مدیر کل راه آهن خراسان رضوی: ظرفیت‌سازی خوبی در ایستگاه شهید مطهری ایجاد کردیم و در دو و سه سال گذشته بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان با ارزش قیمت‌های گذشته سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان طی سه سال گذشته در ایستگاه راه‌آهن شهید مطهری
به گزارش قدس آنلاین، محمد هادی ضیائی مهر در جریان تور گردشگری مسیر ریلی سرخس ویژه اصحاب رسانه در ادامه گفت: ایستگاه شهید مطهری بزرگ‌ترین پایانه بارگیری و تخلیه شبکه ریلی راه آهن در خراسان است و به عنوان بزرگ‌ترین ایستگاه بخش بار خراسان شناخته شده که دارای موقعیت ایستگاهی بسیار خوب به دلیل نزدیکی با مشهد که در مسیر بندرعباس قرار گرفته، نیز هست.
وی افزود: ایستگاه شهید مطهری در مسیر ترکیه و کشورهای اروپایی به سمت تهران نیز قرار گرفته و قرار بر این است خط راه آهن دوغارون از همین ایستگاه متصل شود؛ یعنی از همین ایستگاه به سمت فریمان، تربت، تایباد و در نهایت مرز دوغارون برسد.
مدیر کل راه آهن خراسان در ارتباط با موقعیت مکانی ایستگاه شهید مطهری ادامه داد: این ایستگاه ۱۵۳ کیلومتر از سرخس فاصله دارد و ایستگاه بسیار مهمی است؛ زیرا صادرات و واردات از آسیای میانه، ترکمنستان و افغانستان مطرح است.
ضیائی مهر بیان کرد: این ایستگاه در خراسان و ایران به‌عنوان مرکز لوجستیک شناخته شده است و به سبب موقعیت این ایستگاه به سمت مشهد، مسیرهای مختلف ترانزیتی در این ایستگاه و نزدیکی به کشور افغانستان است؛ زیرا زیرساخت‌های ریلی و دسترسی‌ها به پروتکل‌ها برقرار است.
وی یادآور شد: از نظر گمرک انبارهای عمومی گمرک در این محل مقرر هستند و پنج بخش خصوصی در این ایستگاه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
مدیر کل راه آهن خراسان تصریح کرد: یکی از شرکت‌هایی که اینجا سرمایه‌گذاری انجام داده است، ۱۲۰ میلیون لیتر ظرفیت ذخیره‌سازی مواد سوختی را فراهم کرده که حتی در قسمت سمت راست آن محل ظرفیت‌سازی‌هایش در حال افزایش است و پالایشگاه نیز در حال احداث قرار دارد.
ضیائی مهر خاطر نشان کرد: در مشهد قسمت انبار دو شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مازوت تخلیه شده بود. اکنون همه این مواد نفتی به این پایانه منتقل شده است و این پایانه بزرگ‌ترین ذخیره سازی بخش خصوصی کشور است؛ البته شرکت پخش فرآورده‌های دولتی پایانه‌های بزرگتری هم ممکن است، داشته باشد؛ اما در بخش خصوصی اولین و بزرگترین پایانه خصوصی بخش کشور است.
وی بیان کرد: به غیر از این که نفت کوره کل استان مصرفی به اینجا می‌آید و با ریل تخلیه و از اینجا مصرف می‌شود، مواد نفتی از آسیای میانه نیز می‌تواند بیاورد و ترانزیت به افغانستان و پاکستان انجام دهد.
مدیر کل راه آهن خراسان رضوی به بخش‌های خصوصی این ایستگاه اشاره کرد و گفت: بخش‌های خصوص دیگری نیز سرمایه‌ گذاری کرده‌اند و علوفه دامی و واردات از آسیای میانه می‌آید و در این مکان‌ها تخلیه می‌شود و بارگیری هم از آنجا صورت می‌گیرد.
ضیائی مهر ادامه داد: ما نیز ظرفیت‌سازی خوبی در این ایستگاه ایجاد کردیم و در دو و سه سال گذشته بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان با ارزش قیمت‌های گذشته سرمایه‌گذاری کرده‌ایم؛ خطوط جدید و سکوی بارگیری ایجاد کردیم و توان بارگیری را از ۵۰ واگن به ۲۰۰ واگن در شبانه روز رسانده‌ایم.
وی عنوان کرد:  توانسته‌ایم ۲۳۰ تن سیمان از اینجا به کشورهای آسیای میانه به ویژه ازبکستان بفرستیم، بنابراین این ایستگاه پتانسیل‌های بسیار خوبی دارد و امیدواریم به عنوان مرکز لوجستیک خراسان رضوی شناخته شود که در حال تکمیل فرآیندهای کاری آن هستیم.
مدیرکل راه‌آهن خراسان تصریح کرد: در این ایستگاه ساختمان‌های جدیدی احداث کرده‌ایم و آماده آن است ضمن مستقر بودن گمرک،   دستگاه‌های دیگری مثل گمرک استاندارد، قرنطینه، اتاق بازرگانی و هر جایی که لازم است در بخش بین‌الملل خدمات دهد به اینجا بیایند.
ضیائی مهر افزود: بنا است مرکز خدمات حمل و نقل بین‌المللی، واردات، صادرات، ترانزیت در این ایستگاه مستقر شوند. همه زیر ساخت‌ها را خودمان از محل اعتبارات راه آهن جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده‌ایم؛ به هر حال زیرساختش آماده شده و ایستگاه فعال و خوبی است که بقیه بخش‌ها را پشتیبانی می‌کند.  
وی خاطرنشان کرد: ظرفیت حمل و نقل سالانه با ظرفیت‌هایی که ایجاد کردیم، تا دو میلیون تن تخلیه می‌شود؛ البته اگر ظرفیت‌های بخش خصوصی اطراف را حساب کنیم که ما مجدد پشتیبانی کننده هستیم، به لحاظ ایستگاه راه آهن به چهار و پنج میلیون تن می‌رسد.
مدیر کل راه آهن اشاره کرد: در فرآیند تخلیه و  بارگیری صادرات و واردات، ترانزیت حمل و نقل‌های داخلی مثل نفت کوره استان و سایر حمل و نقل‌های استانی این ایستگاه ظرفیت دارد.
ضیائی مهر عنوان کرد: ۳۵۰ میلیارد تومان با ارزش پول قبل در این ایستگاه شرکت‌های خصوصی سرمایه گذاری کردند و قابل ذکر است سال گذشته ۲۳۰ هزار تن سیمان به آسیای میانه و ازبکستان فرستادیم.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.