سنت ساخت سریال‌های ماه رمضان تقریباً دو دهه است که بی وقفه پابرجا و اتفاقی آزمون پس داده است. چرا که با در اختیار داشتن ظرفیت‌هایی همچون زمان مناسب پخش، استقبال مردم از تلویزیون در ساعات پس از افطار و امکان پخش هر شب این مجموعه‌ها، فرصتی اسثتنایی برای سازندگان این آثار فراهم می‌کند که به واسطه آن بتوانند در بهترین شرایط تولیداتشان را در معرض دید تعداد قابل توجهی از مخاطبان قرار دهند.

روایتی از «یادها رفته» در دل تاریخ تا عاشقانۀ «دلدار»

چنان که هربار سخنی از سریال‌های مناسبتی ماه رمضان به میان می‌آید نام چندین سریال به عنوان شاخص ترین آنها و در واقع برند ماه رمضان در ذهن‌ها تداعی می‌شود. «میوه ممنوعه» به کارگردانی حسن فتحی و «صاحبدلان» به کارگردانی محمدحسین لطیفی شاید بهترین این نمونه‌ها باشند. از سوی دیگر رضا عطاران نیز در اوایل دهه هشتاد و طی سال‌های 83 تا 87 سه مجموعه مناسبتی با رویکرد طنز ساخت که آنها نیز با استقبال بسیار زیادی روبرو شدند و سریال‌های دیگری همچون «او یک فرشته بود»، «اغما»، «ملکوت» و ... با فضایی ماورایی دریچه تازه‌ای به سریال‌های رمضانی گشودند و در نوع خود مورد توجه قرار گرفتند.

اما دهه 90 سال‌های کم فروغ تری برای ساخت و پخش سریال‌های مناسبتی بود و بعضا چندین سریال در موعد مقرر به پخش نرسیدند و یا آنچنان که شاهد بودیم فضای سریال‌های ماندگاری که پیش تر ساخته شده بود در این آثار دیده نمی‌شد و برخی از این سریال‌ها را هم می‌شد در ایام دیگری غیر از رمضان نیز روی آنتن برد.

با این حال امسال صدا و سیما با سه مجموعه تلویزیونی به استقبال این ماه مبارک می‌رود و نگاهی گذرا به اسامی‌کارگردانان، نویسندگان و حضور بازیگران مطرح و پیشکسوت این امید را به وجود می‌آورد که با سریال‌های خوبی روبرو باشیم.

«از یادها رفته» به شبکه یک می‌آید

بهرام بهرامیان یکی از کارگردانانی است که امسال امضای او را پای مجموعه «از یادها رفته» خواهیم دید. بهرامیان در تازه ترین اثر خود سراغ داستانی با حال و هوای تاریخی رفته است. آخرین حضور وی به سریال «جاده قدیم» با مضمونی طنز برمی‌گردد، اما این بار او سراغ قصه زندگی دختری می‌رود که در دوران پهلوی زندگی می‌کند. داستان این در سال ۱۳۱۹ می‌گذرد و درباره یک پزشک زن ایرانی به نام فروغ است که در فرانسه درس خوانده و به دلیل ناآشنایی از وضعیت کشور و آداب رسوم آن دچار بحران شدیدی می‌شود اما کشف حقایق و واقعیت‌هایی باعث تحول زندگی او می‌شود.

یکی از نکات جالب در مورد سریال «از یادها رفته» این است که این سریال به صورت مجموعه سی قسمتی نبوده و بهرامیان آن را در قالب مجموعه‌ای 50 قسمتی جلوی دوربین برده و طبعاً پخش آن نیز پس از ماه مبارک رمضان ادامه پیدا خواهد کرد. علاوه بر این در میان مجموعه‌های ماه رمضان امسال، «از یادها رفته» تنها سریالی است که تابستان گذشته جلوی دوربین رفت اما روند تولید این پروژه تاریخی به دلیل مشکلات مالی مدتی متوقف بود. با این حال بخشی از مراحل فنی آن سال گذشته به پایان رسید و این روزها نیز آخرین مراحل تصویربرداری را پشت سر می‌گذارد. عوامل سریال چند روزی است که به اصفهان رفته اند و آخرین سکانس‌های باقی مانده را ضبط می‌کنند. شهرک سینمایی غزالی و شهرک سینمایی دفاع مقدس لوکیشن اصلی این مجموعه تلویزیونی است و با توجه به حال و هوای این سریال، فضای آن تداعی کننده سریال «شب دهم» است و به نظر می‌رسد با استقبال مخاطبان مواجه شود.

حسین یاری، حسین پاکدل، هلیا امامی، میترا حجار، پوریا پورسرخ، بیتا فرهی، کامران تفتی، لیلا بلوکات، سیما تیرانداز، مهدی سلوکی، رضا یزدانی، رسول نجفیان، علیرام نورایی، حبیب دهقان‌نسب، مهرداد ضیایی، سعید راد، مائده طهماسبی، یوسف مرادیان، جهانبخش سلطانی، علی اوجی، سیامک اطلسی، ارسلان قاسمی، انوش معظمی، نیلوفر پارسا، امین ایمانی، حسین ملکی، ‌هادی ساعی، روزبه معینی، صحرا اسدالهی، آهو فرشچی، فرید نوروزی، ابوالفضل عرب، فرزانه طهماسبی، فاطمه جمشیدی و ... در این سریال ایفای نقش می‌کنند.

