رئیس دانشگاه فردوسی گفت: آنچه از همکاران در سال ۹۸ انتظار دارم این است که ما باید میزان وابستگی‌مان به دولت را به حداقل ممکن برسانیم.

باید میزان وابستگی‌ به دولت را به حداقل برسانیم/ وجود ۱۰ درصد از استادان نمونه کشور در دانشگاه فردوسی
به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمد کافی، شامگاه گذشته در  مراسم گرامی‌داشت مقام معلم که با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی در دانشکده علوم این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: امروز در شرایطی دور هم جمع شدیم که ناملایمات و تنگناها، اراده و عزم  شما را برای حرکت به سمت قله‌های علم و دانش کاهش نداده است.
وی افزود: انتظارات فعلی مدیران وزارتخانه و حتی دولت شاید فقط اداره دانشگاه‌ها باشد و اینکه دانشگاه تحت‌الشعاع مسائل و مشکلات جامعه قرار نگیرد، اما شما با عزم و همت تمام  آزمایشگاه‌ها را دایر، کارگاه‌ها را سرپا، کتابخانه‌ها را فعال و... و. نگه داشتید و  کلاس‌ها به نحوی برگزار شد که توانستیم در تراز یک دانشگاه ممتاز باشیم.
رئیس دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: ما در جهت‌گیری‌های دانشگاه و سمت و سوی اسنادی که باید از آن تبعیت کنیم به دنبال تعادل هستیم. باید بتوانیم در سیستمی که در آن کار می‌کنیم تعادل ایجاد کنیم. اگر خیلی به سمت پژوهش برویم، ممکن است آموزش تحت‌الشعاع قرار گیرد و اگر زیاد به آموزش بپردازیم ممکن است از ارتباط با جامعه و مسئولیت‌پذیری اجتماعی غافل شویم. آنچه برای ما مهم است این است که بتوانیم یک دانشگاه متعادل در تراز یک دانشگاه استاندارد و بین‌المللی داشته باشیم.
کافی با اشاره به اینکه از زمانی که مسئولیت دانشگاه را برعهده گرفتم، احساس می‌کردم که در حوزه آموزش نیاز به برنامه‌ریزی داریم و باید غنای بیشتری به حوزه برنامه‌ریزی درسی بدهیم، گفت: حرکت‌های خوبی در این جهت انجام شد. مدیریتی جدید و چندین واحد مختلف ایجاد شد و با آمدن دکتر پیشقدم به حوزه معاونت آموزشی تحول جدیدی مشاهده کردیم و بنا شد بتوانیم تمام نکات و ریزه‌کاری‌های آموزش را کمی کنیم، در جهت یادگیری و سنجش تلاش و روزآمد بتوانیم از تمام ظرفیت‌های یادگیری استفاده کنیم. در این جهت برنامه‌های خوبی انجام شد و از سال آینده هم با جدیت بیشتری این برنامه‌ها دنبال خواهند شد.  
وی با اشاره به اینکه دانشگاه فردوسی مشهد امروز در ترازی کار می‌کند که جایگاه و تاثیرگذاری آن در حوزه آموزش عالی بسیار رضایت‌بخش است، یادآور شد: دو روز پیش از ۲۰ نفر از سرآمدان و استادان نمونه کشور تقدیر شد؛ از این تعداد دو نفر از استادان دانشگاه فردوسی بودند. یعنی ۱۰ درصد از سرآمدان و استادان ممتاز دانشگاه‌های کشور از دانشگاه فردوسی مشهد هستند. به  آقای دکتر اکبرزاده و آقای دکتر رجبی تبریک عرض می‌کنم.
رئیس دانشگاه فردوسی تصریح کرد: ما خیلی دنبال رتبه‌بندی نیستیم و کار خودمان را انجام می‌دهیم، اما طبیعتا به رتبه‌بندی هم می‌رسیم. به صورت نسبی دستاوردهای دانشگاه بسیار مثبت بوده، اما با ایده‌آل‌ها بسیار فاصله داریم. آنچه از همکاران در سال ۹۸ انتظار دارم این است که ما باید میزان وابستگی‌مان به دولت را به حداقل ممکن برسانیم. هرچه وابستگی ما به دولت بیشتر باشد به همان میزان باید دریغ سال‌های گذشته را بخوریم و بگوییم امسال سال سخت‌تری نسبت به پارسال داریم.
وی افزود: باید با ارتباط با جامعه بتوانیم ظرفیت‌های پژوهشی و فناوری را به  جامعه عرضه و منابع را هم از جامعه دریافت کنیم. در این راستا دانشگاه هم امسال برنامه‌هایش را به  این شکل برنامه‌ریزی کرده است. امیدواریم بتوانیم تاثیرگذاری اجتماعی را روز به روز بیشتر کنیم. این موضوع به معنای تعطیل کردن آموزش و پژوهش نیست، ‌ اما آموزش و پژوهش زمانی موثر است که جامعه بتواند به خوبی از آنها بهره‌مند شود.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.