رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا ادعا دارد که فروش نفت ایران را به صفر می‌رساند که ما نیز متقابلاً کمیته ضدتحریم را تشکیل دادیم و رصد می‌کنیم.

 کمیته ضدتحریم در مجلس تشکیل شد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، محمدرضا پورابراهیمی امروز در نخستین همایش ملی و نمایشگاه رسانه‌های نوین و شکل‌دهی نهادهای اجتماعی که با حضور محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دانشگاه های‌تک کرمان برگزار شد اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در اقتصاد کشور بحث صادرات غیرنفتی است.

وی با بیان اینکه در قوانین برنامه به سرفصل صادرات غیرنفتی تأکید و در بودجه نیز دیده شده است گفت: آمارها نشان می‌دهد حجم تجارت ما با کاهش روبه‌رو بوده و در سال ۹۸ باید جبران شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با ابراز اینکه "تراز بازرگانی ایران همواره مثبت است و حجم تجارت ما در صادرات و واردات کاهش پیدا کرده است" افزود: تقریباً ۴۴ میلیارد دلار صادرات داشتیم که نسبت به سال قبل حدود ۷.۵ درصد کاهش صادرات داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه استان کرمان یک استان صادراتی است و محصولات کشاورزی و معدنی زیادی از کرمان صادر می‌شود عنوان کرد: شرکت دانش‌بنیانی در کرمان داریم که در صادرات استان رتبه اول را دارد.

پورابراهیمی با عنوان اینکه "در واردات استان کرمان نیز عمده واردات ما قطعات خودروسازی است که در این زمینه هم واردات استان زیاد است" گفت: عدم بازاریابی مناسب برای کالاهای صادراتی و وارداتی و معرفی محصولات ایرانی در کشورهای همسایه یک چالش در حوزه تجارت کشور است.

وی با اظهار اینکه "رویکرد دولت در ارتباط با بخش تجارت داخلی مبتنی بر رویکرد سابق است و ما امروز در شرایط جنگ اقتصادی هستیم" بیان کرد: آمریکا ادعا دارد که فروش نفت ایران را به صفر برساند که ما نیز متقابلاً کمیته ضدتحریم را تشکیل دادیم و رصد می‌کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه چین، هند، روسیه، عراق، ترکیه و افغانستان کشورهایی هستند که طرف تجارت ایران قرار دارند گفت: چند ماه است که رایزن بازرگانی در چین نداریم و این ضعف بسیاربزرگی است.

وی با تصریح به اینکه ساختار جدید اقتصادی متناسب با جنگ اقتصادی باید در کشور شکل بگیرد و رئیس جمهور باید در این زمینه اقدام کند اضافه کرد: ظرفیتی که امروز در بانک مرکزی وجود دارد بسیار مهم است و نحوه تسویه صادرکنندگان بابت ارز آنها وضعیتی نیست که موفقیت به‌دنبال داشته باشد.

پورابراهیمی با تذکر اینکه "تعیین تکلیف بازار متشکل ارزی باید انجام شود تا بتوانیم نتیجه مطلوب بگیریم" افزود: تمام فعالان عرصه رسانه باید توجه داشته باشند که مقام معظم رهبری به فرصت‌های مهم در اقتصاد تأکید کردند و یکی از فرصت‌های مهم همین افزایش نرخ ارز است و ما می‌توانیم با یک سیاست از این موضوع در صادرات استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه صادرات کشور در این شرایط باید افزایش پیدا کند و مزیت‌های صادراتی را باید شناخت گفت: اساس حرکت امروز می‌تواند تولید باشد تا جایگزینی واردات داشته باشیم و تمام ارکان نظام و فعالان اقتصادی باید کمک کنند تا زمینه تولید بیشتر فراهم شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه در سال ۹۷ بیش از ۴۰ بخشنامه متناقض در حوزه صادرات ایجاد شده که به‌عنوان مثال از چند روز گذشته صادرات خرما متوقف شده است بیان کرد: تصمیمات غلط یک‌شبه قابل قبول نیست و فعال اقتصادی باید بداند که قرار است چه اتفاقی بیفتد و با برنامه کار کند اما این تصمیمات یک‌شبه ضربه به صادرات است.

وی با ابراز اینکه وزارت امور خارجه خاکریز اول اقتصاد کشور است اضافه کرد: سفیر جمهوری اسلامی ایران در تمام کشورها باید کارشناس اقتصادی باشد که بتواند زمینه تجارت را فراهم کند.

پورابراهیمی با بیان اینکه آمریکایی‌ها آرزوی براندازی جمهوری اسلامی را به گور خواهند برد گفت: به‌فضل الهی اصلاح ساختار اقتصادی کشور متناسب با جنگ اقتصادی در دستور کار است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.