کارشناس مسئول اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برگشت قیمت مواد لبنی، پروتئینی، قند و شکر، میوه و سبزی و خرما که افزایش قیمت داشتند، شروع شده است.

برگشت قیمت مواد لبنی، پروتئینی و خرما آغاز شده است
به گزارش قدس آنلاین ، مهدی مقدسی امروز در تشریح طرح ضیافت ماه مبارک رمضان در اتاق اصناف مشهد، اظهار کرد: ما حوزه‎های نظارتی را در دو بخش تقسیم کردیم، بخشی به عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت و حوزه نظارت و بازرسی است، البته کار به اصناف نیز واگذار شده تا تخصصی انجام شود، بنابراین بخش دوم را اصناف و مدیریت بازرسی بر اصناف برعهده دارد که بازرسی و نظارت انجام می‌دهد.
مقدسی با بیان اینکه ۸۰ درصد بازرسی امور صنفی و غیر صنفی در خود مشهد شکل گرفته است، عنوان کرد: اگر مرکز استان نظارت کافی داشته باشد، به شهرستان‌ها منتقل می‌شود. ما ضابط تعزیرات حکومتی هستیم. از زمانی که جنگ جدید سخت و پیچیده آغاز شد، نظام تشخیص داد که باید بازوان کمکی به این بخش اضافه شود.
کارشناس مسئول اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: ورود حوزه دادستانی به برخورد با تخلفات کمک کرد. با دادستانی در۳۵ پرونده کار کردیم، در حالی که ۳۵ هزار پرونده را به تعزیرات می‌فرستیم. ۹۳ درصد از اصناف به قانون احترام می‌گذارند و تخلف‌یابی ما ۷ یا ۸ درصد است. نگاه بیرونی تخلف فراوان، دیدگاه فنی و کارشناسی نیست.
وی با اشاره به اینکه اگر کسی تخلف کرد، باید به شکلی با آن برخورد شود که بازدارنده باشد، تصریح کرد: دادستانی دستور داد و ما 10 مورد پلمپ را انجام دادیم و به قدری موثر بوده که هنوز آثار آن را می‌بینیم. کسی که تخلف می‌کند و بر آن اصرار دارد، با جریمه نمی‌توان با او برخورد کرد. دستور دادستانی برای پلمپ موثر بود. من زمانی به درب انباری می‌رفتم که نمی‌دانستم داخل آن چیست و بارها پشت درب ماندم و فردا که مراجعه کردم با انبار خالی مواجه شدم، اما اکنون این اجازه را پیدا کردیم که با یک تلفن از حوزه قضایی اجازه ورود را بگیرم. این فرصت بسیار خوبی است.
مقدسی افزود: یکی از مشکلات و دغدغه‌های بازرسان این بود که در بحث احکام و ورود به تخلفات متوقف می‌شدند، اما این بحث حل شده است. ما طرحی داریم که در بخش غیر صنفی بیشتر تعریف می‌شود و در دو بوده که یک بخش تامین کالا است. ۱۶۰۰ تن شکر مصرف خانوار و ۱۰ هزار و ۴۰۰ تن برای صنعت و صنف، ۲ هزار تن برنج هندی و برنج معمول تجار با قیمت ۸۲ هزار تومان را توزیع می‌کنیم. در خصوص بحران افزایش قیمت آرد و دو برابر شدن قیمت ماکارونی تلاش کردیم تا با موجودی‌های قبل و توافق با کارخانجات، افزایش قیمت را تا یک ماه را رد کنیم.
کارشناس مسئول اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: بازرسان مسئول مبارزه با گرانی نیستند، بلکه مسئول مبارزه با گران‌فروشی هستند. بازرس نمی‌تواند ارزش پول را برگرداند. ما در زمینه تفاوت و جابه‌جایی قیمت‌ها، احتکار و گران‎فروشی وظیفه جدی داریم و باید به تغییر قیمت‌ها در بخش عمده و انبار بیشتر توجه کنیم. در هیچ شهری در کشور دستورات صریحی مانند مشهد در خصوص احتکار داده نشده که بیان کردند هرانچه کشف شده را سریع به بازار برگردانید و متوقف نگه ندارید.
