هند و چین یک کارگروه مشترک ایجاد کرده‌اند که موضوعات همکاری در بخش انرژی را شناسایی می کند و شامل راه هایی برای مهار قیمت جهانی نفت هم میشود.

هند و چین برای کنترل قیمت نفت کارگروه مشترک تشکیل می‌دهند

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، هند و چین ،دو مشتری بزرگ اوپک مکانیزمی طراحی کرده‌اند برای مقابله با بی‌ثباتی نفت خام و حل سایر مشکلات انرژی در بازارهای جهانی.

این دو کشور یک کارگروه مشترک ایجاد کرده‌اند که موضوعات همکاری در بخش انرژی را شناسایی می کند و شامل راه هایی برای مهار قیمت جهانی نفت هم میشود. این گروه که ماه گذشته تشکیل شد، توسط یک مقام مشترک در وزارت نفت هند و چین هدایت می‌شود.

  چین و هند، دومین و سومین مشتریان بزرگ نفت خام، بیش از یک دهه است که می‌خواهند یک جبهه مشترک برای تاثیرگذاری در بازار نفت ایجاد کنند. این بازار اکنون در دست گروه تولید کنندگان اوپک است. در ۲۰۰۵، وزیر نفت هند ،مانی شانکر آیر، این ایده را پیشنهاد داد ولی راه به جایی نبرد. این دو کشور پس از رقابت برای نفت و گاز در آفریقا و آسیا، تنها در برخی پروژه ها شریک شدند.

دارمندا پرادهان، وزیر نفت و گاز طبیعی هند سال گذشته مذاکرات همکاری با چین را احیا کرد و همچنین ایده تشکیل یک بلوک از خریداران برتر نفت آسیا یعنی ژاپن، کره جنوبی، چین و هند را مطرح کرد.

 هیچ پیشرفتی برای همراه کردن ژاپن و کره صورت نگرفت ولی یک کارگروه مشترک با چین شروع خوبی است.

گرچه این دو کشور قصد دارند از این اقدام مشترک سود ببرند ، ولی همکاری در بسیاری از زمینه های استراتژیک سخت است. آخرین فرصت برای متحد شدن در برابر تحریم های ایران از دست رفت چون این دو بزرگترین وارد کننده نفت خام ایران نتوانستند راهبرد مشترکی پیدا کنند.

 خرید مشترک نفت میتواند تصمیمی سخت و پیچیده برای دو طرف باشد چون بستگی به شرایط بازار هر کشور دارد.

 موفقیت این گروه بستگی به عوامل متعددی دارد که شامل اعتماد ، نیازهای داخلی هر کشور ، آمادگی آنها برای تقسیم اطلاعات بین یکدیگر و تمایل آنها به همکاری می شود.

 هند می تواند از موفقیت چین در افزایش مصرف گاز طبیعی و تبدیل سوخت مصرفی بخش حمل و نقل آن به سوخت‌های پاکتر فسیلی درس بگیرد. ولی همه چیز بستگی به این دارد که چین مایل به تقسیم این اطلاعات باشد. هدف هند بالا بردن سهم گاز طبیعی در ترکیب انرژی خود از ۶ درصد به ۱۵ درصد است.هند در حال حاضر از گاز طبیعی در کامیون های خود در بزرگراه ها استفاده می کند.

 یک همکاری بزرگ می تواند در مبادله نفت و گاز طبیعی مایع صورت بگیرد، به طوری که برای هر دو طرف از نظر اقتصادی مفید باشد.هند می تواند سهم خود را از نفت و گاز روسیه با چین که دسترسی راحتی به خط لوله های روسیه دارد ، مبادله کند. آوردن نفت روسیه به هند به خاطر مسافت زیاد بسیار گران است.

منبع: تسنیم

 انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.