خراسان شمالی- همایش بزرگداشت مختوم قلی فراغی از شاعران بزرگ ترکمن همزمان با دویست و هشتاد ششمین سالروز تولد وی در محل تالار حافظ بجنورد برگزار شد.

مدارای فرهنگی از مولفه های فکری مختوم قلی فراغی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی، حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در همایش بزرگداشت مختوم قلی فراغی از شاعران بزرگ ترکمن و همزمان با دویست و هشتاد ششمین سالروز تولد وی که در محل تالار حافظ بجنورد برگزار شد، با اشاره به وسعت دایره اندیشه ها و منابع معرفتی مختوم قلی گفت: مدارای فرهنگی از نتایج مهم تفکر و مولفه های فکری اوست.

وی اظهارداشت: بسیار خرسند و خوشحال هستیم که امسال برای سومین سال پیاپی بزرگداشت مختوم قلی فراغی در خراسان شمالی برگزار می شود و به همه دست اندرکاران و دوستداران فرهنگ و هنر این استان دست مریزاد می گوییم.

حسین فرخنده تصریح کرد: مختوم قلی پرورده ی فرهنگ ایرانی و اسلامی است و با اندیشه های بزرگ مفاخر ایران زمین همچون ابن سینا، فارابی و  سعدی، عطار، مولوی، فردوسی و خیام  مانوس بوده است.

وی، انس و شناخت مختوم قلی فراغیبا معارف دینی و اسلامی و نیز ارادت او به خاندان عصمت و طهارت را از دیگر ابعاد شخصیت او دانست و افزود: برخورداری از چنین منابع غنی فکری از وی یک شخصیت جهانی ساخته است.

فرخنده تاکید کرد: امروزه مختوم قلی فراغی نه تنها متعلق به قوم ترکمن بلکه متعلق  به ایران زمین و قطعا یک شخصیت جهانی است، چراکه ستاینده انسانیت، صلح و آزادگی و وحدت است و از هر گونه تعصب به دور است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، به وجود قومیت های مختلف در ایران اشاره و اذعان داشت: ائتلاف رنگین کمانی اقوام چه در استان و چه در ایران عزیز اسلامی مان در سایه خرد و اندیشه های عمیق مفاخر تقویت و تداوم پیدا می کند.

حسین فرخنده افزود: روز جهانی کار و کارگر را خدمت کارگران زحمتکش که در خط مقدم توسعه قرار دارند و همچنین روز معلم را به معلمان که دانش، آگاهی و آرامش را به جامعه هدیه می کنند، تبریک و تنهیت می گوییم.

وی در ادامه با اشاره به گرامیداشت روز معلم، اظهار داشت: مختوم قلی فراغی نیز آموزگار عشق، آزادی، نوع دوستی، وحدت و همبستگی است.

وی در پایان ضمن اعلام حمایت از برنامه های فاخر برای معرفی فرهنگ اقوام استان، از دست اندرکاران این برنامه خواست تا سال بعد با ارسال فراخوان های علمی ابعاد تازه تری از مولفه های فکری این شاعر و عارف نامدار معرفی گردد. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.