البرز- در حالی که انتظار اهالی رسانه البرز از اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی این استان نگاهی عادلانه و برابر در اجرای طرح های حمایتی است اما این مهم متاسفانه به بوته فراموشی سپرده شده است.

به گزارش قدس آنلاین، نحوه توزیع آگهی های دولتی میان نشریات از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز همواره دچار ایرادات و نواقص بسیاری است و ردپایی از عدالت و مساوات در آن دیده نمی شود و حال آنکه این روزها به بالاترین حد ممکن رسیده است.

مسئولان اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان البرز همواره داعیه حمایت از فعالیت های رسانه ای قانونمند را داشته اند و بارها در اظهارنظرهای خود به آن پرداخته اند اما در عمل این مهم در ابتدایی ترین امور یعنی توزیع آگهی های دولتی میان نشریات فعال و شفاف و دارای پروانه زمین‌گیر شده و ردپایی از عدالت در آن دیده نمی شود.

سال گذشته اندک شماری از نشریات استانی و نمایندگی های نشریات سراسری در این استان فعالیت موثر و مستمر خبری داشتند اما میزان آگهی های اختصاص یافته به آنها حداقل ممکن بود، به نحوی که برای نمونه سرپرستی روزنامه قدس با انتشار و تولید نزدیک به ۱۵۰۰ خبر، گزارش، تحلیل و گفتگو کمترین میزان دریافتی آگهی را از اداره کل ارشاد استان داشت و سهم آن در طول ۱۲ ماهه سال ۹۷ تنها دو آگهی مناقصه و ۴ آگهی ثبتی بوده است.

این میزان آگهی اختصاص یافته به مجموعه قدس و بسیاری دیگر از نشریات در حالی رقم خورده است که برای نمونه در ۱۵ روزه اخیر اداره کل ارشاد البرز تعداد ۲۸۵ آگهی جهت انتشار به نشریات توزیع کرده که یک سرپرستی روزنامه سراسری در استان با ۱۰۸ مورد و یک روزنامه محلی با ۴۰ مورد، بیشترین حجم از این آگهی ها را اخذ کرده اند و سهم سرپرستی روزنامه قدس در روزهای کاری پس از سال جدید از این جنس آگهی صفر بوده است. (قابل رویت در سایت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد)

حال سوال اینجاست که ملاک و معیار این نحوه توزیع از سوی اداره کل ارشاد البرز بر چه مبنایی بوده است و فرایند توزیع آگهی ها با چه استدلالی صورت گرفته است؟

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان البرز و همکاران وی در معاونت مطبوعاتی تا چه میزان بر کارکرد رسانه های مختلف اشراف دارند که اینگونه بدون منطق مشخص و چارچوب خاص، بخش زیادی از آگهی های ارسالی به ارشاد را به سمت نشریات محدود  هدایت می کنند؟

اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان البرز آیا از مشکلات روز افزون و کمرشکن هزینه های انتشار نشریات و اداره دفاتر سرپرستی بی خبر است که با چشم فرو بستن بر این واقعیت ها آگهی ها را بدون مساوات و بر اساس قواعدی که ما از آن بی اطلاعیم توزیع می کند؟

کجای دستور العمل و ساز وکار توزیع نشریات نوشته که حجم زیادی از آگهی های دولتی باید بین چند نام مشخص توزیع شود و بقیه نشریات از آن بی بهره باشند؟

فهرست آگهی های ارسالی به نشریات در ۱۵ روزه اخیر به خوبی گواه و نمادی از نگاه ناعادلانه ای است که این روزها گریبان متولی فرهنگ و هنر البرز را گرفته و سبب شده فضای بی اعتمادی بر فعالان حوزه رسانه سایه بیفکند.

این در حالی است که در این روزها برخی تشکل های به اصطلاح قانونی حامی مطبوعات با برگزاری نشست هایی با مدیران شهری و استانی و انتشار حرف های قشنگ و شیک در تلاشند عملکرد پر انتقاد و سبقه بدون دفاع خودشان را تطهیر کنند و حال آنکه در برآورده کردن اولین مطالبه رسانه ها یعنی ایجاد برابری و عدالت در توزیع آگهی های دولتی از سوی ارشاد به عنوان یکی از ارکان حیات و فعالیت خود ناتوان و منفعل هستند.

اتفاقات روزهای اخیر در حوزه رسانه و عیان شدن بی عدالتی ها در توزیع آگهی های دولتی ضرورت ورود نهادهای نظارتی را به این موضوع دو چندان کرده و این توقع می رود تا متولیان امر هر چه سریعتر با ورود به این مساله جلوی گسترش بی اعتمادی فعالان رسانه ای را به متولی حوزه فرهنگ و هنر البرز را بگیرد.

همچنین این توقع می رود تا شورای فرهنگ عمومی استان و نماینده ولی فقیه در استان البرز که همواره نگاهی سازنده و کارشناسانه به آفت های حوزه رسانه داشته اند به این موضوع ورود کنند و شرایط بغرنج فعلی را تا حدی سامان دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.