده که تعداد زیادی از ناشران خراسان رضوی همچون سال های گذشته در آن حضور دارند و آثار چاپ شده خود را برای علاقمندان به نمایش گذاشته اند، این موضوع سبب شد تا به این بهانه با برخی از ناشران درباره مشکلات نشر  در خراسان رضوی گفتگویی انجام دهیم که در ادامه می خوانید.

ممیزی سلیقه ای با تیغ سانسور به جان مولفین و ناشران افتاده است

مولف، محقق و مدیر انتشارات ملک اعظم در گفتگو با قدس آنلاین با اشاره به اینکه مهم ترین مشکل طی سال های اخیر گرانی کاغذ است، می گوید: این موضوع در میزان سرانه مطالعه کتاب نیز تاثیر گذاشته و آن را کاهش داده است.

سعید عاکف دومین مشکل را ممیزی سلیقه ای کتاب می داند و اضافه می کند: در دولتی که حرف از آزادی بیان بوده، ممیزی سلیقه ای با تیغ سانسور به جان مولفین و ناشران افتاده است.

وی ادامه می دهد: ممیزی سلیقه ای یعنی برخی از ناظران از نگاه خودشان به مطالب کتاب ها نگاه کرده و مواردی را از اثر قبل از چاپ حذف می کنند که نویسنده اگر همان کتاب را به استان دیگری ببرد، بدون هیچ مسئله ای می تواند اثر خود را چاپ کند.

مدیر انتشارات ملک اعظم بیان می کند: تاکنون اداره کل ارشاد خراسان رضوی در رفع این مشکل تلاش زیادی انجام داده، اما به نتیجه ای نرسیده است.

لزوم جایگزینی نظارت های محتوایی به جای نظارت های سلیقه ای

مدیرعامل انتشارات به نشر آستان قدس نیز در گفتگو با قدس آنلاین صحبت های خود را با ویژگی های نمایشگاه های فرهنگی آغاز می کند و می گوید: اهداف برگزاری این نمایشگاه ها عرضه آثار، وجود تخفیف مناسب، ارتباط با رقبا و تبلیغات و بازاریابی آثار است.

سعیدی با تاکید بر اینکه در نمایشگاه کتاب تهران در سال جاری استانداردهای لازم برای عرضه مناسب کتاب به علاقمندان وجود ندارد، ادامه می دهد: دغدغه جدی ناشران گران بودن مواد اولیه به ویژه کاغذ است.

وی تاثیر گرانی کاغذ بر حوزه نشر را عدم استقبال مردم از خرید کتاب می داند و بیان می کند: مشکل دیگر ممیزی های سلیقه ای است که برای رفع آن لازم است نظارت های محتوایی جایگزین نظارت های سلیقه ای شود.

ناشران برای دریافت کاغذ یارانه ای در سامانه ثبت نام کنند

معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی درخصوص راهکارهای وزارت ارشاد برای رفع مشکل گرانی کاغذ ویژه ناشران در گفتگو با قدس آنلاین می گوید: این وزارتخانه اقدام به واردات کاغذ کرده و هر کدام از ناشران با ثبت نام در سامانه مربوط به دریافت کاغذ یارانه می توانند کاغذها را از تعاونی ناشران خراسان رضوی تحویل بگیرند.

افشین تحفه گر بیان می کند: هر کدام از ناشرانی که تاکنون در این سامانه ثبت نام نکرده اند می توانند با ورود به آن ثبت نام کرده و کاغذ یارانه ای خود را از تعاونی ناشران استان دریافت کنند.

وی درخصوص ممیزی سلیقه ای در نظارت کتاب ها، متذکر شد: هیات بررسی و نظارت آثار نشر در خراسان رضوی علاوه بر اینکه همگی عضو هیات علمی و افراد برجسته و باتجربه ای در خصوص بررسی آثار هستند، براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی ها را انجام می دهند.

معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ممیزی سلیقه ای را تکذیب می کند و می افزاید: اگر استان هایی هستند که این قوانین را در هیات بررسی و نظارت مد نظر قرار نمی دهند، دلیل بر سلیقه ای عمل کردن بقیه هیات های بررسی نیست و وزارت ارشاد باید درباره عملکرد آنها تصمیم بگیرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.