نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: زائران ایرانی حج تمتع نگرانی بابت روابط سیاسی ایران و عربستان نداشته باشند زیرا طبق توافقات انجام شده مراسم حج از مسائل اقتصادی و سیاسی طرفین جدا شده است.

زائران ایرانی حج تمتع نگران روابط سیاسی ایران و عربستان نباشند

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر در همایش آموزشی زائران حج تمتع در مشهد افزود: با توجه به مذاکراتی که از سوی ایران انجام گرفت، طرف عربستانی پذیرفت که مساله حج را از روابط اقتصادی و سیاسی بین دو کشور جدا کند و طبق همین توافق حج تمتع در دو سال گذشته کیفیت بسیار بهتری نسبت به سال های قبل داشت.

وی اظهار داشت: قبل از سال ۱۳۹۴ و حادثه منا و مسجدالحرام که منجر به شهادت زائران ایرانی و برخی کشور های دیکر شد، در مکه و مدینه به ایرانی ها توهین می شد اما طی دو سال گذشته هیچ اهانتی به زائران و حجاج ایرانی در عربستان انجام نشد.

وی گفت: به سبب تصمیمات ناپخته و فضاسازی های برخی در کشور که حتی به تریبون های نماز جمعه نیز کشیده شد، ۹۰ هزار زائر ایرانی حج تمتع در سال ۱۳۹۵ از زیارت خانه خدا محروم شدند اما با رایزنی های انجام گرفته دوباره اعزام حجاج ایرانی در سالهای ۹۶ و ۹۷ با کیفیت بهتر از سالهای قبل از سر گرفته شد.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت افزود: برخلاف سالهای گذشته فرودگاه های عربستان توسعه یافته است و زائران ایرانی امسال در حالی به عربستان اعزام می شوند که امکانات رفاهی آن کشور بسیار بهتر از سالهای گذشته است.

وی اظهار داشت: برخلاف تصور عمومی، پنج سال است که رکود شدید بر اقتصاد عربستان حاکم است و اجرای طرحهای عمرانی بویژه در مدینه متوقف شده و شرایط خوبی از نظر امکانات اقامتی در این شهر مهیا نیست.

وی با تاکید بر مراسم حج به عنوان نماد وحدت امت اسلامی گفت: در این مراسم جای اختلاف بین شیعه و سنی و اختلافاتی از این دست نیست، شرایط جهان اسلام مطلوب نیست لذا نباید با برخی تعصبات و رفتارهای غیر منطقی وضعیت را از این بدتر کرد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر افزود: با توجه به اینکه عربستان قادر به تامین امنیت برخی اماکن نیست لذا برخی مراسم زائران ایرانی در داخل هتل ها برگزار می شود اما هیچیک از مراسم بر زمین نمی ماند.

وی اظهار داشت: دیدارها با مسئولان و نمایندگان کشورهای خارجی در عربستان مانند سالهای گذشته برقرار است، همانطور که پیشتر مسئولان نظام با مسئولان ۳۲ کشور خارجی در عربستان دیدارهایی داشتند، امسال نیز این دیدارها انجام خواهد شد.

وی گفت: قبل از قطع روابط اقتصادی ایران و عربستان ۶۰ تا ۷۰ قلم کالا در ایام حج از ایران به عربستان ارسال می شد اما در حج امسال ارسال کالا به حداقل رسیده است.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر افزود: هزار و ۴۰۰ عنوان کتاب برای توجیه زائران ایرانی و آمادگی روحی، جسمی و علمی آنان در برگزاری مراسم حج در سایت سازمان حج و زیارت بارگذاری شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.