زنجان-نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت:در بسیاری از نقاط جهان، بهداشت روان و اختلالات روانی به اندازه بهداشت جسمی و اختلالات آن مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

رقابت بیش از ۳ هزار عکاس در جشنواره بین‌المللی عکس سلامت

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، پنجمین جشنواره بین‌المللی عکس سلامت که با حضور وزیر بهداشت به مدت دو روز در زنجان برگزار بود با تقدیر از برگزیدگان این جشنواره به کار خود پایان داد.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بین‌المللی عکس سلامت گفت:جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان فرصتی است برای پرداختن به حوزه سلامت که یکی از ابعاد بسیارمهم آن، سلامت روان است که از دید و زبان هنر برای جلب توجه عامه مردم استفاده می‌شود.

پرویز قزلیاش با بیان اینکه این جشنواره تلاش در جهت افزایش سواد سلامت روان در عرصه‌های گسترده است، برگزاری این جشنواره را برای زنجان و ایران اتفاق بزرگی برشمرد و افزود: این جشنواره با استقبال کم نظیر هنرمندان از کشورهای مختلف روبرو بوده است.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره به بالاترین حد نصاب در ایران دست یافته و در سطح بین‌المللی نیز جزء جشنواره‌های شاخص به ویژه در حوزه سلامت و هنر قرارگرفته است تصریح کرد: تجارب نشان می‌دهد همانند بسیاری از موضوعات ازجمله در زمینه مفاهیم سلامت، فرهنگ و هنر می‌توان همکاری‌ها را در چارچوب تعاملات بین‌المللی در گسترده وسیع افزایش داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان اظهارداشت: برگزاری این گونه برنامه‌ها ‌بستری مناسب برای همکاری و اعتمادسازی به منظور ارتقاء سلامت با بهره‌گیری از این فرصت است و نقش فعالتری در این زمینه دارد.

استفاده از هنر زیبای عکاسی برای ارتقاء آگاهی و نگرش جامعه

دبیر جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان نیز با اشاره به برگزاری تاریخچه برگزاری جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان اظهارداشت: در سال ۲۰۱۰ میلادی این جشنواره در زنجان به صورت استانی برگزار؛ و دومین و سومین دوره نیز به همت واحد سلامت روان وزارت بهداشت به صورت کشوری برگزارشد.

محمدرضا صائینی هدف از برگزاری این جشنواره را استفاده از هنر زیبای عکاسی برای ارتقاء آگاهی و نگرش جامعه درخصوص مسائل و موضوعات مرتبط با سلامت روان و کاهش انگ و تبعیض نسبت به اختلالات روانپزشکی عنوان و تصریح کرد: هنر عکاسی و استفاده از تصویر می‌تواند با به کارگیری حس دیداری نقش مهمی در ایجاد یادگیری پایدار و تاثیر به سزایی در برانگیختن مخاطب برای اندیشیدن و تفکر درمورد مسائل مرتبط با سلامت داشته باشد.

وی با اشاره به حضور ۳۱۲۴ عکاس از ۷۸ کشور با ۱۸۳۵۸ عکس در این دوره، اظهارداشت: رشد ۱۷ درصدی تعداد عکاس و ۱۵ درصدی تعداد عکس در این دوره نسبت به دوره قبل مشاهده می‌شود.

بهداشت روان به اندازه بهداشت جسمی مورد توجه قرار نمی‌گیرد

کریستف هملمن  نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران نیز در ادامه گفت:کاهش بار اختلالات روانی در راستای اهداف توسعه پایدار است و هدف تعیین شده آن عبارت از کاهش مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر به میزان یک‌سوم که این مهم با پیشگیری و درمان و نیز ارتقای بهداشت روان و تندرستی حاصل می‌شود.

