مدیر کل راه‌آهن خراسان رضوی گفت: 12 درصد از کل شبکه ریلی کشور به خراسان رضوی اختصاص دارد.

12 درصد از شبکه ریلی کشور به خراسان رضوی اختصاص دارد
به گزارش قدس آنلاین ، محمدحسین ضیایی‌مهر که در جریان «تور گردشگری مسیر ریلی سرخس، ویژه اصحاب رسانه» سخن می‌گفت، اظهار کرد: در مسیر راه‌آهن سرخس، زیرساخت‌های بین‌المللی ریلی مشاهده می‌شود و زحمات و اقدامات موثر سال‌های گذشته و سال‌های اخیر که در زمینه توسعه زیرساختی صورت گرفته، خوشبختانه منشاء خدمات و اقدامات خوبی بوده که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهم کرد. 
وی با بیان این که خراسان رضوی 12 درصد کل شبکه ریلی کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: از این ۱۵۰۰ کیلومتر خطوط ریلی که در اختیار داریم، خوشبختانه با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های دو بخش جابه‌جایی بار و مسافر سعی کردیم حداکثر استفاده بهینه و مطلوب را داشته باشیم. به طوری که در مسیر خراسان رضوی و منتهی به مشهد همواره  ۵۰درصد از حجم قطارها در این مسیر از سطح کشور تردد می‌کند. 
مدیر کل راه‌آهن خراسان رضوی ادامه داد: در سال ۹۷ خوشبختانه توانستیم با جا به جایی ۱۴ میلیون و ۲۱۲هزار ۴۹۳ مسافر و زائر امام رضا(ع) رکورد جا به جایی مسافر را بشکنیم و بالاترین حجم جا به جایی را داشته باشیم. همچنین در زمینه جا به جایی مسافر رشد ۱۸ درصدی را نسبت به سال ۹۶ شاهد بودیم.
وی افزود: در بخش حمل و نقل عمومی، در بخش حمل و نقل جاده‌ای و در بخش حمل و نقل هوایی ممکن است با کاهش جابه‌جایی مسافر و زائر امام رضا  به طور کلی مواجه شده باشیم؛ ولی در حمل و نقل ریلی با رشد ۱۸ درصدی نسبت به سال ۹۶ مواجه شدیم که این بیانگر این موضوع است که استقبال خوبی از حمل و نقل ریلی صورت گرفته است.
ضیایی‌مهر ضمن اشاره به این که عواملی سبب شده این استقبال ایجاد شود، اضافه کرد: یکی این که زمان سیر در مسیر تهران به مشهد و بالعکس را ۲ساعت به نسبت سالیان گذشته کم کردیم. دوم کاهش تاخیرات، سوم نظم سیر و حرکت قطارها و چهارم ارتقاء سطح کیفی خدمات داخل قطارها توسط شرکت‌های مسافری و پنجم ارتقاء سطح خدمات ایستگاهی و همچنین افزایش نرخ بلیت هواپیما سبب شد استقبال از حمل و نقل ریلی افزایش پیدا کند و استقبال در بخش ریلی در حوزه مسافری به خوبی صورت گیرد. 
وی عنوان کرد: در ایام نوروز با بسیج همه امکاناتمان توانستیم با بیش از ۲۰۰۰رام قطار مسافری، یک میلیون و ۵۰هزار نفر مسافر و زائر امام رضا را جابه‌جا کنیم. همچنین در این ایام، رشد ۱۷ درصدی را نسبت به نوروز ۹۷ در زمینه جا به جایی مسافر و زائر شاهد بودیم. 
مدیر کل راه‌آهن خراسان رضوی اظهار کرد: در ایام نوروز بارندگی‌های شدیدی صورت گرفت و در برخی از استان‌ها شاهد پدیده سیل بودیم. در استان خراسان رضوی هم در مسیر حوزه ریلی شهرستان‌های نیشابور و منطقه سبزوار، جوین و جغتای بارندگی زیادی را شاهد بودیم که با پیش‌بینی‌های مختلفی که همکاران راه‌آهن در بخش زیربنایی انجام داده بودند، مشکل خاصی را در زمان بارندگی‌ها شاهد نبودیم. 
