براساس رتبه‌بندی سایمگو، ایران در سال ۲۰۱۷ به مقام نخست تولیدات علمی در رشته هپاتولوژی در سطح کشورهای آسیای غربی رسیده است.

درخشش دانشمندان ایرانی در تولید علم هپاتولوژی

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین،  براساس رتبه‌بندی سایمگو، ایران در سال ۲۰۱۷ به مقام نخست تولیدات علمی در رشته هپاتولوژی در سطح کشورهای آسیای غربی رسیده است.

در تصویر زیر صدرنشینی ایران در تولیدات علمی مهندسی برق و الکترونیک را مشاهده می‌کنید:

کشور مصر، رژیم صهیونیستی، کشورهای ترکیه، عربستان سعودی، قطر، لبنان، امارات متحده عربی، عمان، اردن، سوریه و بحرین  به ترتیب در رتبه‌های بعدی ایران قرار گرفته‌اند. 

بررسی‌های منتشر شده در مجله «SCImago Journal & Country Rank» نشان می‌دهد ایران با تعداد ۱۸۵ مقاله در رتبه نخست و مصر با یک اختلاف قابل توجه در جایگاه دوم قرار دارد.

از میان ۱۸۵ مقاله منتشر شده از سوی دانشمندان ایرانی، ۱۶۲ مورد آنها قابل استناد بوده است؛ در حالی‌که مصر با قرار گرفتن در دومین جایگاه منطقه تنها ۸۱ مقاله در علم هپاتولوژی منتشر و ارائه کرده که از این تعداد ۷۷ مورد قابل استناد بوده است. 

بحرین به عنوان آخرین کشور در سطح آسیای غربی در سال ۲۰۱۷ تنها ۴ مقاله در زمینه هپاتولوژی ارائه کرده است.

ایران در یک بررسی کلی‌تر میان ۱۵۵ کشور جهان، جایگاه چهاردهم تولیدات علمی در رشته هپاتولوژی را به خود اختصاص داده است.

صدر نشین کشورهای جهان  نیز در رشته هپاتولوژی آمریکاست؛ محققان آمریکایی در سال ۲۰۱۷، ۲ هزار و ۱۷۵ مقاله در زمینه هپاتولوژی منتشر و ارائه کرده‌اند که از این تعداد یک هزار و ۶۷۵ مورد قابل استناد بوده است:

کشورهای چین، ژاپن، ایتالیا، فرانسه، انگلیس، آلمان، اسپانیا، کره جنوبی، کانادا، استرالیا هند و هلند به ترتیب بعد از آمریکا و قبل از ایران در جدول رتبه‌بندی جهانی قرار گرفته‌اند. 

کشورهای سوئیس، بلژیک، تایوان، مصر، جمهوری چک، برزیل، دانمارک، استرالیا، هنگ‌کنگ‌، سوئد، لهستان، پرتغال، یونان، رژیم صهیونیستی، ترکیه، نروژ، سنگاپور، تایلند، ایرلند، نیوزیلند، مراکش، فنلاند، مکزیک، رومانی، آرژانتین، آفریقای جنوبی، عربستان سعودی، پاکستان، مالزی و اسلواکی نیز به ترتیب بعد از ایران در جدول جهانی قرار گرفته‌اند. 

در خبرهای پیشین نیز به صدرنشینی ایران در رشته‌های متفاوتی ازجمله علم ژنتیک، علم فیزیک، ریاضیات کاربردی، علوم زیستی، فناوری نانو، فناوری آب و علم پزشکی داخلی اشاره شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.