کارگاه مدیریت یکپارچه زیست بومی رودخانه کشف رود با حضور مدیران و نمایندگان دستگاه های مرتبط در مشهد برگزار شد.

کارگاه مدیریت یکپارچه رودخانه کشف رود در مشهد برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در این کارگاه گفت: برای نخستین بار است که پس از شناسایی و همفکری با ذینفعان و متولیان دولتی و غیر دولتی، در صدد تدوین برنامه جامع مدیریت زیست بومی رودخانه حفاظت شده کشف رود هستیم.

تورج همتی افزود: این کارگاه با هدف بررسی ارزش ها، کارکرد ها، مسائل و تهدیدات کشف رود برگزار شده است.

وی اظهار داشت: تمام تلاش جمعی دراستان، حفاظت، احیا و بهسازی رودخانه حفاظت شده کشف رود، احصا و مدیریت فعالیت های تعارض آمیز در حاشیه این رودخانه، تفکیک و تعیین میزان اثر گذاری و اثر پذیری عوامل مختلف در مدیریت آن با توجه به مسائل اجتماعی و استفاده از دانش بومی برای مشارکت زیست بومی است.

وی عرصه های آبی استان خراسان رضوی را یکی از حساس ترین اکوسیستم های موجود در شمال شرق کشور دانست و گفت: حفظ هویت زیستی، تاریخی و فرهنگی این رودخانه که به رغم دارا بودن اهمیت اکولوژیک و بین المللی از خشکسالی های مکرر و دخالت انسان دستخوش تغییرات و تحمل ضررهای غیر قابل جبران شده، از جمله خروجی های مورد انتظار این کارگاه است.

همتی به وجود ۱۱ تالاب ارزشمند در این استان اشاره کرد و در باره چالش های اساسی رودخانه کشف رود افزود: تصرف بستر و حریم رودخانه توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، تخلیه پساب ها و فاضلاب های آلوده در کشف رود، تخلیه نخاله و پسماندها در این رودخانه و آبیاری محصولات کشاورزی و صیفی جات با فاضلاب آلوده از جمله این چالش هاست.

وی منابع عمده آلاینده رودخانه کشف رود را شامل اجرا نشدن شبکه جمع آوری فاضلاب شهری در حدود ۳۷ درصد شهر مشهد و تخلیه پساب های شهری در رودخانه کشف رود، ناکارآمدی تصفیه خانه های فاضلاب شهری مشهد و تصفیه خانه شهرک صنعتی چرمشهر و شهرک صنعتی طوس و نیز وجود کارگاه ها و واحدهای صنعتی خدماتی آلاینده دانست.

وی اظهار داشت: کشف رود یک اکوسیستم حیات بخش و تمدن ساز بوده و قابلیت های زیستی بسیار داشته است.

همتی گفت: به مرور زمان تعامل بین مردم و رودخانه دستخوش تبعات ناشی از فعالیت های توسعه ای ناپایدار و غیر اصولی در بخش های خدمات و صنعت شده و با افزایش جمعیت به عنوان فاکتور مهم در انتشار آلاینده ها، امروز این رودخانه حفاظت شده به رودخانه ای تبدیل شده که تنها کارکرد آن زهکشی فاضلاب است.

وی ادامه داد: هر چند احیای این رودخانه نیازمند مشارکت جمعی و گذر زمان است ولی با تعریف مدل نجات برای کشف رود با تلاش همه جانبه و مدیریت یکپارچه، آینده ای روشن برای این رودخانه متصور هستیم.

این کارگاه با سخنان آموزشی متولیان دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست و کارشناسان طرح حفاظت از تالاب های ایران، اعضای کارگروه ساماندهی فاضلاب استان و نیز جمعی از ذینفعان و اثرگذاران این رودخانه حفاظت شده پایان یافت.

شعبه ای از رودخانه کشف رود از کوههای هزار مسجد و شعبه دیگر آن از کوههای بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می گذرد.

این رودخانه ۲۹۰ کیلومتری از غرب به شرق جریان دارد و در ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود می پیوندد و از آنجا به بعد 'رود تجن' نام گرفته و به سوی ترکمنستان ادامه می یابد و در ریگزارهای کشور همسایه فرو می رود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.