سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای به وزیر خارجه کشورشان از تحریف واقعیت‌ها درباره ایران و پایبندی این کشور به برجام انتقاد کرده‌اند.

 تحریف واقعیت در گزارش دولت ترامپ درباره ایران صدای سناتورها را هم درآورد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، چند سناتور آمریکایی با نگارش نامه‌ای به «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا مراتب اعتراض خود را نسبت به سیاسی‌سازی واقعیت‌ها درباره ایران و برجام در یک گزارش محرمانه جدید که برای کنگره این کشور ارسال شده، اعلام کرده‌اند. 

چندی پیش خبرگزاری رویترز گزارش داد وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه‌ای که به ارزیابی وضعیت پایبندی کشورها به توافقنامه‌های کنترل تسلیحاتی می‌پردازد به پایبندی ایران به برجام اشاره نکرده و بر پایه ادعاهای رژیم صهیونیستی تهران را ناقض این توافق معرفی کرده است.

وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگر این گزارش، ایران را به اشاعه موشکی متهم کرده و ادعا کرده ایران صاحب بزرگترین برنامه موشکی در خاورمیانه است و به تلاش برای افزایش اندازه، دقت، برد، پیشرفتگی و میزان کشنده بودن زرادخانه موشکی‌اش ادامه می‌دهد. 

در این سند همچنین از ایران به‌عنوان یکی از کشورهایی نام برده شده که اجرای تعهداتشان ذیل «معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی» (ان‌پی‌تی) با نگرانی‌هایی روبرو است؛ مسئله‌ای که بروز نگرانی در میان شماری از مقام‌های آمریکایی را به همراه داشته که معتقدند سند مذکور به‌دنبال سیاسی‌سازی و تحریف ارزیابی‌ها درباره ایران است.

6 سناتور آمریکایی در نامه‌ای به پامپئو از شیوه نگارش این گزارش انتقاد کرده و نوشته‌اند: «گزارش پایبندی بایستی شرح دقیقی از میزان پایبندی کشورها به تعهدات کنترل تسلیحاتی و منع اشاعه‌ای پیش روی سیاست‌گذاران آمریکایی و جامعه بین‌المللی قرار دهد».

 در این نامه آمده است: «بنابراین ضروری است که این گزارش منعکس‌کننده ارزیابی‌هایی واقعیت‌محور و غیرحزبی درباره موضوع تحت پوشش باشد. هر نوع انتخاب گزینشی یافته‌ها یا سیاسی‌سازی آن، موجب تضعیف اعتماد به عینیت این گزارش شده و فرایند جلب حمایت برای اهداف امنیت ملی توسط آمریکا را دشوار می‌کند».

سناتورهای آمریکایی، سیاسی‌سازی ارزیابی‌ها درباره پایبندی ایران به تعهداتش ذیل «معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» (ان‌پی‌تی) را «نگران‌کننده‌ترین» موضوع در گزارش مذکور خوانده و نوشته‌اند اطلاعات مندرج در آن با ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا مطابقت ندارد. 

در این نامه آمده است: «نگران‌کننده‌ترین موضوع، سیاسی‌سازی ارزیابی‌ها درباره پایبندی ایران به تعهداتش ذیل ان‌پی‌تی است. ادعای مطرح‌شده در نسخه 2019 این گزارش درباره عدم پایبندی احتمالی ایران به ان‌پی‌تی، از تأیید ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا سر باز زده است. "دن کوتس"، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در جلسه استماع کنگره روز 29 ژانویه 2019 ارزیابی جامعه اطلاعاتی را به این نحو مطرح کرد که "ما فکر نمی‌کنیم ایران فعلاً در حال انجام اقداماتی باشد که برای تولید بمب هسته‌ای لازم هستند».

نگارندگان نامه همچنین تصریح کرده‌اند: گزارش وزارت خارجه آمریکا مطابقتی با گزارش شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد که تبعیت ایران از تعهداتش به توافق هسته‌ای برجام را تأیید کرده و عدم انحراف مواد هسته‌ای ایران به سمت برنامه تسلیحاتی را راستی‌آزمایی کرده است. 

سناتورها در ادامه نوشته‌اند: «موجب نگرانی است که مسئولان اداره کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه به یافته‌هایی دست پیدا کنند که با جامعه اطلاعاتی همسو نیست، به ویژه آنکه طبق مفاد قانونی جامعه اطلاعاتی باید با یافته‌های این گزارش هم‌نظر باشد».

این نامه به امضای «جفری مرکلی»، «ون هولن»، «ران وایدن»، «برنارد سندرز»، «ادوارد مرکلی» و «شرود براون» رسیده است.   

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.