امت رضا گفت: خوشبختانه در ده سال اخیر توجه جوانان به هنر با رویکردی ژرف گرا نسبت به گذشته کاملا مشهود است

نقاشی در من زمینه ارثی دارد

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: هنر نقاشی از جمله هنر هایی است که با روح و روان آدمی ارتباط مستقیم دارد و آن را می توان از تاثیر گذار ترین صنایع هنری نامید.

قدمت نقاشی در بین انسانها، شش برابر قدمت استفاده از زبان نوشتاری است. در قیاس با نقاشی، طراحی، سلسله عملیات ایجاد یک سری اثر و نشانه با استفاده از فشار آوردن یا حرکت ابزاری بر روی یک سطح است.   نقاشی از نظر بسیاری افراد، در زمره مهمترین صنایع هنری قرار دارد. علی امت رضا هنرمند نقاش مشهدی یکی از آن هنرمندانی است که توجه به طبیعت در همه آثارش دیده میشود. به این انگیزه با وی به گفتگو نشسته ایم که می خوانید:

قدس آنلاین: از خودتان بگویید از چه وقت و به چه شکل جذب نقاشی شدید؟

امت رضا: علاقه شدید من از دوران دبستان شکل گرفت خصوصا تشویق های معلم نقاشی ام که نقش بسیار زیادی جهت رشد و پرورش این هنر در من داشت. به مرور زمان این عشق و علاقه با  تشویقهای اطرافیانم بیشتر و بیشتر شد و من را در آن ایام به یاد گیری این هنر علاقه مند تر کرد.

قدس آنلاین، اولین مشوقتان چه کسانی بودند؟

امت رضا: همانطور که گفتم اولین مشوق من معلم دوران دبستانم بود که نقاشی های کودکانه من خیلی مورد توجه او بود.

قدس آنلاین: اولین استادتان چه کسی بود؟

امت رضا: به نظر من این هنر مطمئنا زمینه ارثی و ذاتی در من داشته به نحوی که پدرم نیز در ایام فراغت با بهره گیری از لوازم و امکانات مربوطه، دستی در نقاشی رنگ روغن داشت. بنابر این  میتوانم بگویم که پدرم اولین استاد من در یادگیری و مشوقم در پرداختن به نقاشی بوده است.

قدس آنلاین: همان زمان تصمیم گرفتید که نقاشی را به صورت جدی تر دنبال کنید؟

امت رضا: پس از فراگیری برخی فنون و تمرینهای متداوم تصمیم گرفتم به صورت آکادمیک و جدی تر نقاشی را دنبال کنم  لذا بدین منظور در۲۰ سالگی نزد یکی از دوستان پدرم به نام استاد رضوی که از اساتید متبحرهمان زمان بود مشغول به آموختن هنر نقاشی شدم و این قضیه برایم هر روز جدی و جدی تر شد.

قدس آنلاین: در چه سبکی از نقاشی فعال هستید؟

امت رضا: بیش از ده سال ابتدای فعالیتم به طور اختصاصی در سبک رئالیسم و توجه به مناظر طبیعی، طبیعت بیجان و پرتره با تکنیک نقاشی رنگ روغن بود پس از آن در سبکهای امپرسیونیم، اکسپرسیونیسم انتزاعی، مدرن، آبستره و ... نیز با استفاده از تکنیک رنگ روغن یا آکرلیک فعالیت دارم و مشغولم.

قدس آنلاین: تا کنون چند نمایشگاه داشته اید؟

امت رضا: تا کنون در یک نمایشگاه انفرادی و بیش از ۱۷ نمایشگاه گروهی شرکت داشته ام.

قدس آنلاین: آیا آثارتان را در خارج از کشور هم عرضه کرده اید؟

امت رضا: خیر. متاسفانه تا کنون فرصتی برای این اقدام بدست نیاورده ام که البته این قضیه هم جزو برنامه های آینده ام هست.

