مازندران- دکتر محسن اعرابی از چاقی ۷۰ درصد مازندرانی ها خبر داد.

۷۰ درصد مازندرانی‌ها چاق هستند/ مصرف قلیان در زنان و جوانان نگران کننده است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محسن اعرابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ظهر پنج شنبه در «همایش خودمراقبتی اجتماعی و سازمانی» اظهار کرد: ۷۰ درصد جمعیت بالای ۷۰ درصد مازندران دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

وی با اشاره به اینکه مازندران رتبه اول چاقی در کشور را داراست، پرخوری و کم بودن فعالیت های بدنی را از عوامل اصلی چاقی دانست و گفت: متاسفانه مازندران رتبه اول چاقی زنان در کشور را داراست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه ۵۰ درصد مرگ ها ناشی از سکته، دیابت و فشارخون است، نقش تغذیه و تحرک را در این‌ مساله مهم دانست.

۲۵ درصد مردان سیگار می کشند

اعرابی با اعلام اینکه در خودمراقبتی دچار ضعف هستیم، افزود: ۲۵ درصد مردان سیگار مصرف می کنند که این منجر به مشکلات قلبی و عروقی، سکته های مغزی و انواع سرطان ها می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اضافه کرد: مصرف قلیان، عادت بدی در جامعه است که متاسفانه این روزها بیشتر مشاهده می کنیم و این مساله وقتی دردناک تر می شود که مصرف قلیان در میان بانوان و سنین پایین رویت می شود.

اعرابی به ۵ دفعه پیاده روی ۳۰ دقیقه ای در هفته تاکید کرد و گفت: اگر بخواهیم کشور توسعه یافته ای داشته باشیم باید انسان سالم داشته باشیم و در این رابطه باید همه آحاد جامعه احساس مسولیت کنند.

وی امید به زندگی در کشور را ۷۳ تا ۷۶ سال عنوان کرد و یادآور شد: ۴۵ درصد جمعیت مازندران در روستاها زندگی می کنند و باید تمام ‌تلاش مان را بکار گیریم تا میزان فعالیت بدنی و پیاده روی در روستاها را ارتقا دهیم.

امید به زندگی، ۲۰ سال افزایش یافت

همچنین نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از انقلاب اسلامی تاکنون امید به زندگی ۲۰ سال افزایش یافته است، تاکید کرد: با ظرفیت های موجود می توان امید به زندگی را باز هم افزایش داد واین مساله در گرو این است که برنامه ها عملیاتی شود.

علی اصغر یوسف نژاد اضافه کرد: متولیان امر به تنهایی نمی توانند به رشد خودمراقبتی کمک کنند و این موضوع مشارکت و مداخله همه مردم را می طلبد.

خودمراقبتی یک وظیفه ملی است

وی خطاب به مسولین بهداشتی با اشاره به اینکه که ارتقاء خودمراقبتی یک وظیفه اداری نیست و باید آنرا یک وظیفه ملی بدانیم، از بخشداران و دهیاران نیز خواست برای توسعه خودمراقبتی، از روستاهای بزرگ بعنوان پایلوت شروع کنند.

نماینده مردم ساری در مجلس با اعلام اینکه دهیاری ها ظرفیت خوبی در این زمینه هستند، افزود: در این راستا باید از ظرفیت تشکل های مردمی هم استفاده کرد.

یوسف نژاد یادآور شد: بخش عمده ای از سبد ماهیانه خانواده ها به هزینه های درمانی اختصاص می یابد که این مساله با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی آزادهنده است و باید با ارتقا دانش خودمراقبتی، این هزینه ها را کاهش داد.

در پایان این مراسم با خضور مدیران دانشگاه علوم پزشکی مازندران از بخشداران، دهیاران و بهورزان نمونه تجلیل و قدردانی شد.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.