درحالی که تنها دو روز به آغاز ماه مبارک رمضان باقی مانده است افزایش قیمت اقلام اساسی شیب تندتری به خود گرفته که البته با آشفتگی در بازار کالای اساسی از سال گذشته تاکنون و اتخاذ تصمیم‌های ناصحیح و تعلل در کنترل بازارخیلی غیرمنتظره به نظر نمی‌رسد.

گرانی را قبل از رمضان چاره کنید

اواخر فروردین ماه امسال، هیئت وزیران مصوبه‌ای را ابلاغ کرده که براساس آن ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت قرمز منتفی شده است و از این پس این محصول پروتئینی نیز با هدف حذف رانت و یکسان سازی نرخ‌ها با ارز نیمایی وارد خواهد شد و هشتم اردیبهشت علی اکبر مهرفرد، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ایران اعلام کرد: ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت قرمز، کره، حبوبات و چای حذف شده است و از ارز نیمایی (نظام یکپارچه معاملات ارزی) برای واردات آن‌ها استفاده خواهد شد.

دراین میان درآستانه ماه مبارک رمضان به اذعان مسئولان نظارتی تاکنون نرخنامه مصوب کاملی برای اقلام ضروری ضیافت الهی ازسوی مسئولان صنعت و معدن اعلام نشده است که براساس آن برخورد قانونی با متخلفان صورت پذیرد. مجموع این مسائل موجب شده است تا افزایش قیمت‌ها با شیب تندتری ادامه یابد و با وجود گرانی، کاهش قدرت خرید، رکود و موضوعاتی از این دست که برای تک تک افراد جامعه این روزها ملموس است؛ مسئولان بدون چاره‌اندیشی به راه خود ادامه می‌دهند، درحالی که دراین میان سفره مردم هر روز کوچک‌تر و حسرت‌های بر دل مانده بیشتر می‌شود. برخی معتقدند تمرکز دولت به مسائل سیاسی و بی‌توجهی به اموراقتصادی عامل اصلی گرانی‌های اخیر رخ داده در بازار است، برخی نیز معتقدند بی‌برنامگی عامل بروز مشکلات کنونی است؛ اما دراین میان آنچه اهمیت دارد کاهش هر روزه قدرت خرید مردم بویژه در ماه مبارک رمضان است.

  هرج و مرج قیمت‌ها

گزارش خبرنگار قدس از فروشگاه‌های خیابان‌های مختلف مشهد حاکی از آن است که در حال حاضر خرما با قیمت کیلویی۳۳ تا ۳۸ هزار تومان، گوشت گوسفندی ۹۹ تا ۱۰۴ هزار تومان، شکر ۶ تا ۸ هزار تومان، ماکارونی چهار تا ۵ هزار تومان، هر کیسه ۱۰ کیلویی برنج هندی ۸۲ تا ۸۵ هزار تومان، هر کیسه ١٠ کیلویی برنج پاکستانی ۹۵ تا ۱۳۰ هزار تومان، هرکیسه ۱۰ کیلویی برنج ایرانی ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان، شله کیلویی ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان و حلیم کیلویی ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

یکی از شهروندان که برای تهیه مایحتاج ضروری ماه مبارک رمضان به بازار مراجعه کرده است با انتقاد شدید از هرج و مرج موجود در بازار می‌گوید: با وجودی که همه ساله در آستانه ماه مبارک رمضان اقلام مورد نیاز مردم افزایش قیمت پیدا می‌کند ولی هیچگاه دولت با وجودی که از این مسئله اطلاع دارد تدابیر کاملی برای برخورد با این مسئله نمی‌اندیشد.

   ضرورت تدابیر کافی

رضوانی با تأکید بر اینکه امسال وضعیت اقتصادی از همه سال‌ها سخت‌تر است، خاطرنشان می‌کند: در حالی که از اواسط سال ۹۷ به دنبال تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز گرانی‌ها شروع شد و با شروع سال ۹۸ افزایش قیمت‌ها تشدید شد دولت علاوه بر اینکه تدابیر صحیحی برای کنترل بازار ماه مبارک رمضان اتخاذ نکرد بلکه با گرفتن تصمیم‌های نادرست به این مسئله دامن زد.

شهروند دیگری با بیان اینکه امروز جامعه با مشکلات زیادی روبه‌رو است، تصریح می‌کند: مردم با گرانی شدید دست و پنجه نرم می‌کنند و متأسفانه نظارتی به قیمت‌ها وجود ندارد و هر مغازه‌ای جنس را به یک قیمت می‌فروشد.