ضیایی‌مهر عنوان کرد: در نوروز ۹۸ اتصال ریلی چهار شهر جدید با قطار مسافرتی به مشهد برقرار شد که شامل شهرهای ارومیه، رشت، همدان و کرمانشاه بود که با این ۴ شهر، مجموعا ارتباط ۲۹شهر و مرکز استان در سطح کشور را با قطارهای مسافری به مشهد برقرار کردیم و خوشبختانه مورد اقبال استان‌های جدیدی که به شبکه ریلی پیوست، مواجه شدیم. 
وی با اشاره به این که در ایام نوروز مشکل خاصی را نداشتیم و توانستیم کاهش تاخیرات را در سیر قطارها و کاهش تاخیر از مبدا مشهد را داشته باشیم، اضافه کرد: در سال ۹۷ توانستیم با ۳۶ هزار و ۱۳۸ دستگاه واگن، دو میلیون و ۱۶۷ هزار تن کالا را با کشورهای آسیای میانه از مرز ریلی سرخس مبادله کنیم که به نسبت سال ۹۶ ، ۱۱ درصد رشد حمل و نقل بین‌المللی با کشورهای آسیای میانه صورت گرفت.
مدیر کل راه‌آهن خراسان رضوی ادامه داد: از این ۲میلیون و ۱۶۷ هزار تن کالای جا به جا شده با کشورهای آسیای میانه 626 هزار تن میزان کالاهای صادراتی به آسیای میانه بوده که با ۱۰۲۵۶ دستگاه واگن صورت گرفته و در بخش صادرات خوشبختانه ۶۳ درصد نسبت به سال 96 رشد داشتیم.
ضیایی‌مهر افزود: خوشبختانه توانستیم با همکاری و هماهنگی بین بخشی بین راه آهن و تشکل‌های بخش خصوصی مرتبط با صادرات استانداری و اتاق بازرگانی اتحادیه صادرکنندگان و سازمان صنعت، معدن و تجارت، ۸۲ درصد صادرات ریلی مرز سرخس و کشورهای آسیای میانه را در ایستگاه‌های راه آهن خراسان بارگیری کنیم که عدد ۵۱۷هزار تن را شامل می‌شود و به طور کلی میزان بارگیری صادرات استان خراسان رضوی در بخش ریلی با آسیای میانه ۹۳درصد افزایش به نسبت سال ۹۶ داشته است. 
حمل و نقل ریلی سرخس دارای جایگاهی ویژه است 
وی ادامه داد: در بخش ترانزیت در سال ۹۷ توانستیم بیشترین میزان ترانزیت کالا را از ابتدای راه‌اندازی مرز سرخس در سال ۱۳۷۵ داشته باشیم. همچنین ترانزیت کالایی که در مسیر سرخس در بخش ریل انجام شده، فعال ترین توریدول ترانزیتی سرخس به بندر عباس بوده که ۹۵ درصد ترانزیت ریلی  مرز سرخس را به خودش اختصاص داده است. در بخش ترانزیت کالا هم مرز ریلی سرخس توانسته ۸۵ درصد ترانزیت ریلی کشور را به خود اختصاص دهد؛ یعنی در مجموع ۸۵ درصد ترانزیت ریلی کشور از مرز سرخس با آسیای میانه مبادله شده و تنها ۱۵ درصد مابقی ترانزیت ریلی کشور از سایر مبادی مرزی شکل گرفته است. بنابراین اهمیت و جایگاه حمل و نقل ریلی سرخس بسیار ویژه است و به همین دلیل توجه و نگاه خاصی به مجموعه مرز سرخس وجود دارد. 
