البرز - علی مراد اکبری با بیان اینکه سطح اراضی خاکی کشور حدود ۱۸ میلیون هکتار است که حدود ۸.۷ میلیون هکتار آن آبی و باقی دیم است، گفت: سال گذشته طبق مذاکرات با سازمان فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) مقرر شد ۵۰۰ هزار دلار در حوزه آبریز دریاچه ارومیه در اختیار ایران قرار گیرد.

اختصاص اعتبار نیم میلیون دلاری "سازمان فائو" برای احیای دریاچه ارومیه

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی صبح امروز (چهارشنبه) در همایش ملی سالیانه علوم خاک ایران که در استان البرز، برگزار شد، ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه خاک، گفت: منزلت و شان عنصر حیاتی خاک نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا حائز اهمیت است.

وی افزود: در این همایش صیانت و حفاظت منابع آبی و خاکی و استفاده از عنصر خاک در تولید مطرح شد چراکه خاک رکن اصلی توسعه است و اخیرا دفتر علوم خاک تشکیل شده است.

مراداکبری طی دعوت از مدیران آب و خاک برای شرکت در این همایش گفت: سیاست های استفاده از خاک و مسائلی از جمله حاصلخیزی خاک، استفاده از کربن آن و جلوگیری از آلودگی خاک تبیین شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه با تشکیل دفتر خاک، وارد فاز اصلی خاک می شویم که در پروژه های اصلی، خاک نقش پررنگی خواهد داشت، گفت:  گفتمان خاک باید در جامعه مهندسین و دانشگاهها مطرح شود هرچند تا کنون به دلایل مختلف از جمله غفلت مدیران به جایگاه واقعی خود نرسیده و مسیر اصلی آن طی نشده است.

اکبری با بیان اینکه سطح اراضی خاکی کشور حدود ۱۸ میلیون هکتار است که حدود ۸.۷ میلیون هکتار آن آبی و باقی دیم است، افزود: سالانه حدود ۴ میلیون هکتار آن در پایش و باقی زیر کشت دیم است به همین دلیل صیانت از اراضی آبی و دیمی با انتخاب بهترین روش های آبی و عملیات کارورزی در خاک را باید عملیاتی کنیم.

وی اذعان داشت: به تجربه ثابت شده که رفتار مناطق خشک و نیمه خشک، بالا و پایین آب و هوایی دارد و سازگاری، تنها با کم آبی شکل نمی گیرد بلکه باید در ارتباط با خاک هم مطالعات خوبی انجام شود.

اکبری با تاکید بر اینکه حداقل اضافه درصد اعتبار تنها به بخش خاک تخصیص پیدا کند، گفت: با توجه به اینکه اهداف برنامه ششم فقط بر روی کاغذ آمده و اجرایی نشده لازم است با بودجه لازم، این برنامه هاعملیاتی شود.

وی با تاکید بر ارتباط بیشتر با مجامع بین المللی، اظهار کرد: در این ارتباط سال گذشته طبق مذاکرات با فائو مقرر شد ۵۰۰ هزار دلار در اختیار ایران قرار گیرد که این اعتبار برای استفاده در حوزه آبریز دریاچه ارومیه است که مقرر شد در سال جاری ابلاغ ان را داشته باشیم.

اکبری در ادامه گفت: سیاست اصلی ما در وزارت جهاد کشاورزی به سمت کم خاک ورزی و بی خاک ورزی برای صیانت حفاظت از خاک است، همچنین جلوگیری از شخم در اراضی دیم‌ در جهت شیب زمین نیز مطرح است همچنین کشاورزی حفاظتی نیز مهم است.

معاون آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه دولت طبق برنامه ششم توسعه باید سالانه  حاصلخیزی ۵۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی کشوررا عملیاتی کند، گفت: منابع اعتباری این مهم تاکنون تخصیص داده نشده ولی مراحل ترویج و آموزش آغازشده است.

اکبری با اشاره به اینکه در استانها باید اداره خاک با مسئولیت کارشناس خاک شناسی، تشکیل شود، گفت: به تمام مشاورین ابلاغ می شود که اهمیت خاک زیاد است و باید شرح خدمات مطالعات فاز ۱ و ۲ را بازنگری کنیم و با کمک محققین این موضوع را با جدیت پیگیری کنیم.

معاون وزیر با عنوان اینکه در کارگروه ماده ۱۱ تشکیل وزارت جهاد کشاورزی، سهم خاک ضعیف است، اظهار کرد: باید برای معرفی کشاورز نمونه، خاک به عنوان یکی از شاخص های انتخاب باشد لذا کشاورزان باید به ظرفیت خاک، حفاظت خاک و ... اهمیت قائل شوند.

وی در پایان با اشاره به سیل اخیر در برخی از استان های کشور گفت: در این سیل که برخی از استانها درگیر شدند خسارات زیادی به خاک وارد شده که باید برنامه ای تدوین شود تا از هدررفتن خاک، پیشگیری شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.