   ناتوانی مردم

خانمی میانسال که برای تهیه مواد پروتئینی به فروشگاه‌ها مراجعه کرده است و خود را خیامی معرفی می‌کند عصبانی به نظر می‌رسد و به خبرنگار ما می‌گوید: آیا مسئولان در این جامعه زندگی نمی‌کنند و متوجه نمی‌شوند که مردم با این سطح از حقوق توانایی تأمین ابتدایی‌ترین نیازهای زندگیشان را ندارند.

وی ادامه می‌دهد: من به عنوان یک زن سرپرست خانوار باید نیاز پنج فرزند یتیم خود را با حقوق اندکی که از همسر مرحومم به جای مانده تأمین کنم که با این قیمت‌ها دیگر توانش را ندارم.

گرانی‌های ادامه‌دار

برای اطلاع از اقدامات انجام شده برای مقابله با گرانی‌ها و کنترل بازار در آستانه ماه مبارک رمضان به سراغ علی باخرد، معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی می‌رویم که با تأکید بر اینکه افزایش قیمت‌ها مربوط به ماه رمضان نیست و از سال قبل به دنبال افزایش نرخ ارز شروع شده است، می‌گوید: آنچه متأثر از ماه رمضان افزایش قیمت پیدا کرده است خرماست و علت آن این است که قیمت پایه خرما افزایش پیدا کرده و بر روی درخت نخل در بم یا خوزستان گران فروخته می‌شود که این امر چند علت دارد که یکی مربوط می‌شود به هزینه حمل و نقل و دوم اینکه چون خرما ارزش صادراتی دارد، نرخ داخل را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

  دلایل گرانی خرما

وی با اشاره به اینکه گرانی خرما مربوط به داخل استان نیست، خاطرنشان می‌کند: در این خصوص سازمان تعاون روستایی موظف شد بستری فراهم کند که میزان واردات خرما را به استان زیاد کند تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند ولی با توجه به اینکه قیمت پایه خرما افزایش پیدا کرده است به نظر می‌رسد در این کار موفق نخواهد شد وظیفه ما این است که همین مقدار خرمایی که با قیمت ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان وارد استان می‌شود را اجازه ندهیم به دام دلال بازی بیفتد.

  توزیع ۱۶۰۰ تن شکر۴۵۰۰ تومانی

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت با تأکید بر اینکه گرانی‌ها وجود دارد و ما اصرار داریم که دیگر گرانفروشی در آن اتفاق نیفتد، تصریح می‌کند: برای کنترل بازار توزیع۱۶۰۰ تن شکر به صورت بسته‌بندی با قیمت هر کیلو ۴۵۰۰ تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروشگاه‌های شهروند، شرکت‌های تعاونی از روز چهارشنبه گذشته آغاز شده است و ۱۰ هزار و ۶۰۰ تن شکر بین کارخانجات تولید نبات و آبنبات و اصناف قنادان و نبات و آبنبات توزیع شده است، همچنین ۱۰ هزار و ۲۰۰ تن روغن نباتی برای صنف صنعت و بیش از ۲۰ هزار تن برای مصرف خانوار با قیمت مصوب تنظیم بازار توزیع می‌شود.

  ماکارونی۳۷۰۰، برنج۷۴۰۰

باخرد ادامه می‌دهد: همچنین یکسری اقلام مثل ۲۰۰ تن ماکارونی که از قبل تولید شده است با قیمت هر بسته ۳۷۰۰ تومان و ۲۴ هزار و ۴۱۵تن برنج هندی مرغوب با قیمت هر کیسه ۱۰ کیلویی ۷۴ هزار تومان از سه روز پیش در فروشگاه‌های مذکورعرضه می‌شود.

  گوشت گرم گوسفندی ۴۴ هزار تومان

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت با اشاره به اینکه باقیمانده گوشت وارداتی که از قبل با ارز دولتی وارد شده بود در این ایام عرضه می‌شود، تصریح می‌کند: در دو روز گذشته ۲۶ تن گوشت گرم گوسفندی افغانستانی به قیمت ۴۴ هزار تومان در فروشگاه‌های محله بسیج در ابتدای حر و طلاب و مناطق محروم توزیع شده است.

  زولبیا درجه یک ۱۸ هزار تومان، درجه دو ۱۴ هزار تومان

باخرد با تأکید بر اینکه قیمت زولبیا و بامیه پنجشنبه در هیئت نظارت تصویب شد، تصریح کرد: بر این اساس قیمت زولبیای درجه یک ۱۸ هزار تومان و قیمت زولبیای درجه دو ۱۴ هزارتومان تأیید شد. اتحادیه هم موظف شد براساس کیفیت زولبیا و بامیه هر فروشگاه نرخنامه مصوب به ازای هر واحد صنفی با نام فروشگاه صادر و متصدی فروشگاه موظف است این نرخنامه را در محل دید مردم نصب کند. افزایش از قیمت تعیین شده جرم محسوب می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.