در هفته‌های گذشته خبر تلخی در رسانه‌ها منتشر شد که حکایت از جان‌باختن زن جوانی داشت که برای عمل زیبایی به یک مطب مراجعه کرده بود، اما در نهایت دچار مرگ مغزی شد.

درمان غیر استاندارد  به خاطر یک مشت ریال

این گونه از پرونده‌ها ابعاد مختلفی دارند و از زوایای متفاوتی می‌توان به آن‌ها پرداخت که به نظر می‌رسد بررسی علل گرایش فزاینده افراد جامعه و بویژه زنان به انجام اعمال زیبایی ضروری‌ترین موضوع در این بخش باشد که باید از سوی متخصصان حوزه فرهنگ و رفتارهای اجتماعی به آن ورود شود.

با این حال به نظر می‌رسد، بخشی از این اتفاق‌ها ناشی از ناآگاهی شهروندان بروز می‌کند که البته باید این را هم بپذیریم که گاهی عده‌ای از ما به خاطر پرداخت هزینه کمترخودمان را به ناآگاهی می‌زنیم و از تحقیق بیشتر منصرف می‌شویم یا به اشکال مختلف رفتارمان را توجیه می‌کنیم.

در این نوشته به دنبال بیان نکاتی هستیم که لازم است شهروندان همواره مدنظر داشته و خود را مقید به آن‌ها بدانند تا از وقوع حوادث مشابه جلوگیری شود.

  زمان‌بندی قانونی

از آنجا که سازمان نظام پزشکی به عنوان متولی نظارت بر رفتار حرفه‌ای پزشکان شناخته می‌شود به سراغ دو نفر از اعضای این سازمان در مشهد رفتیم که دکتر بیرجندی‌نژاد به عنوان رئیس و دکتر سروش احمدی به عنوان روابط عمومی سازمان در این گفت‌وگو شرکت داشتند. دکتر بیرجندی نژاد می‌گوید: این اصل را نباید فراموش کرد که حق انتخاب زمان و مکان مراجعه به پزشک با خود شهروندان است و نمی‌توان آن‌ها را الزام به مرکز خاص یا در زمانی خاص کرد.

وی می‌افزاید: با این وصف از سوی مقابل تمام پزشکان در زمان دایر کردن مطب یا مرکز درمانی تمام ضوابط ریز و درشت را می‌دانند و باید بر طبق همان ضوابط فعالیت نمایند.

برهمین اساس یکی از اصلی‌ترین ضوابط اعلامی زمان فعالیت مطب‌ها می‌باشد که باید پزشک مربوط زمان‌بندی قانونی فعالیت خود در مطب یا مرکز درمانی را به سازمان نظام پزشکی اعلام کند و به استناد آن ارائه خدمات در ساعت‌هایی غیر از زمان‌های اعلامی تخلف محسوب می‌شود. وی ادامه می‌دهد: هرچند در پرونده فوت بانوی مشهدی که در سال جاری رخ داده شکایتی به این سازمان نرسیده و گویا پرونده در پزشک قانونی مطرح شده، اما براساس اطلاعات رسیده گویا مراجعه به مطب در روز تعطیل صورت گرفته که بی‌تردید نخستین نشانه تخلف است.

   فشار اقتصادی آسیب‌زا

سروش احمدی، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد هم می‌گوید: هر چند نمی‌توان برای انجام تخلفات بهانه‌ای آورد و بهانه آن هم در موارد محدود مربوط به تقصیرات غیرعمد افراد است، اما به نظر می‌رسد فشارهای اقتصادی در سال‌های اخیر تأثیر مستقیمی بر انجام تخلفات از سوی برخی از افراد جامعه پزشکی هم داشته است.

وی می‌افزاید: برای مثال وقتی درآمد یک پزشک عمومی کفاف هزینه‌ معمول مطب او را نداشته باشد، این احتمال تقویت می‌شود که شاید برای کسب درآمد به انجام برخی رفتارها سوق پیدا کند که براساس ضوابط انجام آن‌ها در مطب ممنوع است.

او ادامه می‌دهد: متأسفانه گرایش غیرمعمول شهروندان کشور به اعمال زیبایی در سال‌های اخیر موجب شده تا میزان تخلفات مرتبط با این موضوع هم افزایش پیدا کند و رشد ۱۰ درصدی شکایت‌ها در سال گذشته می‌تواند مؤید این نکته باشد.

