تخریب و اصلاح بندهای کشاورزی غیر مجاز در تایباد مشکل ۲۰ ساله سیلاب در پایانه مرزی دوغارون این شهرستان را حل کرد.

تخریب بندهای کشاورزی غیر مجاز در تایباد بعد از ۲۰ سال

به گزارش قدس آنلاین، پایانه مرزی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان جایگاه نخست حمل مسافر، جایگاه دوم صادرات و جایگاه پنجم در ترانزیت خروجی کالا را در میان پایانه های مرزی کشور دارد.

این پایانه به عنوان تنها گذرگاه رسمی کشور در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان و در مسیر دالان شرق به غرب است که به طور میانگین روزانه سه هزار و ۵۰۰ نفر از این معبر رفت و آمد می کنند.

با این اوصاف باز بودن این معبر مرزی برای ایران دارای اهمیت فوق العاده است اما در مقاطع مختلف طی سال های گذشته بارها در اثر بارندگی و جاری شدن سیل علاوه بر کندی تردد یا تعطیلی پایانه به دلیل آبگرفتگی، تاسیسات پایانه نیز از خسارات چند میلیارد تومانی بی نصیب نمانده است.

ساخت سیل بندهای غیر مجاز طی ۲ دهه اخیر موجب بروز سیلاب و خسارات میلیاردی در منطقه دوغارون و تاسیسات مرزی پایانه آن شده است.

براساس این گزارش اخیرا (بعد از ۲۰ سال) سیل بندهای غیر مجاز برای حفظ پایانه مرزی دوغارون در برابر خطر سیل، تخریب و جابه جا شده است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خرسان رضوی در این باره گفت: سیلاب‌ سال گذشته و سیلاب های یکی دو سال قبل، به دلیل وجود بندهای غیر مجاز، منحرف شده و به زیرساخت ‌های جاده و تاسیسات پایانه دوغارون و کامیونها خسارت وارد کرد بطوریکه این تاسیسات تا ارتفاع یک تا دو متر دچار آبگرفتگی شد.

ابراهیم نصری افزود: با همکاری دادستانی بالاخره مسیر این سیلاب ‌ها در شهرستان تایباد بازگشایی و ترمیم و اصلاح آن ‌ها انجام شد تا آب به مسیر اصلی خود هدایت شود و همین امر موجب شد در سیل پنجم فروردین ماه امسال مشکلی در پایانه و گمرک دوغارون ایجاد نشود.

 کمبود اعتبار

مدیر منابع آب شهرستان تربت جام نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طی سالهای گذشته آب کانالی که از روستاهای 'قومی' و 'دوغارون' می گذشت به علت ساخت بندها و مسیر فرعی منحرف شده و به سوی گمرگ و منطقه مرزی هدایت می شد.

یوسف اختری افزود: با اقدامات صورت گرفته مسیر انحرافی اصلاح و پنج بند کشاورزی غیر مجاز که برخی در سالهای گذشته به دلیل شکسته شدن موجب افزایش خسارات سیل می شد، تخریب گردید.

وی در باره علت عدم انجام این اقدام در سالهای گذشته اظهار داشت: یکی از مسائل عمده در این زمینه کمبود اعتبار بود و البته بروز سیلابهای شدید طی سال گذشته و ابتدای سال جاری موجب اهمیت یافتن موضوع گردید و به اجرای طرح منجر شد هرچند مطالعات برای تکمیل این طرح همچنان ادامه دارد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان تایباد نیز گفت: در بهمن ماه ۱۳۹۵ بارش شدید باران و جاری شدن سیل در شهرستان تایباد و سرازیر شدن سیلاب به سوی تاسیسات پایانه مرزی و گمرک دوغارون باعث وارد آمدن خسارات میلیاردی و اختلال چند روزه در امور حمل و نقل بین المللی و مرزبانی گردید.

علی اصغر کرباسی افزود: عدم توجه کافی به این مشکلات و تغییر مسیر حرکت سیلاب توسط کشاورزان و مالکان اراضی مجاور مسیل به منظور ذخیره نمودن آب در بندهای خاکی بدون در نظر کرفتن شرایط توپوگرافی منطقه، شیب زمین و رودخانه و بستن مسیر قدیمی و اصلی خروج آب و هدایت نامناسب آن از عوامل اصلی وقوع این سیلابها بوده است.

 در صورت اصلاح مسیل از سیلاب جلوگیری می شد

وی احداث یک دیواره خاکی و خاکریز ۲ کیلومتری را مهمترین اقدام عنوان کرد و گفت: احداث این خاکریز با ماشین آلات این اداره و شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی طی پنج روز در فروردین ماه گذشته صورت گرفت که می توانست زودتر از این نیز انجام شود.

کرباسی اظهار داشت: نداشتن مجوز حقوقی برای برخورد با تصرف کنندگان غیرمجاز و تاخیر در شناسایی مسیل اصلی بوسیله شرکت آب منطقه ای علت تاخیر در اصلاح مسیلهای منطقه بود که مکاتبات این اداره با مسئولان طی سال گذشته موید آن می باشد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای تایباد گفت: بالاخره در پی بارشهای شدید ابتدای فروردین ماه امسا شورای مدیریت بحران شهرستان دستور اصلاح آب راه های منطقه را صادر نمود.

وی افزود: با وجود بارشهای شدید فروردین ماه امسال با بیش از ۸۰ میلیمتر باران و وقوع دو سیلاب بزرگ، در صورت عدم اجرای عملیات یاد شده، تاسیسات مرزی، گمرک و مناطق کم ارتفاع منطقه دچار خسارت شدید می گردید.

 اصلاح مسیل ها ادامه دارد

فرماندار تایباد نیز گفت: پس از سیل سال ۹۵ بازگشایی مسیر رودخانه در دستور کار قرار گرفت و مطالعات آن توسط امور آب منطقه آغاز شد.

حسین شرافتی راد با تاکید بر نظارت و کنترل بیشتر بر بندها و آبروهای کشاورزی منطقه افزود: اصلاح مسیر کانال های آب همچنان ادامه دارد و شرکت آب منطقه ای در حال تقویت خاکریزها و مسیل اصلی می باشد.

وی اظهار داشت: با توجه به سوابق بارندگی ها در این شهرستان احتمال وقوع سیل تا خرداد ماه ادامه دارد لذا اقدامات کنونی باید تقویت شده و ادامه یابد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.