هملمن  با بیان اینکه اختلالات روانی عمدتا شامل مشکلات افسردگی و اضطراب است، تصریح‌ کرد: در جمعیت جهانی، نسبت افسردگی و اضطراب در سال ۲۰۱۷ به ترتیب عبارت بود از ۳.۶ درصد، یعنی حدود ۲۶۴ میلیون نفر و ۳.۹ درصد یعنی ۲۴۸ میلیون نفر   با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کردند که این آمارها نشان از شرایط سلامت روانی دارد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران با تاکید بر اینکه اگر این اختلالات بدون درمان رها شود، تبعات اقتصادی در حدود هزار میلیارد دلار در سال را در پی دارد، افزود: این در حالی است که سطح هزینه‌های عمومی برای بهداشت روان کمتر از ۲ دلار برای هر نفر در کشورهای با درآمد کم تا متوسط محاسبه شده است.

هملمن در ادامه با اشاره به اینکه خودکشی به خودی خود اختلال روانی محسوب نمی‌شود، خاطرنشان کرد: ولی اختلالات روانی ممکن است موجب خودکشی شود. خطر خودکشی در پی بیماری‌های روانی ۵ الی ۸ درصد برآورد شده است و باید عنوان کرد خودکشی یکی از مشکلات اصلی بهداشت عمومی است که سالیانه منجر به حدود یک میلیون مرگ در جهان می‌شود و این مشکل در ایران نیز از مشکلات بهداشتی مهمی به شمار می‌آید که باید به آن توجه کرد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، اختلالات روانی را با بیماری‌های واگیردار همراه دانست و گفت: این موارد عوامل مشترکی دارد، بنابراین برای اطمینان از تحقق کامل حقوق فردی برای دست‌یابی به بالاترین استاندارد ممکن برای سلامت جسمی و روانی با رهبری سازمان ملل متحد روسای کشورها و دولت‌ها منشوری را در سپتامبر سال ۲۰۱۱ برای رسیدگی به این مشکل به تصویب رسانده است.

وی با اشاره به اینکه در مقابله با مشکلات بهداشت روان، پیشگیری نقش به‌سزایی دارد، افزود: سازمان بهداشت جهانی مداخلاتی را ترویج می‌دهد که هزینه فایده‌مند، عملی، مقرون به صرفه و مبتنی بر شواهد باشد. از قبیل تشخیص و مدیریت اختلالات روانی و سوء‌مصرف مواد، حمایت از رشد در دوران خردسالی و مهارت‌های فرزندپروری و آموزش مهارت‌های زندگی در مدرسه‌ها برای کاهش اختلالات روانی در مناطق مختلف جهان.

هملمن با بیان اینکه متاسفانه در بسیاری از نقاط جهان، بهداشت روان و اختلالات روانی به اندازه بهداشت جسمی و اختلالات آن مورد توجه قرار نمی‌گیرد، تصریح‌ کرد: در حقیقت اغلب اختلالات روانی و بهداشت روان فراموش شده و مغفول باقی مانده است. به همین منظور حمایت‌طلبی یکی از ابزارهای مهم   ارتقای سطح آگاهی در مورد مشکلات بهداشت روان است و به موجب آن می‌توان اطمینان یافت که بهداشت روان در دستور کار دولت‌ها و جوامع قرار می‌گیرد.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران به مشکلات اصلی پیشگیری و درمان اختلالات روانی نیز اشاره کرد و یادآور شد: انگ اجتماعی و یا همان استیگما از مشکلات اصلی در این حوزه است و استفاده از ابزار هنر از جمله عکاسی می‌تواند مردم را برای گفت‌وگو در رابطه با این مشکلات ترغیب کند.

وی خاطرنشان کرد: هنرمند عکاس دوربین خود را به روی زندگی افراد یا محیط   آنان می‌گشاید و فرصت‌هایی را برای بررسی و شناسایی مشکلات و اطلاع‌رسانی درباره آنان خلق می‌کند که این موضوع حائز اهمیت بوده و از این فرصت‌ها باید بهره برد.

در پایان از کتاب جشنواره و تمبر یادبود جشنواره نیز رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.