خوزستان- محمد جوروند گفت: عدم تحقق مصوبات  اجرایی کتابخانه ها دور تسلسل و باطل بوده و لازم است مشکلات آن ریشه ای حل شود.

مصوبات اجرایی کتابخانه‌ها محقق شود/ خانه به دوشی شایسته اداره کتابخانه‌ها نیست

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ در جلسه انجمن کتابخانه ها که امروز ۱۵ اردیبهشت در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، محمد جوروند مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان  بعد از تبریک در پیش بودن ماه مبارک رمضان خطاب به مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان گفت: عدم تحقق مصوبات  اجرایی کتابخانه ها دور تسلسل و باطل بوده و لازم است مشکلات آن ریشه ای حل شود، این اداره ای در ساختمان اجاره ای است که بزودی نیز باید از آن نقل مکان کند که شایسته این نهاد نیست و با اجرای مصوبات  می توان قدم های نخست در پیگیری و حل مشکلات کتابخانه ها برداشت.

جوروند در ادامه با اشاره به اینکه در این جلسه سه موضوع قراراست تبادل نظر شود بیان کرد: جشنواره نهم رضوی و فعالیت کتابخانه در سیل و مشکلات کتابخانه هااین موضوعات هستندکه خوشبختانه در امداد رسانی به سیل زدگان همراه با دستگاه های پشتیبانی و استانداری دستگاه های فرهنگی نیز از قافله عقب نماندند، و به صورت مردمی و مدنی ارائه خدمات به سیل زدگان داشتند که البته به شکل تبلیغاتی به آن پرداخته نشد.


چهارمین سال جشنواره کتابخوانی رضوی

در ادامه جلسه منصور کوهی رستمی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان دستور کار اولین جلسه انجمن را تشریح کتابخوانی رضوی به مدت پنجاه روز در استان خوانده و اقدامات فرهنگی برای سیل زدگان و مشکلات کتابخانه ها را از مباحث دیگر نامید.

رستمی اظهار کرد: در بخش کتابخوانی رضوی ۴ سال در حال فعالیت هستیم که هدف آن ترویج فرهنگ کتابخوانی و معرفی علمی کریمان اهل بیت علیهم السلام است، در جشنواره امسال ۱۲ عنوان کتاب در رده بندی های مختلف سنی انتخاب شده است.

وی قالبهای جشنواره امسال برای کودکان را نقاشی خواند که برای آن برگه های مصور خاص تهیه شده است و ادامه داد:بخش بعدی برای کودکان کتاب خوان مجازی است.

رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان خاطر نشان کرد: قالب سوم پویش جشنواره نشستهای کتابخوان مجازی است که کتابخوانی برای خانواده را مد نظر قرار داده تا کتابهای مختلف درباره امام رضا (ع)، سیره و ظرفیت های علمی ایشان به خوبی معرفی شوند. بخش چهارم معرفی متنی کتاب هاست، به این شکل که شرکت کنندگان در ۳۵۰ کلمه خلاصه کتاب را نوشته ودر جشنواره شرکت می کنند و آخرین مرحله مسابقه چهار گزینه ای است.  


۴۹ هزار خوزستانی در جشنواره سال پش شرکت داشته اند

وی از شرکت بیش از ۴۹ هزار خوزستانی در این مسابقات در سال گذشته خبر داده و تصریح کرد: از این میزان ۲۲هزار نفر در بخش مجازی بوده اند و تلاش ما این است حجم مشارکت مردم را بیشتر کنیم.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان افزود: امکان برگزاری الکترونیکی در سازمانهای مختلف استان را نیز داریم تا سازمان ها بتوانند از این فضا استفاده کنند و حتی جوایز اختصاصی برای همکاران خود در نظر گیرند، ضمن اینکه در روستاها نیز این کار را به شکل های متنوع انجام می دهیم.

وی از شهرداری های مناطق خواست در پرداخت جوایز به این نهاد کمک کنند تا انگیزه شرکت کنندگان برای موضوع کتابخوانی بیشتر و میزان شرکت کنندگان در آن بیشتر شود تا جشنواره کتابخوانی رضوی پربارتر و مطلوبتر برگزار شود.


