مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: وضعیت خشکسالی خراسان رضوی در بارندگی‌های اخیر بهبود یافته است.

وضعیت خشکسالی خراسان رضوی در بارندگی‌های اخیر بهبود یافته است
به گزارش قدس آنلاین ؛ حسین اسماعیلیان  اظهار داشت: هنوز با وجود بارش‌های متعدد در خراسان رضوی نمی‌توان خروج دوره خشکسالی از خراسان رضوی را تضمین کرد، باید نکات مرتبط با صرفه‌جویی در آب را رعایت کنیم تا شرایط بهبود یابد.

وی تصریح کرد: بارندگی‌ها در خراسان رضوی سبب بهبود شرایط جوی شده است اما هنوز در دوره خشکسالی قرار داریم، باید میزان آب مصرفی مورد توجه قرار گیرد و این مایه حیاتی بیش از اندازه مصرف نشود، آب‌های زیرزمینی تنها منابعی هستند که آب را در اختیار ما می‌گذارند.

اسماعیلیان ادامه داد: تاکنون 30 میلیارد متر مکعب از منابع آب‌های زیرزمینی به دلیل برداشت بیش از اندازه کاهش یافته است، همچنین 50 درصد از آب‌های مشهد در سال‌های گذشته از سد دوستی گرفته می‌شد که در سال گذشته 12 درصد آب در این محل ذخیره شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: با ادامه داشتن روند خشکسالی سال گذشته قادر به تأمین 50 درصد نیاز آب مشهد نبودیم و در نهایت باید در خراسان رضوی جیره بندی آغاز می‌شد اما وضعیت بهبود یافته است، در هر صورت احتمال ورود خشکسالی در سال آینده و جیره بندی وجود دارد.

وی عنوان کرد: برای تأمین و توزیع آب شرب مشکلاتی وجود دارد اما برای گذر از بحران کم‌آبی تدابیری انجام شده و قرار بر اجرایی شدن برنامه‌های جدید در استان شده است، تا اواخر فروردین‌ماه سد دوستی 410 میلیون متر مکعب آب داشت که 33 درصد از آن حجم مخزن است.

اسماعیلیان با اشاره به این که هر یک از شهروندان روزانه 120 لیتر آب مصرف می‌کنند، افزود: می‌توان مصرف آب را مدیریت کرد و به 70 لیتر در روز رساند، اموری نیز مانند اجرای پروژه جایگزینی پساب با چاههای کشاورزی از منابع تامین آب شرب مشهد و استفاده از چاه‌های سطحی می‌تواند در بهبود شرایط مؤثر باشد.

منبع : تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.