  متخلفان آزاد

سروش احمدی به موضوع دیگری هم اشاره می‌کند که البته در موارد دیگر هم قابل استناد است چراکه وی می‌گوید: گاهی به دلیل ایجاد محدودیت‌های زیاد برای فعالیت مجوزدارها موجب شده تا شرایط برای فعالیت غیرمجازها مهیاتر شود و به نظر می‌رسد باید بازنگری دوباره‌ای در نحوه تعامل با افراد دارای مجوز که خود را مقید به رعایت قوانین هم می‌دانند در تمامی بخش‌ها و ازجمله پزشکی صورت بگیرد.

وی به مسئله سهولت در پیگیری مشکلات هم اشاره کرده و می‌افزاید: اگر شهروندان خدمات خود را طبق قانون از یک مرکز قانونی و مجاز به انجام آن خدمت دریافت کنند در صورت بروز مشکل براحتی می‌توانند حقوق ازدست‌ رفته خود را پیگیری نمایند در حالی که در مراجعه به مراکز غیرمجاز یا مراکز مجازی که خدمت غیرمجاز ارائه می‌کنند خود آن‌ها هم در بروز مشکل سهیم شناخته می‌شوند، چراکه براساس قانون نباید به این کار اقدام می‌کردند.

وی به موضوع مداخله اصنافی مانند عطاری‌ها در امور پزشکی هم اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: متأسفانه در سال‌های اخیر با گرایش شدید شهروندان به گیاهان دارویی عده‌ای هم از این فرصت سوءاستفاده کرده و بدون داشتن تجربه و تخصص لازم مبادرت به تجویز نسخه‌های درمانی برای بیماران می‌کنند که باید فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه صورت بگیرد و شهروندان بدانند با مراجعه به افراد غیرمتخصص در این حوزه نه تنها مشکل قبلی آن‌ها رفع نخواهد شد که دچار مشکلات ثانوی هم خواهند شد.

  مطب محل عمل جراحی نیست

بیرجندی‌نژاد در بخش دیگر سخنان خود به اقدام‌های ممنوعه در یک مطب اشاره کرده و می‌گوید: براساس قانون، پزشکان در زمان دریافت مجوز می‌دانند انجام چه اقدام‌هایی در مطب ممنوع است، ولی به هر دلیلی برخی از آن‌ها اقدام به انجام اموری می‌کنند که طبق قانون نباید مرتکب آن شوند.

وی ادامه می‌دهد: براساس قانون مطب‌های پزشکان بسته به سطح خدماتی که مجاز به ارائه هستند باید دارای امکانات و تجهزات لازم باشند و به طور کلی به‌کارگیری تجهیزاتی که استفاده از آن‌ها نیاز به مجوز خاص دارد، مثل لوازم و تجهیزات پرتوپزشکی، آزمایشگاهی و انجام اعمال جراحی که در مراکز جراحی محدود و بیمارستان مجاز بوده، ممنوع است همچنین شهروندان بدانند به طور کلی اقدام‌هایی که نیاز به بیهوشی عمومی یا آرامبخشی دارند و همچنین اعمال جراحی پرخطر، در مطب قابل انجام نیست.

اعمالی مانند لیپوساکشن، جراحی پلاستیک بینی و سایر اعمال مشابه به دلیل اینکه باید در بیمارستان‌ها انجام شود، در مطب خلاف قوانین مصوب بوده و از جایگاه قانونی برخوردار نیست. عرضه و فروش دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی و هر نوع محصول درمانی در مطب غیرمجاز است همچنین هر نوع فعالیت غیردرمانی از جمله آموزش و تحقیقات بدون مجوزهای رسمی در محیط مطب غیرقانونی است.

   کلام آخر

با توجه به گفته‌های این دو عضو نظام پزشکی مشهد و نص صریح قانون همین که بدانیم برای گرفتن یک خدمت پزشکی در یک مطب قرار است بیهوش شویم بهترین دلیل برای متوقف کردن پروسه مورد نظر است و نباید به خاطر زیبایی احتمالی سلامت و جان خود را به خطر حتمی بیندازیم و بهتر است برای هر اقدامی با متولیان این حوزه یا با پزشک معتمد دیگری مشورت کنیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.