رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد راه اندازی وزارت بازرگانی آرای مختلفی داریم که دولت عنوان می کند این مساله برای آن ضرورت دارد. بارها آقای روحانی از ما گله کرده که چند مرتبه این موضوع را خواسته ایم و به ما نداده اید. ایشان هم می گوید این مساله برای کنترل بازار در شرایط فعلی ضروری است.

دکتر روحانی بابت تفکیک نشدن وزارت صمت بارها از ما گله کرده است/صادرات برخی اقلام کاری اشتباه بود
به گزارش قدس آنلاین ،  دکتر علی لاریجانی عصر امروز در جلسه شورای اداری خراسان رضوی در استانداری این استان به بیان نقطه نظرات خود پرداخت که مشروح آن در ادامه می آید:
-این روزها ایام مهمی است؛ هم هفته کارگر است که آن را به کارگران تبریک عرض می کنم. روز معلم نیز در همین ایام است که آن را هم به معلمان که پایه گذاران فردای ایران هستند، تبریک می گویم. 
 
-سالروز شهادت شهید مطهری نیز جای یادآوری دارد. شهید مطهری یادداشت هایی دارند که این یادداشت ها بعدا چاپ شد. یکی از مسایل مورد نظر او این بود که یکی از ارکان پایداری حکومت ها را اقتصاد سالم می دانست. ایشان اشاره داشت اگر جامعه ای اقتصاد سالم نداشته باشد، حتی در صورت برخورداری از اهداف عالیه، به اهداف عالیه خود دست نمی یابد. سپس به توضیح آن می پردازد و دو ویژگی را بر می شمارد که یکی اقتصاد زاینده و ثروت زاست؛ دیگری استقلال اقتصادی است. در واقع استقلال اقتصادی به معنای این است که اقتصاد یک کشور روی پای خود بایستد و اقتدار داشته باشد.
 
-شرایط امروز ما این است و اگر به همین دو نکته توجه کنیم، مشکلات پیش رو حل می شود. اگر در فعالیت های کشور، نظام اقتصادی مبنا بود و بقیه ساماندهی کشور حول آن شکل می گرفت، امروز این مشکلات وجود نداشت هر چند تحریم ها ظالمانه بوده و پشت آن توطئه ای بزرگ است ولی خود ما نیز در این مساله نقش داشته ایم که در چنین فشارهایی این مسایل بروز کرده است.
 
-از همدلی موجود در این استان خوشحالم. آقایان نمایندگان پیگیر بودند که آقای رزم حسینی استاندار شود. امروز می بینیم که نشاطی در این استان شکل گرفته است. ذهن استاندار این استان از گذشته در همین مثلث اقتصاد متمرکز بود. این خوب است که ایشان ابتکار به خرج داده اند که بخش های مختلف استان را به توسعه کشور ترغیب کنند. در کشور همین مساله مورد نیاز است.
 
-امروز رهبری در مورد مساله آموزش و تربیت صحبت کردند و در مورد مسایل کشور نیز نکاتی داشتند که نکته مهم آن، تاکید بر همدلی و وحدت در کشور بود تا مسایل ثانوی و حاشیه ای ما را از شرایط فعلی غافل نکند؛ به همین جهت ضروری است محور کار را بر توسعه استان بگذارید. 
 
-توصیه من این است که با توجه به ظرفیت این استان در همه حوزه ها،از جمله برخورداری از مزیت همسایگی با دیگر کشورها که زمینه صادرات و و اردات را برای این استان فراهم می کند، باید استفاده زیادی داشت. 
 
-باید زمینه تبادلات تجاری و تمایل به شرق در این استان دیده شود وضروی است استاندار سازوکار آن را فراهم کند. اگر این مرکزیت را این استان پیدا کند، برای توسعه این استان و کشور اهمیت خواهد داشت.
 
-در حوزه صنعت، قانونی وجود دارد که برای تسهیل وضع صنایع، استاندار می تواند تصمیم بگیرد. از این ظرفیت استفاده کنید و عاقلانه ترین راه در شرایط فعلی نیز این است که وقتی سرمایه گذاری هایی از پیش داشته ایم و این سرمایه ها به جهت برخی اشکالات روی زمین مانده، این مسایل رفع شود. 

-خیلی خوشحال هستم که در این استان روی بازآفرینی نقاط حاشیه نشین توجه کرده اید. تئوری استاندار فربه سازی بخش هایی است که از نظر کارآفرینی نقص دارد. اینکه با کمک شرکت ها این توسعه صورت گیرد، کار بسیار خوبی است. این مدلی است که با مجموع مختصات ما در کشور که از یک مدل نیم دولتی به سمت مردمی حرکت می کند؛ باید کمک کرد تا بخش مردمی کشور توانمند شود.

-در مورد کشاورزی امسال در بودجه مجلس از صندوق توسعه ملی با اذن رهبری مقادیری برای همین مساله دیده شد چون برای آبخیزداری و سیستم های گلخانه ای مبالغی را خارج از بودجه به اذن رهبری تخصیص دادیم که از این ظرفیت باید استفاده کنید. سیل امسال نشان داد اگر در این بخش سرمایه گذاری شود، به نفع کشور است.