مدیر کل راه‌آهن خراسان رضوی با بیان این که ظرفیت‌سازی بسیار خوبی در ایستگاه ریلی مرز سرخس انجام دادیم، خاظرنشان کرد: در راه آهن سرخس ظرف سال‌های اخیر با توسعه خطوط ریلی که از ۲۵ کیلومتر به ۷۵ کیلومتر رسیده و همچنین افزایش ظرفیت سایت تعویض بوژی سرخس که اصلی‌ترین گلوگاه ترانزیت ریلی سرخس است، ظرفیت‌سازی‌هایی کردیم و با زیرساخت‌هایی که توسعه دادیم، سبب شده ظرفیت مبادله کالا بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آسیای میانه، روسیه و چین در مرز سرخس به حداقل ۸ میلیون تن در سال برسد. 
ضیایی‌مهر عنوان کرد: مرز ریلی سرخس با هماهنگی و ارتباطات بسیار خوبی که با مرزبانی و گمرک و سایر سازمان‌های مربوط داشته است، هیچگونه مشکل خاصی را در مبادله کالا با کشورهای آسیای میانه نداشته و فعالیت‌ها شبانه روز انجام می‌شود.
وی ادامه داد: تلاش ما و  اصحاب رسانه باید بر این باشد که با معرفی ظرفیت‌های ترانزیتی کشورمان به ویژه در بخش راه آهن و به خصوص مسیر ترانزیتی سرخس بتوانیم از زیرساخت‌های ایجاد شده به خوبی بهره‌برداری داشته باشیم و بتوانیم در زمینه کسب  درآمد ارزی برای کشور و همچنین تولید اشتغال نقش داشته باشیم. ضمن این که عبور کالاهای ترانزیتی و افزایش حجم حمل و نقل بین‌المللی که واردات و صادرات را شامل می‌شود، می‌تواند برای توسعه اشتغال در کل مسیرهای ترانزیتی به ویژه مسیرهای مرزی کمک‌کننده باشد.
مدیر کل راه‌آهن خراسان رضوی در زمینه اجرای پروژه‌ها اشاره کرد: ۵۹ پروژه با اعتبار بالغ بر ۳۰۰۰هزار میلیارد ریال و متوسط پیشرفت ۷۲ درصد در ۳ بخش افزایش حوزه بار، ارتقاء ایمنی سیر قطارهای مسافری و باری و همچنین ارتقاء کمی و کیفی حوزه جابه‌جایی مسافر و زائر از جمله برنامه‌های کاری است که مشغول انجام اجرای این فعالیت‌ها و پروژه‌ها هستیم و از این ۵۹ پروژه، ۳۱ پروژه در بخش ارتقاء خدمات کمی و کیفی مسافری با اعتبار حدود ۷۴۰ میلیارد ریال است. به علاوه ۱۲ پروژه هم در حوزه افزایش ظرفیت بار داریم که اعتبارش ۲هزار و ۲۰۰میلیارد ریال و متوسط پیشرفت فیزیکی این بخش هم حدود ۸۳ درصد است.
ضیایی‌مهر عنوان کرد:از شاخص‌ترین پروژه‌های مربوط به حوزه بخش بار می‌توان به ایستگاه راه آهن شهید مطهری اشاره کرد که بخشی ظرفیت‌سازی شد و بخشی در حال ساخت است. همچنین بنا داریم مجتمع فولاد سبزوار را به شبکه ریلی کشور متصل کنیم.
وی با اشاره به این که زیرساخت‌های مربوط به راه آهن جمهوری اسلامی ایران به خوبی پیش می‌رود، افزود: تلاشمان بر این است در سال جاری مجتمع فولاد سبزوار را به شبکه ریلی متصل کنیم که حدود ۲ میلیون تن مجموعه مواد اولیه‌ای است که برای تویداتشان نیاز است.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.