وی اضافه کرد: در تامین کالا توزیع ۵۰ تن گوشت منجمد گوساله را نیز خواهیم داشت که بیشتر به سمت کمیته امداد و اینگونه بخش‌ها می‌بریم. هفته قبل کاهش ۱۰ هزار تومانی لاشه گوسفند را داشتیم، اما ۵ هزار تومان برگشت، با این وجود به نقطه تعادل رسیده است. آقای سلطانی در دادستانی دستورات فنی، کارشناسی و ریسکی برای گوشت مرغ دادند که قسمت مناسب‎تر شد.
مقدسی با بیان اینکه در حوزه سامانه تلفنی ۱۲4 تلاش کردیم که از افراد باحوصله برای پاسخگویی استفاده کنیم، عنوان کرد: برای این کارکنان منشور درست کردیم که هرچه مردم عصبانی‌تر بودند، آن‌ها آرام‌تر باشند و افرادی را به کارگیری کردیم که با حوصله‌تر جواب دهند. از ساعت هشت تا افطار و برخی بعد از افطار آماده پاسخگویی هستند. ما با لباس‌های فرم و متحدالشکل در بازار حضور خواهیم داشت. نظارت بر کالاهایی که هدف‌دار توزیع می‌شوند را نیز در دستور کار داریم.
کارشناس مسئول اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تلاش کردیم تا خودمان بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ نظارت کنیم. فلسفه و هدف فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای گم شده و کالاها مقداری گران‌تر از فروشگاه‌های اصناف است. قیمت درج شده روی کالا بسیاری از زمان‎ها قیمت واقعی نیست. مهم‌تر از قیمت درج شده، قیمت فاکتوری است که صادر شده و باید بر اساس سود باشد.
وی بیان کرد: ما علاوه بر تعزیرات با دادستانی نیز گشت مشترک داریم. پایگاه‌های بازرسی اصناف در شهر مشهد حضور دارند که در معرض مردم و شکایات مردم است.
مقدسی گفت: زولبیا و بامیه درجه دو ۱۴ هزار تومان، درجه یک بدون مغز ۱۸ هزار تومان و درجه یک ممتاز مغزدار ۲۱ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که اگر قیمت بیش از این باشد باید اطلاع دهند و قابل پیگیری است. قیمت حلیم و شله نیز از چند ماه قبل تصویب شده و افزایش هم نخواهند داد، حلیم درجه یک با گوشت قرمز ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و شله ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است.
کارشناس مسئول اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه از اتحادیه نان درخواست کردیم که برای نان آزاد نیز سقفی داشته باشند، تصریح کرد: با وجود اینکه خمیرمایه از 80 به 220 هزار تومان رسیده و بخشی از آرد خود را نیز از بازار آزاد تهیه می‌کنند، اما بهتر است که سقفی تعیین شود تا دچار نوسان قیمت نشویم. برگشت قیمت مواد لبنی، پروتئینی، قند و شکر، میوه و سبزی و خرما که افزایش قیمت داشتند، شروع شده است.
وی با بیان اینکه یکی از اولویت های اول ما رسیدگی به شکایات مردم است، عنوان کرد: سامانه تلفنی ۱۲۴ روزی ۱۵۶ بار زنگ می‌خورد، 60 تا 70 مورد نیاز به ثبت تخلف ندارد و تخلفات ۷۰ تا ۸۰ مورد ثبت و منتقل می‌شود. فردی که شکایت می‌کند، ورود اولیه بازرس برایش مهم است، ۲ میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان پول را در ایام نوروز بدون تشکیل پرونده به مردم برگرداندیم، نام این شورای حل اختلاف اقتصادی نیست؟
مقدسی افزود: ما با هر تلفن ۱۲۴ خوشحال می‌شویم، زیرا نشان می‎دهد که مردم هنوز هم به ما اعتماد دارند. اگر مردم با ما تماس نگیرند، نشان‌دهنده خوبی نیست. زنگ‌ها امانت مردم دست ما است. ما ۱۲۰ هزار صنف در مشهد داریم که 50 هزار مورد آن اولویت‌دار است و با ۱۰۰ بازرس نمی‌توان آن‌ها را بازرسی کرد. رسیدگی به شکایات بسیار اهمیت دارد. در طرح رمضان نیز این امر را در اولویت قرار خواهیم داد. شماره تلفن ۱۳۵ مربوط به حوزه تعزیرات حکومتی نیز مکمل شماره ۱۲۴ است.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.