۸ سال از تصویب تعریض خیابان اصلی قلعه کهنه گلشهر می‌گذرد، ولی با وجود تامین بودجه‌ تعریض این خیابان هنوز هیچ اقدام عملی برای ساکنین این خیابان صورت نگرفته است.

نیاز قلعه کهنه گلشهر به توجه و همکاری بین همه سازمان‌ها و ارگان‌ها

به گزارش قدس آنلاین، ۸ سال از تصویب تعریض خیابان اصلی قلعه کهنه گلشهر می‌گذرد، ولی با وجود تامین بودجه‌ تعریض این خیابان هنوز هیچ اقدام عملی برای ساکنین این خیابان صورت نگرفته است، این موضوع تنها بخشی از دغدغه‌ها و مشکلات مردم این منطقه است که در ادامه مباحث مطرح شده از برخی شهروندان گلشهر را می‌خوانید:

مشکلات گلشهر از نگاه مسؤولان دور است

مقصد ابتدایی این سفر، بافت شمالی منطقه گلشهر که به قلعه کهنه در گلشهر معروف بوده، است، وارد آن که می‌شویم اولین موضوعی که توجه را جلب می‌کند، بازار بزرگ و مدرنی است که در ابتدای خیابان بابانظر ۵۲ واقع شده و حدود ۱۰۰ متری خیابان شهید شفیعی قرار دارد، وارد خیابان شهید شفیعی که می‌شویم، یکی از اهالی محل این خیابان را قدیمی‌ترین و فرسوده‌ترین خیابان‌های گلشهر معرفی می‌کند که ۶ متر طول دارد و مسیر اصلی رفت و آمد ساکنین این منطقه محسوب می‌شود.

مجید امیری که ۵۲ سال سن دارد، از بدو تولد در این خیابان ساکن بوده و در همین خیابان ازدواج کرده، صاحب فرزند و نوه شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد می‌گوید: منطقه قلعه کهنه از از قدیم مشکلات فراوانی دارد، این منطقه همیشه از نگاه مسؤولان دور است و توجهی به مشکلات ساکنین این مناطق نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این خیابان بیشترین خرید و فروش مواد مخدر انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: در این خیابان با وجود اینکه چندین بار خانه‌های خرید و فروش مواد مخدر پلمب شده، ولی باز هم در این خیابان خرید و فروش مواد صورت می‌گیرد و از تمام شهر برای تهیه مواد به این خیابان مراجعه می‌کنند.

عدم اجرای مصوبات شورای شهر در گلشهر

زهرا اکبری که از قدیمی‌های این محل است با بیان اینکه تعریض خیابان شهید شفیعی از دغدغه‌های مردم این منطقه بوده، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد می‌گوید: چندین بار با حضور اهالی به شهرداری منطقه ۵ مراجعه کردیم که این خیابان تعریض شود، ولی با وجود مصوبات شورای شهر مشهد، هیچ اقدامی انجام نشده و خانه‌هایی که در خیابان شفیعی قرار دارند در مسیر تردد خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت قرار داشته، این موضوع امنیت جان کودکان، سالمندان و معلولان  ساکن این خیابان مورد تهدید جدی قرار داده، به طوری که در چند سال اخیر چندین کودک و سالمند در این خیابان به علت تعریض نبودن خیابان تصادف کردند و دچار نقص عضو شده‌اند.

شهرداری پاسخگوی منطقه گلشهر نیست

آرایشگر این خیابان نیز با اشاره به اینکه تعریض خیابان شهید شفیعی از چندین سال قبل شروع شده، ولی با وجود اینکه اهالی منطقه رضایت نامه کتبی مبنی بر فروش قسمتی از خانه‌هایشان در قبال گرفتن تجاری و تراکم برای ساخت منازلشان را تحویل شهرداری داده‌اند، ولی هنوز اقدامی برای تعریض این خیابان صورت نگرفته و شهرداری پاسخ‌گوی مردم این منطقه نیست.

محمد عباسی به ناامنی که در این منطقه به‌دلیل حضور مواد فروشان است، اشاره و بیان می‌کند: نوامیس و بانوان در این خیابان از امنیت کمی برخوردارند، آنها با ترس در این خیابان تردد می‌کنند، چراکه هر لحظه ممکن است، فروشندگان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر که از مناطق مختلف برای تهیه مواد به این خیابان مراجعه می‌کنند مورد آزار آنها قرار بگیرند.