قدس آنلاین: در حال حاضر اقبال جوانان و علاقه مندان به این رشته نسبت به گذشته چگونه است؟

امت رضا: خوشبختانه در ده سال اخیر توجه جوانان به هنر با رویکردی ژرف گرا نسبت به گذشته خیلی بیشتر شده است. دیگر آن دیدگاه سطحی نگر و زود گذر خبری نیست. و این موضوع نشان از توجه ویژه و علاقه جوانان امروزی به هنر، خصوصا نگار گری و نقاشی دارد. ازطرفی هنرمندان نیز این موضوع را به خوبی دانسته و گامهای مهم و شایسته ای  را در جهت ارتقاء سطح هنر این سرزمین برداشته اند و لازم میدانم عرض کنم که نمی شود از نقش، وظیفه و تاثیر حمایتی مسئولین از هنر و هنرمند جهت افزایش کمیت ها و کیفیت ها به منظور  حفظ و ارتقا علاقه مندی جوانان و هنر دوستان مطمئنا در این راه بی تاثیر نبوده و نیست.

قدس آنلاین: و دقیقا چند سالی است که حتی خرید آثار هنری توسط افراد عادی رونق خیلی خوبی گرفته است چرا؟

امت رضا: ایران و ایرانی همیشه مهد هنر و فرهنگ بوده و هست و مردم نیز با این پیشینه، دیدگاه مثبتی نسبت به زیبایی های هنری دارند در این میان نقش ارتقا سطح سواد عمومی، رسانه های جمعی، تبلیغات، فضای مجازی و ... را نمیتوان نادیده گرفت لذا با توجه به رشد مولفه های ذکر شده، روز به روز به علاقه مندی هنر دوستان اضافه شده و در نتیجه افزایش خرید آثار هنری را شامل میشود و این افزایش علاقه مندی در زندگی روزمره و اشتیاق به خرید را در افراد عادی نیز افزون کرده است.

قدس آنلاین: و البته بالا رفتن از بالا رفتن سطح سواد هنری مردم هم نمی شود غافل شد.

امت رضا: بله این نکته که افزایش سطح سواد عمومی مردم تاثیر گذاربوده و  در اوج گیری سطح سواد هنری و بالطبع باعث ارتقاء سطح فرهنگ و هنر در اجتماع شده است را نمی شود منکر شد.

اینکه از شروع انقلاب اسلامی تا کنون تلاش بسیاری در جهت افزایش سطح سواد عمومی شده نکته بسیارمثبتی است که خوشبختانه نمودش را بخصوص در این سالهای اخیر نمی شود نادیده گرفت.

مردم همیشه هنر و زیباییهای هنری را دوست داشته و افزایش سطح سواد هنری،   این اجازه را به عموم میدهد که اظهار نظرکرده و  یا به انتقاد های ریز بینانه بپردازند و این موقعیت خوبی اسن که هنرمند میتواند از آن در جهت ارتقاء سطح دانش هنری و کیفیت آثار، بهترین بهره بگیرد.

قدس آنلاین: الگوی شما برای کار چیست؟

امت رضا: تاثیر گذارترین الگویی که در اجرای نقاشی از آن استفاده میکنم  طبیعت و ادغام آن با فضا و زمان است.

قدس آنلاین: با توجه به اینکه علاقه مخاطبان به خرید آثار هنری زیاد شده به نظرتان ما چه اندازه در زمینه تربیت سلیقه خریداران تا کنون کار کرده ایم؟

امت رضا: علاقه و توجه دوستداران و خریداران به آثار هنری، هنر مند را وادار به شناسایی سلیقه متقاضی میکند و مسلما انگیزه خوبی برای او ایجاد میکند لکن عملکرد هنرمند میتواند با زیبا سازی و تمرکز برروی مفاهیم عالیه بر نظر خریدار اثر بگذارد که البته با توجه به دیدگاه هنرمندان بسیار خوب کشور که دائما به شناسایی روشها، احساسات، بهره گیری از موقعیتها، فرهنگ ها، خواست های سنین مختلف و ... مطالعه و تحقیق دارند میتوان به خوبی اثر گذاری برروی نظرها و هدایت سلیقه های خریداران به سمت ارزش های فرهنگی و هنری را شاهد بود.

قدس آنلاین: چه برنامه ای برای آینده دارید؟

امت رضا:  در حال آماده سازی جهت ایجاد یک نمایشگاه انفرادی با موضوعیت مدرنیسم در نگارخانه سروش هستم که اوایل تیر ماه برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.