سریال «از یادها رفته» به‌ تهیه کنندگی اکبر تحویلیان و کارگردانی بهرام بهرامیان هر شب ساعت 22:10 از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

شبکه دو و عاشقانه «دلدار»

«دلدار» عنوان مجموعه مناسبتی است که از شبکه دو روی آنتن خواهد رفت. برادران محمودی عهده دار ساخت این سریال عاشقانه هستند. نوید و جمشید محمودی سال گذشته نیز سریال «سایه بان» را برای شبکه دو ساختند که به دلیل فضای رئال و داستان گیرایش مورد توجه قرار گرفت. «دلدار» نیز با کمی‌اغماض در همان حال و هواست و داستانی عاشقانه با رگه‌های اجتماعی دارد و در بطن یک داستان عاشقانه، به مسائل و چالش‌های امروز نسل جوان همچون ازدواج، اشتغال، انحراف و ... هم می‌پردازد. «دلدار» داستان جوانی به نام آرش است که به رغم موفقیت علمی‌و تحصیلی اما به دلیل بیماری مادرش دانشگاه را رها می‌کند و بعد از چند ماه و بر اثر اتفاقی، عشق دوران دانشگاهش یعنی رونا را می‌بیند. تا کنون ۸۰ درصد از تصویربرداری «دلدار» انجام شده است و تصویربرداری سکانس‌های باقی مانده در تهران انجام خواهد شد.

محمدرضا غفاری، الناز حبیبی، مریم بوبانی، حسام محمودی، سوگل خلیق، بهزاد فراهانی، علی اوسیوند، رویا جاویدنیا، مهران نائل، پریوش نظریه، همایون ارشادی، شادی مختاری، کمند امیرسلیمانی، نیما رئیسی و پیمان جعفری از بازیگران این سریال هستند.

«دلدار» در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای هر شب ساعت 21:30 از شبکه دو سیما روی آنتن خواهد رفت.

روایت حق الناس در داستانی اجتماعی

محمدرضا آهنج پس از 5 سال دوری از تلویزیون با یک سریال تازه بازگشته است. سریالی که باز هم ترکیب نام‌های محمدرضا شفیعی در کسوت تهیه کننده و سعید نعمت الله به عنوان فیلمنامه نویس را کنار هم می‌بینیم. «برادر جان» تازه ‌ترین همکاری سعید نعمت‌الله و محمدرضا شفیعی بعد از سریال‌های «جراحت»، «شیدایی»، «رستگاران»، «عقیق»، «مادرانه»، «روح الله» و ... به حساب می‌آید.

«برادر جان» یک ملودرام خانوادگی و با مضمونی اجتماعی و مذهبی است که محوریت آن حق الناس است و در ۳۰ قسمت ۳۵ دقیقه‌ای برای شبکه سه تولید شده است. در خلاصه داستان این سریال آمده است: پسری پس از مرگ پدرش می‌خواهد بدهی‌های او را ادا کند.  این سریال بهمن ماه 97 در تهران کلید خورد و بازیگران سرشناسی چون علی نصیریان، حسن پورشیرازی، سعید چنگیزیان، جلیل فرجاد و آفرین عبیسی در آن حضور دارند. همچنین حسام منظور، کامران تفتی، سجاد افشاریان، نسیم ادبی، مارال فرجاد، شیوا ابراهیمی‌و محبوبه صادقی از دیگر بازیگران این سریال هستند.

جلیل فرجاد از بازیگران این مجموعه تلویزیونی درباره این سریال اینطور می‌گوید: ترجیح می‌دهم که راجع به این پروژه چیز زیادی نگویم تا مردم خودشان کار را ببینند و در مورد آن قضاوت کنند. در واقع نمی‌خواهم به آنها اطلاعاتی بدهم که پیش زمینه ذهنی داشته باشند اما تصور می‌کنم سریال «برادر جان» نسبت به کارهای دیگر که البته شاید من در آنها بازی نکرده ام، بسیار متفاوت است.

وی درباره نقش خود می‌افزاید: محوریت داستان درباره حق الناس است و نقش من میوه فروش یک میدان تره بار است و هم بازی علی نصیریان و دیگر دوستان هستم و در داستان با هم همکار هستیم و در یک میدان میوه فروشی کار می‌کنیم.

فرجاد در پاسخ به اینکه میزان موفقیت سریال «برادر جان» را در مقابل رقیبان سرسختش در شبکه‌های دیگر چقدر می‌داند، یادآور شد: با توجه به اینکه این سریال قصه متفاوتی را روایت می‌کند، مطمئن هستم که مردم حتما با سریال متفاوتی هم روبرو خواهند بود و امیدوارم که از آن لذت ببرند و به نظرم از آن بسیار استقبال می‌کنند.

سریال «برادر جان» سه هر شب ساعت 20:45 از این شبکه پخش می‌شود.

و اما شبکه پنج سیما که طی سال‌های اخیر چندان خود را وارد رقابت شبکه‌های دیگر در تولید و پخش سریال‌های مناسبتی نکرده است و تولید سریال مناسبتی در این شبکه درهاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ اما امسال پخش یک سریال آن هم از نوع کره‌ای را در کنداکتور پخش خود قرار داده است.

سریال کره‌ای افسانه «جونگ میونگ» در ماه رمضان هر شب ساعت 23 روی آنتن می‌رود. این سریال تاریخی محصول 2015 کره جنوبی به کارگردانی سنگ هو کیم است که در 50 قسمت به مدیر دوبلاژی علیرضا باشکندی برای شبکه پنج سیما دوبله شده است.

همچنین شبکه‌های تماشا و آی‌فیلم هم مثل همیشه بازپخش سریال‌های پرمخاطب سال‌های گذشته را در کنداکتور خود دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.