فرماندار کلات گفت: بارشهای فروردین ماه و کاهش دما در این شهرستان با تاثیر منفی بر چرخه زندگی ملخهای مهاجر ترکمنستان موجب کندی و مقابله با ورود این آفت به مزارع کلات شد.

بارشهای بهاری حمله ملخها به کلات را کاهش داد

به گزارش قدس آنلاین ، مهدی ناصری روز شنبه  افزود: هر ساله شاهد ورود ملخهای محلی از صحرای ترکمنستان به مزارع این شهرستان هستیم که بارشهای اخیر این ورود را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داده است اما مسئولان جهاد کشاورزی شهرستان همچنان برای مبارزه با شیوع این آفت در حالت آماده باش قرار دارند.

وی ادامه داد: بارشها در جنوب کشور موجب تشدید هجوم ملخهای گونه مراکشی یا آفریقایی به این مناطق شده است اما برخلاف جنوب، بارندگیهای سیل آسای کلات برتخم ریزی و چرخه زندگی ملخهای محلی تاثیر منفی داشته است.
او اضافه کرد: کانونهای آسیب پذیر از ملخهای ترکمنستان روستاهای کرناوه شیرین، کرناوه شور و دهجه در بخش مرکزی و روستای شیرین کاریز در بخش زاوین کلات است که سمپاشی تا کنون تنها در روستای کرناوه شیرین نیاز بوده که توسط مسئولان در مزارع آنجا انجام شده است.
براساس اعلام سازمان هواشناسی طی فروردین ماه امسال 188 میلیمتر باران در این شهرستان باریده است.همچنین از ابتدای سال زراعی 98-97 تاکنون میزان بارشها در کلات 361 میلیمتر ثبت شده است که در سوابق 10 ساله آمار باران سنجی بالاترین رکورد طی هفت ماه محسوب می شود. این درحالی است که میزان بارشهای سال آبی 97-96 کلات 221 میلیمتر اعلام شده است.
زمینهای کشاورزی شهرستان کلات 45 هزار هکتار است که 10هزار هکتار آن شامل هزار و 500 هکتار شالیزار و هشت هزار و 500 هکتار زراعت آبی و باغات مربوط به آبی زارهاست و 35 هزار هکتار آن کشت دیم است.
جمعیت شهرستان کلات 37 هزار نفر است که در دو بخش مرکزی و زاوین به مرکزیت شهرهای کلات نادر و زو و 78 آبادی و روستا سکونت دارند.
مرکز شهرستان کوهستانی کلات در 155 کیلومتری شمال شرق مشهد واقع شده است. این شهرستان از شمال با کشور جمهوری ترکمنستان 142 کیلومتر مرز مشترک دارد.
تاکنون 26 کانون ملخ خیز در خراسان رضوی شناسایی شده است که همه این کانونها تحت کنترل است.
منبع : ایرنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.