۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 654624

کارشناسان بر این باروند اجرای سیاست صفر کردن صادرات نفت ایران حتی در خود آمریکا نیز با چالش‌های جدی مواجه است و دیگر اولویت‌های سیاست خارجی این کشور را نقض می‌کند.

 CNN: صادرات نفت ایران صفر نمی‌شود

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، به نقل از CNN، آمریکا تهدید کرده است که کشورهای خریدار نفت ایران را از امروز تحریم می‌کند اما کارشناسان بر این باورند که کاخ سفید با چالش‌های بسیار سخت‌تر از آن چیزی که تصور می‌کرد برای حذف نفت ایران از بازار جهانی روبروست.

در حالی که دولت آمریکا ارائه معافیت تحریمی به 8 کشور خریدار نفت ایران را لغو کرده است یک مقام ارشد کاخ سفید به CNN گفت که آمریکایی‌ها نگران واکنش تهران به این اقدام هستند چرا که این کشور می‌تواند دارایی‌های آمریکا در خاورمیانه را تهدید کرده و رویکرد تنش با آمریکا را در منطقه در پیش گیرد.

کارشناسان می‌گویند: دولت آمریکا توانسته است صادرات نفت ایران را کاهش دهد و در تلاش است با لغو معافیت‌ها سیاست خود برای صفر کردن صادرات نفت ایران را تحقق بخشد اما مقامات آمریکایی‌ نسبت به اقدام کشورها برای دور زدن تحریم‌ها از طریق قاچاق یا استفاده از شرکت‌هایی که با آمریکا مراوده نداشته و یا مراوده بسیار کمی دارند، نگران هستند.

* صادرات نفت ایران صفر نمی‌شود

درگیر بودن کاخ سفید با مناقشات بین‌المللی گوناگون از یکسو و اولویت‌های مختلف سیاست خارجی این کشور در کنار تمرکز شدید ترامپ بر قیمت بنزین می‌تواند در خود  آمریکا رویکرد کاخ سفید برای صفر کردن صادرات نفت ایران را کم رنگ کند.

الیزابت روزنبرگ مشاور ارشد سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید من فکر نمی‌کنم صادرات نفت ایران متوقف شود.

وی می‌گوید:‌اگرچه آمریکا توانسته صادرات ایران را کاهش دهد اما صادرات این کشور صفر نخواهد شد. آمریکا در اعمال این سیاست با چالش اجرایی جدی مواجه است.

در واقع تمرکز آمریکا بر توقف کردن صادرات نفت ایران یکی از قدم‌های این کشور در اعمال فشار حداکثری علیه ایران است تا بتواند در راستای هدف‌گذاری آمریکا برای تغییر نظام در ایران اثرگذار باشد.البته این رویکرد خصمانه حتی متحدین سنتی آمریکا در اروپا را نیز که می‌خواهند به برجام پایبند باشند ناراحت کرده است.

کارشناسان می‌گویند:‌ این رویکرد آمریکا در قبال ایران برخلاف دیگر اولویت‌های سیاست خارجی آمریکاست. چرا که از جمله این اولویت‌ها توافق تجاری با چین و بهبود روابط با هند است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.