مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی ضمن تاکید بر این نکته که مسیر توسعه پایدار در همه کشورها، از آموزش و پرورش می‌گذرد، گفت: ایران هم از این امر مستثنی نیست و چنانچه می‌خواهیم به‌توسعه و رشد برسیم، باید به‌مدارس توجه کنیم.

مسیر توسعه هر کشور از آموزش و پرورش می‌گذرد

به‌گزارش قدس آنلاین ، قاسمعلی خدابنده ظهر امروز در سخنرانی پیش خطبه‌های نماز جمعه در حرم مطهر رضوی، گفت: خداوند در برخی از آیات قرآن، به‌طور مستقیم به‌علم و دانش تاکید کرده است.

مدیرکل آموزش‌وپروش خراسان رضوی به‌توجه ویژه تعالیم دینی به‌علم و علم‌آموزی اشاره و بیان کرد: معلمان شأن هدایت که شأن پیامبری است، دارند و چنانچه به‌هدایت دانش‌آموزان بپردازند به‌شأن هدایت و هدایتگری رسیده‌اند.

وی به‌تاکید امام علی(ع) به‌ آموزش علم پرداخت و تصریح کرد: ایشان در این روایت «که چنانچه فردی علمی به‌من بیاموزد مرا بنده خود کرده است»، شأن معلمی را نشان داده‌اند.

خدابنده ادامه داد: با توجه به‌اینکه بسیاری از کودکان و دانش‌آموزان معلمان خود را الگو قرار داده‌اند، بنابراین بسیار مهم است که چه کسی با چه شرایط و ویژگی‌های اخلاقی، معلم دانش‌آموزان باشد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با اشاره به‌اینکه نقش سرمایه‌های انسانی در همه جای دنیا مهم است، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند«ممکن است در کشوری معادن زیاد وجود داشته باشد، اما چنانچه آن کشور نیروی متخصص نداشته باشد نمی‌تواند از این منابع استفاده کند و این گونه است که دیگر کشورها از این مواهب استفاده خواهند کرد».

تربیت نیروی انسانی باید در آموزش‌وپرورش انجام شود

خدابنده عنوان کرد: ممکن است در بسیاری از موارد توان تولید در برخی کالاها را نداشته باشیم و آن‌ها را وارد کنیم، اما قطعا انسان را نمی‌توانیم از دیگر کشورها وارد کنیم، بلکه باید این نیروی انسانی در داخل کشور با همین آرمان‌ها و ارزش‌ها رشد کند و این کار باید در آموزش‌وپرورش و در کلاس درس انجام شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه مسیر توسعه پایدار در همه کشورها، از آموزش‌وپرورش می‌گذرد، خاطرنشان کرد: ایران هم از این امر مستثنا نیست و چنانچه می‌خواهیم به‌توسعه و رشد برسیم، باید به‌مدارس توجه کنیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی تاکید کرد: امروز مدارس، آینده کشور را در دست دارند، بنابراین هرچه سرمایه‌گذاری در آن بیشتر و بهتر باشد، آینده کشور تضمین می‌شود.

خدابنده در ادامه به‌ارائه یک سری آمار پرداخت و گفت: آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با حضور 90 هزار فرهنگی در 10 هزار آموزشگاه استان، کار تعلیم و تربیت یک میلیون و 230 هزار دانش‌آموز را برعهده دارد.

فعالیت 138 مدرسه استان با یک یا دو دانش‌آموز

وی به‌عدالت آموزشی اشاره و رسیدگی به‌دانش‌آموزان در مناطق محروم را از تاکیدات آموزش‌وپرورش استان دانست و بیان کرد: 138 مدرسه در استان تنها با یک یا دو دانش‌آموز فعالیت دارند و این نشان می‌دهد که حتی در مدارسی که تعداد دانش‌آموزان اندک است، تعلیم صورت می‌گیرد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی عدالت‌آموزی را زیربنا و مقدمه عدالت اقتصادی خواند و عنوان کرد: چنانچه می‌خواهیم فقر در کشور نباشد باید عدالت آموزشی در کشور مورد توجه باشد.

خدابنده اضافه کرد: در بسیاری از مناطق محروم و روستایی معلمان تنها نمایندگان دولت در آن منطقه هستند و مدرسه‌، تنها ساختمان دولتی آن روستا محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین بسیاری از معلمان به‌صورت افتخاری در بیمارستان‌ها حضور یافته و اقدام به‌آموزش دانش‌آموزانی که مدت طولانی در بیمارستان هستند، می‌کنند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با بیان اینکه معلمان در مراکز شبانه‌روزی کار تعلیم 55 هزار دانش‌آموز را برعهده دارند، در بخش دیگری از سخنان خود به سند بنیادین تعلیم و تربیت اشاره کرد.

خدابنده افزود: هم آموزش‌وپرورش استان و هم کشور در پی اجرایی کردن این سند هستند و بر اساس این سند وظیفه ما تربیت یک انسان صالح، قانون‌مدار، جامعه‌پذیر، عدالت‌محور و عدالت‌گستر است که حق‌الناس را می‌شناسد.

وی با اشاره به‌اینکه امید است دولتمردان به‌ارتقاء معلمان کمک کنند، یادآوری کرد: چنانچه معلمان شاداب در مدارس حضور یابند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی ادامه داد: چنانچه قرار است بیکار در کشور نداشته باشیم و مشکلات اجتماعی، طلاق و مراجعه به‌کلانتری‌ها و دادگاه‌ها را کاهش دهیم، باید دانش‌آموزان در مدارس به‌درستی آموزش ببینند.

بودجه‌ریزی در آموزش‌وپرورش سرمایه‌گذاری است و نه هزینه

خدابنده افزود: چنانچه قرار است در حوزه بهداشت فردی و سلامت مردم، مشکلی نداشته باشیم، باید در مدرسه به‌درستی آموزش دهیم، از این روی است که بودجه‌ریزی در آموزش‌وپرورش سرمایه‌گذاری است و نه هزینه.

وی به 36 هزار شهید دانش‌آموز در کشور اشاره و بیان کرد: طبق پژوهشی که در سطح کشور انجام شده در بین مشاغل، بالاترین اعتماد مردم به‌معلمان بوده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی گفت: چنانچه قرار است قله‌های پیشرفت را فتح و در منطقه سرآمد باشیم باید جوانان و نوجوانان را به‌حضور در حوزه‌های علمی و پرژوهشی ترغیب کنیم، اجرایی شدن گام دوم انقلاب با حضور جوانان، نوجوانان و معلمان محقق می‌شود.

خدابنده در ادامه اولویت دادن به‌فرهنگ قرآن، عترت و نماز، ترویج سیره رضوی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و توجه به‌حوزه تربیت بدنی و سلامت و همچنین پژوهش را از جمله اولویت‌های آموزش و پرورش خراسان رضوی برشمرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر 60 درصد از حدود 10 هزار آموزشگاه ما در استان به‌برگزاری نماز جماعت می‌پردازند.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.