مسؤولان به جای وعده، عمل کنند

اعظم داوری که به شغل خیاطی در این محله مشغول است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با بیان اینکه در جندین نوبت از مسژولان شهرداری، شورای شهر و نمایندگان مجلس به این محل آمده‌اند و با مردم این خیابان گفت‌وگو کردند، ولی در عمل هنوز هم با مشکلات در این خیابان روبه‌رو هستیم، کاش مسؤولان به جای وعده کمی در عمل هم برای مردم این منطقه اقدامی انجام می‌دادند.

وی ادامه می‌دهد: این منطقه فاقد مرکز فرهنگی، کتابخانه عمومی و ورزشگاه برای بانوان است و از جمله درخواست‌های مردم این منطقه است که با آنها نیز مانند سایر شهروندان در مشهد رفتار شود، همچنین، نگاه تبعیضی نسبت به مردم این منطقه پایان یابد و به مشکلات ما واقعا رسیدگی شود.

شناسایی ۱۰۰ هزار مهاجر فاقد مدرک هویتی در گلشهر

فرمانده حوزه مقاومت بسیج ۸ میثم منطقه گلشهر نیز در طی مسیر روایان به جمع اضافه می‌شود و در ارتباط با مشکلات مردم این منطقه می‌گوید: منطقه قلعه کهنه که یک هزار و ۵۰۰ خانوار در آن ساکن هستند و بیشترین ساکنان آن را مهاجرین تشکیل می‌دهند، عمده‌ترین مشکل این محله کوچک بودن خیابان‌ها و نداشتن محل پیاده‌رو برای ساکنین این محله است که جان کودکان و افراد ناتوان این محله را به خظر می‌اندازد.

کاظم رنجبر می‌افزاید: از سال ۹۰  با پیگیری‌های اهالی منطقه قلعه کهنه به شهرداری و شورای شهر مصوبه در شورای وقت انجام شد که بازار ملل که در ۱۰۰ متری خیابان شهید شفیعی قرار دارد، احداث شود و ۴۰ میلیارد تومان از صاحب پروژه دریافت شد، قرار بر این بود که مقداری از این پول را برای تعریض خیابان شهید شفیعی در نظر گرفته شود که با وجود گذشت ۸ سال هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه این منطقه از محروم‌ترین مناطق شهر و حاشیه شهر مشهد محسوب می‌شود و از لحاظ فرهنگی نیز در سطح پایینی قرار دارند، ادامه می‌دهد: از جمله نبود کتابخانه عمومی، فرهنگسرا، مراکز فرهنگی در این منطقه می‌تواند ادعای محرومیت آن را اثبات کند.

فرمانده حوزه مقاومت بسیج ۸ میثم منطقه گلشهر با بیان اینکه بیشترین پاتوق و خانه‌های موادفروشان را در این خیابان داریم، تاکنون در چندین مرحله خانه‌های تهیه توزیع مواد افیونی را پلمب کردیم، ولی هنوز هم در این خیابان با معضل خرید و فروش مواد مخدر سنتی روبه‌رو هستیم، اضافه می‌کند: در فاصله ۵۰۰ متری از این محله کلانتری واقع شده، ولی چون در بحث قضایی برخورد جدی با مواد فروشان نمی‌شود اقدامات مطلوبی صورت نمی‌گیرد.

رنجبر بیان می‌کند: در سال گذشته سه بار خانه‌های فروش مواد مخدر را با همکاری نیروی انتظامی پلمب کرده‌ایم، ولی تاثیر نداشته، زیرا این مشکل، معضلی اساسی و ریشه‌ای است و عدم همکاری لازم بین سازمان‌ها و ارگان‌ها سبب جولان دادن موادفروشان در این خیابان شده و ورود دستگاه‌های امنیتی اثربخشی مفیدی در این منطقه نداشته، چراکه همه دستگاه‌ها باید دست به دست هم بدهند که این مشکل به صورت دائمی حل شود.

