فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با اشاره به حصول قریب‌الوقوع توافق بر سر تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه، بر لزوم برگزاری همایشی برای تحقق آشتی ملی تأکید کرد.

سازمان ملل: به توافق درباره «کمیته قانون اساسی سوریه» نزدیک شدیم

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «گیر پدرسون» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه امروز گفت، «تلاش می‌کند در بحران سوریه به پیشرفت ملموسی دست یابد».

پدرسون در شورای امنیت گفت که این پیشرفت، صرفا منحصر به گفت‌وگو بین معارضان و دولت سوریه نیست.

شبکه خبری «الجزیره» به نقل از این مسئول سازمان ملل گزارش داد که به برگزاری همایش مشترکی برای «حمایت از فرآیند ژنو، تقویت فرصت‌های فرآیند سیاسی و تحقق آشتی ملی» نیاز احساس می‌شود.

وی در عین حال گفت که «به دستیابی به توافقی در خصوص کمیته قانون اساسی نزدیک می‌شویم».

به گزارش الجزیره، بر اساس طرح سازمان ملل، کمیته قانون اساسی مسئول اصلی بازبینی قانون اساسی و فرآیند انتخاباتی است. کما اینکه باید «۱۵۰ عضو در این کمیته حضور داشته باشد؛ ۵۰ عضو را دولت سوریه، ۵۰ عضو را معارضان و ۵۰ عضو دیگر را فرستاده ویژه سازمان ملل تعیین خواهد کرد و هدف، در نظر گرفتن نظرات کارشناسان و نمایندگان جامعه مدنی است».

«واسیلی نبنزیا»، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در همین ارتباط اعلام کرد که در خصوص دستیابی به راهکاری درباره تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه خوش‌بین است.

نبنزیا با اشاره به اینکه وضعیت سریه به حالت عادی بازخواهد گشت، تأکید کرد که «اولویت کنونی باید بازسازی و کمک‌های بشردوستانه‌ای باشد که همه اقشار مردم را شامل شود».

«الکساندر لاورنتیف» مذاکره کننده روس ششم اردیبهشت ماه جاری اعلام کرد که دولت سوریه و گروه‌های  مخالف مسلح و حامیان آنها می‌توانند طی ماه‌های آتی به توافقی درباره تشکیل کمیته قانون اساسی دست یابند.

تشکیل کمیته قانون اساسی کلید اصلاحات سیاسی و انتخابات جدید در این کشور در راستای اتحاد سوریه و پایان دادن به جنگ هشت ساله در این کشور است.

معارضان و دولت سوریه تا کنون درباره تشکیل کمیته قانون اساسی به توافقی نرسیده‌اند. دور جدید گفت‌گوها در شهر «نور سلطان» پایتخت قراقستان که اخیرا برگزار شد، هیچ برون‌رفتی درباره این موضوع نداشت اما لاورنتیف اعلام کرد که دستیابی به تشکیل کمیته قانون اساسی نزدیک است.

این مقام روس اعلام کرد که دیپلمات‌هایی از روسیه، ایران و ترکیه به زودی با مذاکره کنندگان سازمان ملل در ژنو دیدار می‌کنند تا دوباره درباره این موضوع گفت‌وگو کنند و این موضوع در خط پایانی خود قرار دارد.

نشست مشترک کشورهای تضمین کننده آتش بس در سوریه (تهران، مسکو و آنکارا) در آستانه (نورسلطان) برگزار و در بیانیه پایانی تاکید شد که راه حل بحران سوریه فقط سیاسی بوده و باید با هدایت خود سوری‌ها و در چارچوب روند سیاسی سازمان ملل و قطعنامه ۲۲۵۴ صورت گیرد. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.