-باید مصداقی از ما بخواهید مقررات مزاحم را برطرف کنیم. اگر در قوانین موردی است که مخل تولید است، به ما بگویید کدام مورد است. سال گذشته چند قانون برای توسعه کسب و کار داشته ایم. 6 قانون در این زمینه تصویب شده است. اگر فکر می کنید قانون مانعی دارد، با ذکر قانون و ماده آن را برای ما بفرستید تا پیگیری کنیم. حتی اگر نیاز باشد قاعده ای به صورت موقتی حذف شود یا تغییر کند، به ما بگویید. کمیسیون خاصی در این خصوص راه اندازی شده است.

-راهکار من به آقای رزم حسینی این است که با مجموع شرایط کشور این مورد، راه علاج است. اگر بخواهیم اختیارات استاندار را افزایش دهیم، مساله به قانون اساسی بازمی گردد که وزیر محور است و ایالتی نیست. یک مرتبه در این خصوص کاری کردیم که شورای نگهبان به درستی به آن ایراد وارد کرد. با این حال از طریق کدخدا منشی می توان این مساله را حل کرد. یعنی از هر وزارتخانه بخشی از اختیارات وزرا به استاندار تفویض شود. این مساله را به ما بگویید تا ما بتوانیم همکاری کنیم.
 
-پیشنهاد دیگری که مطرح شد برنامه ریزی برای قواعد مربوط به ممنوعیت های صادراتی و وارداتی است. این مورد قانون دائمی دارد. برای واردات جز تعرفه گذاری محدودیتی وجود ندارد ولی شرایط امروز موجب شد اینگونه عمل شود. تدوین افق 5 ساله برای روشن کردن ممنوعیت های صادراتی را زیاد می بینم ولی برای 2 سال بهتر این افق تعیین شود چون دلیلی ندارد آنقدر قانون این محدودیت ها طولانی شود.

- فرهنگ بیمه باید در کشور تقویت شود و در همین راستا پیگیر بیمه محصولات کشاورزی هستیم. توسعه این فرهنگ موجب آرامش مردم می شود. در مورد نظام صنفی که بتوانند در جلسات کمیسیون های مجلس حضور پیدا کنند، از نظر ما منعی وجود ندارد. حتی این امکان در صحن مجلس هم وجود دارد که می توان زمینه ای برای حضور نماینده بخش خصوصی فراهم کرد. 

-در مورد راه اندازی وزارت بازرگانی آرای مختلفی داریم که دولت عنوان می کند این مساله برای آن ضرورت دارد. بارها آقای روحانی از ما گله کرده که چند مرتبه این موضوع را خواسته ایم و به ما نداده اید. ایشان هم می گوید این مساله برای کنترل بازار در شرایط فعلی ضروری است. قبلا برای این کار این نظر را نداشتیم و اعتقاد داشتیم اختیارات وزارت بازرگانی به بخش کشاورزی داده شود و چون بخش های صنعت هم به این مساله مربوط بود، این مجموعه ها در قالب یک وزارتخانه ادغام شد. 
 
-حال این استدلال وجود دارد که کنترل این مساله مشکل است. استدلال طرف مقابل نیز این است که زمان زیادی برای تفکیک وزارتخانه نیاز است. بیشتر از مجلس، در دولت روی این مساله حساسیت است.
 
-اعتقاد نداریم نقش اصلی وزارت بازرگانی نقش اصلی که تراز کشور است را فراموش کند و به سمت واردات رود. حتی صحبت این بود که نام این وزارت خانه توسعه صادرات شود چون صادرات برای ما مهم است.
 
-سال گذشته تراز بازرگانی کشور 1.7 میلیارد دلار مثبت شد که این رقم بدون احتساب نفت است. همچنین واردات کل کشور در سال 97 21.7 کاهش داشته که به 42.6 میلیارد دلار رسید.
 
-صادرات غیرنفتی ما نیز 5.6 درصد کاهش داشته و به 44.3 میلیارد دلار رسیده است. 

-البته باید توجه داشت برخی از اقلامی که صادر کرده ایم، کاری مضر بوده است. مثلا صادرات دام زنده ما محل اشکال است. از یک طرف واردات دام زنده با هواپیما وارد می کنیم و بعد صادرات دام زنده هم می کنیم. پیاز همینگونه است. نمونه دیگر صادرات روغن خام و پالم بود که به 87 درصد در سال گذشته رسید.

-در مورد قطار سریع السیر در مشهد نیز مصر هستیم و من پیگیر این مساله در مورد مشهد هستم. قبلا هم با برخی کشورها در این خصوص صحبت کردم. این برای کشور و استان مفید است و در حال پیگیری است. 
 
-روی امنیت اقتصادی سرمایه گذران خیلی توجه کنید. این مساله برای کارآفرینان ما باید روشن شود که قوه قضایی پشت سر آن هاست. البته اشتباه هم در کار وجود دارد اما برخوردها نباید طوری باشد که اعتبار این افراد زیر سوال رود. این مساله یک امیدواری در بخش خصوصی ایجاد می کند که بخش قضایی و امنیتی پشتیبان بخش خصوصی است.
منبع: ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.