یزد- محمدحسین رحیمی نسب گفت: همایش ملی فرهنگ رضوی با رویکرد بانوان فرهیخته و نیکوکار با محوریت نکوداشت "بانو ستی فاطمه خاتون " به میزبانی استان یزد شامگاه چهارشنبه با معرفی افراد برتربه کار خود پایان داد.

همایش ملی "فرهنگ رضوی "بامعرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمد حسین رحیمی نسب مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس یزد در مراسم همایش ملی "فرهنگ رضوی " اظهار داشت: همایش ملی ستی فاطمه با هدف تجلیل از بانوان فرهیخته و نیکوکار استان با همکاری دفتر نمایندگی آستان قدس و دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد برگزار شد.

وی افزود : پس از پیشنهاد طرح اولیه معاونت علمی وقت آستان قدس رضوی مبنی بر عنایت و تحقیق به نقش بانوان مسلمان در طول تاریخ و اهمیت انتقال مفاهیم و نیات مستتر در خدمات به نسل حاضر و همچنین بازشناسی شخصیتی نمونه و مصداقی از این قشر، با اهداف تببین فرهنگ اسلامی نهفته در فعالیت آنها و خیرات واحسان ماندگارشان، برنامه ریزی علمی و عملی اجرای همایشی در سطح ملی با مشارکت دانشگاه آزاد در استان یزد و با محوریت یکی از بانوان اسطوره و فرهیخته نیکوکار تاریخ تشیع و ایران و متعلق به قرن هشت هجری قمری به نام بانو ستی فاطمه خاتون که همسر امیرچقماق حاکم آن دوران در یزد بود، کلید زده شد.

رحیمی نسب تصریح کرد: در جلسات متعدد و مشترکی که با هدف تهیه خط مشی و منشور لازم در راستای برپایی همایش صورت گرفت، ریاست این همایش دبیران اصلی، علمی و اجرایی را تعیین و از خردادماه سال گذشته رسما تقویم و شیوه اجرایی کار شروع شد.

این مسئول با اشاره به قطعی شدن ۱۱ اردیبهشت ۹۸به عنوان روز موعود، ازجشنواره شب شعر زنان آفتاب به عنوان یکی از افتخارات و دستاوردهای این همایش یاد کرد و افزود: خوشبختانه پس از پیگیری های لازم در خصوص هماهنگی و اخذ مجوزهای قانونی از مراکز علمی کشور و انتشار محورها و اهداف همایش در فضاهای درنظر گرفته شده جهت اطلارسانی،  ۱۰۱ مقاله در زمان تعیین شده به دبیرخانه ارائه شده که از آن تعداد ۸۸ مقاله پذیرش شد که از این تعداد ۷۶مقاله به صورت پوستر و ۱۲مقاله به صورت ارائه مورد ارزیابی داوران قرار گرفته و در نهایت از ۵ مقاله در بخش پوستر و ۳ مقاله در بخش ارایه و یک مقاله در بخش ویژه به عنوان جوانترین محقق تقدیر شد.

وی افزود : ستی فاطمه از بانوان فرهیخته و نیکوکار استان و خواهر بانو گوهرشاد بوده، همچنین وی بنیانگذار مجموعه تاریخی و موقوفه امیر چقماق است. این بانوی بزرگوار اقدامات فرهنگی عظیمی را در استان انجام داده و ما در این همایش سعی داریم این بانوی فرهیخته و نیکوکار را بیشتر به افکارعمومی و جامعه معرفی کنیم  .

رحیمی نسب تصریح کرد: این همایش در ۳ پنل بانوان وقف و امورخیریه، بازخوانی زندگی نامه این بانوی فرهیخته و ترویج فرهنگ و سبک زندگی رضوی درجامعه و خانواده با محوریت نقش مادر برگزار خواهد شد و در این همایش از ۸ بانوی فرهیخته تجلیل به عمل خواهد آمد و در قسمت شب شعر هم از ۸ شعر برگزیده تجلیل می شود.

این مسئول خاطر نشان ساخت: روز اصلی برگزاری مراسم با حضور دکتر طهرانچی رئیس همایش و ریاست دانشگاه آزاد کشور، دکتر مهدی نژاد معاون علمی و دکتر نگاهدار معاون تحقیقات و فناوری اطلاعات آستان قدس رضوی، دکتر سروری رئیس دانشگاه آزاد خراسان رضوی، استاندار، فرماندار یزد، مدیران و مسئولان استانی برگزار شد. همایش از  ساعت ۸ صبح در محل دانشگاه آزاد کار خود را با سخنرانی اساتید میزبان و فرهیختگان مدعو و مهمان شروع کرده و تا ساعت ۱۹ فرایند آن ادامه داشت و درنهایت با تقدیر از  ۸ مقاله برتر  و تجلیل از ۶ بانوی فرهیخته و نیکوکار به کار خود پایان داد.

دکتر رحیمی نسب ضمن تشکر از حامیان این همایش و جشنواره شب شعر زنان آفتاب، از رونمایی اولین کتاب مجموعه اشعار رضوی استان خبرداد و تصریح کرد : به زودی در کنار انتشار مستند ویژه بانو ستی فاطمه، مجموعه مقالات  نیز چاپ و نشر داده خواهد شد

در ادامه مراسم از آقای امیرچقماقی یکی از نوادگان و مدیریت مجموعه موقوفات امیرچقماق و ستی فاطمه تجلیل شد و این همایش بعد از گذشت ۶ سده از درگذشت بانو ستی فاطمه اجرا شد.  در این مراسم یکی از سروده های شاعران رضوی در وصف بانو ستی فاطمه و خدمات ارزنده و ماندگار ایشان سروده شد.  

برای نخستین بار مستند تصویری ۲۶ دقیقه ای به روایت زنان آفتاب، تحقیقی بر موقوفات امیرچقماق و بانو ستی فاطمه به تهیه کنندگی روابط عمومی، اطلاع رسانی و رسانه نمایندگی آستان قدس رضوی با کارگردانی ایمان معینی نسب، نویسندگی راضیه شایان  و مرضیه محمودی و مدیریت تولید و پخش محمدرضا نوفرد به نمایش درآمد.

در ادامه این مراسم، مهمانان و مسئولان حاضر ضمن دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، آئین گلباران قبور متبرک شهداء گمنام در دانشگاه آزاد یزد را اجرا کرده و بر سر آرامگاه بانو ستی فاطمه که همجوار با مجموعه موقوفات ایشان در امیرچقماق قرار دارد، حاضر شدند .

افراد برتر حوزه های مقاله، پوستر و بانوان فرهیخته به شرح ذیل است:

مقالات برتر در بخش ارائه شفاهی

سرکارخانم فاطمه دهقان

آقای میثم صادقی توران پشتی

سرکارخانم الهه طاهری

 بخش پوستر

سرکارخانم فاطمه دانش یزدی

سرکار خانم الهام ملکزاده

سرکارخانم سمیه سپهری اردکانی

سرکار خانم محیا ارسلان

سرکار خانم مرضیه محمد زاده

و جوانترین محقق و ارائه دهنده

سید محمد حسن حسینی زاده

تجلیل از ۶ بانوی فرهیخته و نیکوکار

سرکار خانم دکتر معصومه طباطبایی

سرکارخانم سیما راغبیان

سرکارخانم بی بی فاطمه حقیرالسادات

سرکار خانم بتول دهقانی اشکذری

سرکار خانم فاطمه عزالدینی

سرکار خانم شوکت نصیری

انتهای پیام / 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.