۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
کد خبر: 654638
  ضرورت مدیریت خرید مایحتاج عمومی قبل از ماه رمضان

قیمت اقلام خوراکی و مصرفی خانوارها بار دیگر و در آستانه ماه مبارک رمضان، افزایش یافته و براساس تجربه گذشته این روند افزایش قیمت‌ها همچنان تداوم دارد. هرچند برخی اتفاقات سیاسی و اقتصادی در سطح کلان کشور شاید دلیل اصلی این وضعیت بوده باشد، اما آنچه مسلم است اینکه افزایش تقاضا برای برخی اقلام و بویژه خوراکی‌ها در واپسین روزهای مانده تا ماه رمضان نیز تأثیر زیادی بر سرعت یافتن این روند داشته است.

سال‌های گذشته که وضعیت کمی بهتر و با ثبات‌تر بود، برخی برنامه‌های دستگاه‌های مسئول برای تنظیم و کنترل بازار را شاهد بودیم که امسال به نظر می‌رسد هیچ برنامه مؤثری به منظور کاهش قیمت‌ها به مرحله اجرا نرسیده و یا آنچنان که باید مؤثر نبوده است.

درحال حاضر گرانی روبه رشد اقلام مورد نیاز مردم و مایحتاج روزانه خانواده‌ها، واقعیتی است که در بازار مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی به چشم می‌خورد؛ مسئولان از بازرسی‌های مستمر و برخورد با متخلفان صنفی می‌گویند، اما هرج و مرج قیمت‌ها بیداد می‌کند و هر فروشنده‌ای هر قیمتی که دلخواه اوست روی کالاهای فروشگاهش می‌گذارد و مردم نیز که مرجع تشخیص قیمت واقعی در دسترس ندارند، به ناچار تن به خرید کالای مورد نیازشان می‌دهند. این روزها حتی لیبل قیمت روی اجناس هم سندیت ندارد و درحالی که قبلاً بیشتر فروشگاه‌ها به منظور جذب مشتری، کالاها را چند درصد کمتر از قیمت درج شده روی بسته‌بندی به مشتری عرضه می‌کردند، در وضعیت کنونی اجناس را بسیار گران‌تر از قیمت درج شده توسط کارخانه به فروش می‌رسانند و جالب‌تر آن که این رویه در سطح فروشگاه‌های شهر عادی شده و حتی حس گران‌فروشی را نیز به مشتریان القا نمی‌کند.

این همه، شاید که نه بدون تردید ناشی از کم کاری و تسامح و تساهل دستگاه‌های متولی کنترل و نظارت بر بازار و همچنین مسئولان برخورد با گران‌فروشی و متخلفان صنفی است که پرداختن به کم و کیف و دلایل این نقیصه را به مجالی دیگر موکول می‌کنیم.

اما آنچه در حال حاضر به نظر می‌رسد می‌تواند تاحدود زیادی در کاهش و یا دست‌کم در کنترل قیمت مایحتاج عمومی مردم تأثیرگذار باشد، مدیریت خرید این اقلام توسط خود مردم است.

از آنجایی که عموماً عادت کرده‌ایم خریدهای مناسبتی خودمان را به اصطلاح در دقیقه ۹۰ انجام دهیم، همواره در مناسبت‌های مختلف سال و اعیاد، شاهد هجوم مردم به بازار و افزایش قیمت کالاها هستیم درحالی که وضعیت اقتصادی در گذشته ثباتی نسبی داشته و تشدید بازرسی‌ها و دیگر اقدامات کنترلی، تاحد زیادی تأثیرگذار بوده است؛ ولی گویا در این روزها و هفته‌های اخیر عنان کار از دست دولتمردان خارج شده و تنها مدیریت خرید و تقاضا می‌تواند تاحد زیادی مانع سودجویی فرصت طلبان و متخلفان صنفی شود. کما اینکه برخی از متولیان و مسئولان نیز با درک شرایط کنونی بازار، مردم را به مدیریت خرید مایحتاج خودشان دعوت کرده‌اند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.