وی تصریح می‌کند: در این منطقه مواد مخدر به صورت سنتی تریاک و شیره تهیه می‌شود که جریمه آن در قانون، نقدی است، با پرداخت آن از زندان متهم آزاد می‌شود، مورد داشتیم که توسط ضابطین قضایی فروشنده‌ای که ۸ کیلوگرم تریاک در منزل نگهداری می‌کرد، کشف کردند که متهم پس از بازداشت با گذشت ۴۸ ساعت و پرداخت ۸ میلیون تومان آزاد شده است!

فرمانده حوزه مقاومت بسیج ۸ میثم منطقه گلشهر با بیان اینکه در منطقه قلعه کهنه سرقت اموال منازل و خودروها توسط مصرف‌کنندگان مواد مخدر برای تهیه مواد انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: از دیگر آسیب‌های این محله معضل طلاق، تکدی‌گری و مشکلات اخلاقی در خانواده در این منطقه مشهود است.

رنجبر ادامه می‌دهد: فروش مشروبات الکلی نیز در این منطقه به وفور دیده می‌شود که فروشندگان به‌صورت علنی اقدام به توزیع و تبلیغ مشروبات می‌کنند، با وجود دستگیری افراد، ولی پس از سیر قضایی بعد از مدتی با پرداخت جریمه از زندان آزاد و دوباره به مشغول تهیه و فروش مشروبات الکلی در این منطقه می‌شوند.

وی می‌افزاید: تراکم جمعیت این منطقه طبق اداره آمار ۳۵۰ هزار نفر است، در صورتی که افراد ساکن این منطقه بیش از این تعداد است و این تعداد کسانی بوده که ایرانی یا دارای کارت آمایش از اداره اتباع هستند، مهاجرین زیادی نیز در این منطقه زندگی می‌کنند که فاقد مدارک هویتی و مشخصات هستند.

فرمانده حوزه مقاومت بسیج ۸ میثم منطقه گلشهر بیان می‌کند: قرارگاه شهید برونسی این منطقه رایزنی‌هایی را با اداره کل اتباع خراسان رضوی انجام داده، بنابراین، اتباع مهاجر فاقد مدرک هویتی توسط این قرارگاه شناسایی و مشخصاتشان گرفته می‌شود و به اداره اتباع تحویل داده می‌شوند تا در اسرع وقت کارت هویتی برای آنها صادر شود، حدود ۱۰۰ هزار نفر فاقد کارت شناسایی و مدارک هویتی در منطقه گلشهر هستند که بیشتر آنها اتباع افغانستان هستند.

ضرورت برخورد قاطعانه با فروشندگان مواد مخدر

امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) محله قلعه کهنه گلشهر نیز با بیان اینکه زنان در این منطقه از امنیت اخلاقی کمی برخوردارند، می‌گوید: موادفروشان سر هر کوچه و خیابان در مسیر راه بانوان حضور دارند، آنها با ایجاد مزاحمت و سرقت اموال آنها این منطقه را ناامن کرده‌اند، در بحث برخورد با خانه‌های خرید و فروش مواد افیونی نباید به عنوان مُسکن به آن نگاه شود و باید برخورد جدی انجام شود تا برای همیشه با مشکل فروشندگان مواد و ناامنی که برای مردم این منطقه ایجاد شده حل شود.

حجت الاسلام سید امیر نبی‌زاده با بیان اینکه خیابان‌های این محله به طرح اگو وصل نشده، در حالی که هزینه این طرح را ۵ سال گذشته از مردم جمع‌آوری شده است، ادامه می‌دهد: از لحاظ زیباسازی و رنگ‌آمیزی شهری نیز هیچ اقدامی در این منطقه انجام نشده است.

وی افزود: در منطقه گلشهر ۴۰۰ شهید دفاع مقدس تقدیم انقلاب اسلامی شده و جانبازان و ایثارگران زیادی نیز در این منطقه ساکن هستند، همچنین، ۱۹۰ شهید مدافع حرم نیز از این منطقه در راه دفاع از حرم اهل بیت(ع) جانشان را تقدیم کردند.

کمبود راهور در میدان دوم گلشهر

امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) گلشهر بیان می‌کند: از دیگر مشکلات دیگر این محله بحث ترافیک و قفل شدن مسیر خودرو و موتورسیکلت‌های میدان دوم گلشهر است که کمبود نیروی راهور و نبود مامور راهور به صورت دائمی برای مشکلات ترافیکی در این خیابان به معضلات این منطقه می‌افزاید.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.