۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
کد خبر: 654807

سند2030 انگار مثل آتش زیر خاکستر است! می‌دانید که ماجرای این سند برمی‌گردد به تابستان سال ۱۳۹۴ که رؤسای دولت‌ها و نمایندگان بلندپایه نهادهای تخصصی سازمان ملل در مجمع عمومی این سازمان، دستورکار سند ۲۰۳۰ را تصویب کردند.

فوآد آگاه/

سند2030 انگار مثل آتش زیر خاکستر است! می‌دانید که ماجرای این سند برمی‌گردد به تابستان سال ۱۳۹۴ که رؤسای دولت‌ها و نمایندگان بلندپایه نهادهای تخصصی سازمان ملل در مجمع عمومی این سازمان، دستورکار سند ۲۰۳۰ را تصویب کردند. مقامات ایران هم جزو شرکت‌کنندگان در این اجلاس بودند که همان موقع متعهد به اجرای این سند در کشورمان شدند.

پس از آن بود که موضع‌گیری‌های داخلی علیه این سند بین‌المللی آغاز شد. اول از همه رهبری در اردیبهشت 96 به اجرای این سند واکنش نشان دادند... خرداد ماه همان سال صفحه اینستاگرام حسن روحانی تصویر مصوبه دولت درباره این سند را منتشر کرد... دو روز بعد، علی لاریجانی و سایر نمایندگان مجلس اجرای این سند را غیرقانونی اعلام کردند... قوه قضائیه هم نسبت به اجرای غیرقانونی سند2030 در کشور اعتراض کرد و خلاصه دولت مجبور به لغو اجرای این سند در کشورمان شد.

پس از تمام حواشی‌اش در سال‌های گذشته و پس از مدتی سکوت درباره آن، مدتی پیش وزیر ارتباطات در ژنو سخنرانی کرد و چند جمله هم گفت که نشان می‌داد گویا بخش‌هایی از سند هنوز دارد در کشور اجرا می‌شود. همین سخنرانی انگار سبب شد آتش زیر خاکستر دوباره زبانه بکشد و فضای مجازی هم با این آتش داغ بشود. فشار کاربران شبکه‌های اجتماعی اما سبب شد «آذری جهرمی» همه چیز را تکذیب کند: «آیا اجرای دولت الکترونیکی که ابلاغ رهبرمعظم انقلاب و تکلیف برنامه ششم توسعه است و سبب ریشه‌کن کردن اختاپوس فساد از کشور می‌شود، اجرای سند بین‌المللی است؟ مطمئناً اجرای هیچ سندی در دستورکار نیست».

با وجود تکذیب وزیر، همچنان شائبه‌هایی درباره اجرای این سند در کشورمان در فضای مجازی مطرح می‌شد تا اینکه رهبری در دیدار چند روز پیش با معلمان ضمن هشدار به مسئولان درباره سند 2030 گفتند: «لُبّ کلام سند 2030 این است که نظام آموزشی ما باید سبک زندگی و فلسفه حیات را بر اساس مبانی غربی به کودک بیاموزد. یعنی شما معلمان در کلاس درس برای غرب سرباز درست کنید».

کاربران هم بلافاصله هشتگ#2030_علیه_هویت را در فضای مجازی داغ کردند. یکی از کاربران که معتقد است رهبری به ماجرای سخنرانی آذری جهرمی کنایه زده‌اند، خطاب به وزیر جوان در توییتر نوشت: «برداشت از صحبت‌های امروز رهبری این است که سند2030 علیه هویت هر جامعه‌ای که دارای فرهنگ و تمدن غنی هست، تدوین شده. جناب وزیر به نظرتون با اونایی که مُصراند 2030 اجرا بشه و زیرپوستی این سند رو در مدارس ما اجرا می‌کنند، چه باید کرد؟»

طولی نکشید که توییت‌های مربوط به سند 2030 توییتر را اشباع کرد تا وزیر جوان به‌خاطر صحبت‌هایش در ژنو و دولت به‌خاطر عملکردش درمورد سند 2030 لای منگنه قرار بگیرند. کار حتی آن‌قدر بالا گرفت که این هشتگ پس از گذشت یک روز تبدیل به ترند اول توییتر فارسی شد. کاربران معتقدند این سند به صورت پنهانی درحال اجراست، در غیر این صورت دلیلی نداشت که رهبری پس از گذشت دو سال از لغو اجرای آن، در سخنرانی جدیدشان به آن اشاره کنند. حالا باید منتظر بمانیم تا ببینیم واکنش وزیر جوان و سایر مسئولان به سخنان رهبری و توفان توییتری کاربران فضای مجازی چیست؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.