نشست امروز نمایندگان مجلس شواری اسلامی به بررسی و اصلاح برخی موضوعات همچون لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان و طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی- فرهنگی اختصاص داشت.

مجلس از عملکرد بانک مرکزی تحقیق و تفحص می‌کند/ تصویب کلیات طرح حمایت از مرمت بافت‌های تاریخی

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین،  در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی ( ۱۵ اردیبهشت) برخی از قوانین و مصوبات در جلسه علنی بررسی و اصلاح شد. ابتدا جلسه غیر علنی برگزار شد و موضوعات مختلف در خصوص مسائل منطقه و حوزه بین‌الملل و داخلی در جلسه غیر علنی مطرح شد.  همچنین طبق اعلام بهروز نعمتی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، مقرر شد مجلس و دولت برای بررسی موضوع قیمت بنزین جلسات مشترکی داشته باشند اما فعلاً موضوع افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن مطرح نیست.

در این جلسه همچنین نمایندگان مجلس به بررسی اصلاحات تبصره ۹ لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان پرداختند که این اصلاحات  با ۱۵۰ رأی مثبت، ۱۸ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در جلسه مورد موافقت قرار گفت.

در تبصره ۹ این ماده آمده است: هرگاه بی‌توجهی و سهل‌انگاری والدین منجر به نتایج موضوع این ماده شود؛ حسب مورد به مجازات تا حداقل مندرج در بندهای فوق محکوم می‌شوند به استثنای بند (ت) که در این مورد فقط دیه پرداخت می‌شود.

نمایندگان با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی موافقت کردند

نمایندگان در ادامه نشست امروز و در جریان بررسی گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مورد طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، جهت تأمین نظر شورای نگهبان با اصلاح برخی از مواد این طرح موافقت کردند. 

موضوع بعدی که نمایندگان مجلس آن را مورد بحث و بررسی قرار دادند، درباره تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی در ۵ سال گذشته بود که نمایندگان با ۱۱۷ رأی موافق، ۶۹ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در جلسه با این تقاضا موافقت کردند.

حسنیعلی حاجی دلیگانی در خصوص ضرورت تصویب این تحقیق و تفحص اظهار داشت: این تحقیق و تفحص نزدیک به یک سال و نیم گذشته از زمانی که بحث مؤسسات مالی پیش آمد و برخی از مسائلی که در بانک مرکزی ملاحظه شد، کلید زده شده است و به دلیل اینکه مشکلات بسیاری از هموطنان در خصوص موسسات مالی حل نشده بود و این مسائل در زمان مدیریت ریاست قبلی بانک مرکزی صورت گرفته بود لذا اتفاقات تازه‌ای صورت نگرفت که با تصویب این تحقیق و تفحص می‌توان خلأها و زوایای پنهان در این موضوع را مورد بررسی قرار داد.

همچنین در ادامه نشست امروز نمایندگان مجلس، طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی- فرهنگی بررسی شد و بنابر آن، نمایندگان مردم در خانه ملت تعاریف و اصطلاحات قانون حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی- فرهنگی  را مشخص کردند.

در جریان بررسی طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی- فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره برداران بناهای تاریخی- فرهنگی با ماده یک این طرح با ۱۳۰ رأی موافق، ۱۷ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

طبق آن، اصطلاحات به کار رفته در این طرح همچون حفاظت، مرمت، احیا، حریم بنا، صیانت، محدوده بافت، کاربری متناسب، طرح ویژه حفاظت و احیای بافتهای تاریخی- فرهنگی، حمایت و سازمان تعریف و معانی آنها مشخص شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.