تبلیغات مستقیم درجذب کتابخوانی موثر نیست

محمد صادق کریمی کیا مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان خواست در روستاها به کتابخوانی اهمیت بیشتری داده شود و با اشاره به اینکه در کشور ما نیاز به خواندن کتاب احساس نمی شود و باید سیاست گذاری ها عوض شود و انگیزه هایی برای آن ایجاد شود اذعان کرد: تبلیغات مستقیم در این راه تاثیر آنچنانی ندارد و باید شرایطی فراهم شود که مردم در اوقات فراغت به سمت کتابخوانی بروند.  

کریمی کیا عنوان کرد: در انتهای ۹۷ دومین سمینار مسئولیت اجتماعی را در استان برگزار کردیم تا از اوایل سال از سازمانهای طرحهای خود را برای انجام سی. اس. ار انجام دهند متاسفانه سیل برنامه ها را تحت تاثیر قرار داد اما از خرداد ما باید بدانیم کدام شرکت ها به مسئولیت اجتماعی مطرح شده واقف و آن را پیگیری می کنند که بخشی از این اعتبارات را می توان به کتابخوانی اختصاص داد.


اهدا ۳۵۰ جلد کتاب توسط امور بانوان به سیل زدگان

فرانک موسوی مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان از اهدا ۳۵۰ جلد کتاب توسط امور بانوان کشوری به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد و گفت: پخش این کتابها مورد استقبال کودکان قرار گرفت.

موسوی تاکید کرد: در بحث گسترش کتابخوانی باید به مناطق و روستاها بویژه روستاهایی که درگیر سیلاب شده اند بپردازیم که کتابخانه های عمومی ندارند، تنها به این اکتفا نکنیم که در سال چند کتابخانه افتتاح می شود، ظرفیت های ایجاد شده با اولویت مناطق سیل زده باشد چراکه میزان علاقه به خواندن بین آنها بسیار بالاست.

وی با اشاره به اینکه در بازدید های مستمر متوجه فعالیت خوب فرهنگی شدیم، اضافه کرد: ما مشکلی در علاقه به خواندن نداریم باید آنرا تقویت کنیم و به صورت هدفمند روستاها و مناطق آسیب دیده را تقویت کنیم و بازخورد این کتاب ها را در نظر بگیریم تا این کار فرهنگی ادامه داشته باشد.


ظرفیت خوب مساجد برای راه اندازی کتابخانه

عبدالله حسینی مدیر کل امور روستایی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه مساجد در روستاها ظرفیت خوبی برای راه اندازی کتابخانه دارند گفت: انتظار می رود برای ایجاد ظرفیت در روستاها سختگیری نکنند و چون روستاها در این مورد در گذشته مقفول مانده نیاز است توجه ویژه ای به آن داشته باشند.


جشنواره ها باید یک جریان ماندگار ایجاد کنند

وحید کیانی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان جشنواره ها را موثر در جهت ترغیب و تشویق افکار عمومی و در نتیجه افزایش سرآمد مطالعه دانست و با تاکید بر این مهم که علاوه بر فرصت ها تهدید نیز هست، گفت: جشنواره تاثیر گذار با تشکیل دبیرخانه دائمی بر ای آن جشنواره معنی می یابد تا یک جریان ماندگار در توسعه استان و کشور باشد.

کیانی این کار دبیرخانه را بررسی ماحصل تجربه دوره های مختلف  و تحلیل آن خواند، و یادآور شد: در مرحله دوم لازم است یافته ها از اقشار مختلف را به عنوان یک بسته فرهنگی مکتوب کنیم چراکه بحران سیل نشان داد توسعه فرهنگی اهمیت ویژه ای دارد.


مجموعه آستان قدس در کنار کتابخانه ها

در پایان در جلسه عنوان شد، خوزستان در مبحث افزایش سرانه کتابخوانی با مجموعه استان قدس رضوی مشارکت خوبی داشته و قرار بر این شد تا مدارس آستان قدس رضوی به عنوان معین مدارس استان باشند تا اقدامات لازم انجام شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.