رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بخشی از فرایندهای گران شدن خارج از اراده استان و توان مدیران استان است.

بخشی از فرآیندهای گرانی خارج از اراده استان است/حمل‌ونقل از عوامل گرانی خرماست
به گزارش قدس آنلاین ، راضیه علیرضایی در حاشیه دومین نشست قرارگاه رسانه‌ای استان که به میزبانی خبرگزاری ایسنا و با حضور رئیس سازمان صمت و معاونان وی در ساختمان مرکزی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، در پاسخ به مشکلات موجود در بازار اظهار کرد: جلسه بسیار خوبی را برگزار کردیم، به موضوعاتی چون نظارت بر بازار، تامین کالا و بحث‌های پایه‌ای برای آینده بازار و آینده اقتصاد کشور و استان پرداخته شد. بنده در جلسه هم عرض کردم که ما در نظارت و کنترل بازار با مسئله گران‌فروشی و مسئله گران شدن مواجه هستیم.
وی ادامه داد: بخشی از فرایندهای گران شدن خارج از اراده استان و توان مدیران استان است که در گران شدن تاثیر دارند؛ چرا که اقلامی که قیمت کشوری دارند یا تامین آن‌ها از خارج است، به نرخ ارز وابسته‌اند و این‌ها اقلامی هستند که گران می‌شوند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: طبیعتا فرایند گران شدن، تغییراتی در قیمت نهایی مصرف‌کننده ایجاد می‌کند؛ اما مورد گران‌فروشی ، ما اولا از مردم تقاضا می‌کنیم که قیمت را از سامانه 124 می‌توانند مشاهده کنند؛ چون ما قیمت حدودی پایه بسیاری از اقلام را آنجا درج می‌کنیم؛ ثانیا می‌توانند در مواردی که با گران‌فروشی مواجه می‌شوند، با تلفن 124 ما را در جریان بگذارند.
 
درآمدهای ارزی باید صرف فرایندهای سرمایه‌گذاری و تولید شود
علیرضایی افزود: تلاش می‌کنیم که در کوتاه‌ترین زمان به موضوع رسیدگی کنیم و البته در خصوص موضوع افزایش قیمت و گران شدن در جلسه توضیح دادم که فرایندی که اکنون پیش روی ماست، این است که ما بخشی از درآمدهای ارزی مان را برای مصارف روزانه استفاده می‌کنیم؛ در حالی که این‌ها باید صرف فرایندهای سرمایه‌گذاری و تولید شده و در این حوزه جایگزین شود.
وی اضافه داد: تفکر و دیدگاه مردم خیلی می‌تواند نسبت به این قضیه موثر باشد که ما برای کالاهایی که امکان تولید داخلشان را داریم و امکان اشتغال داخلی آن‌ها را داریم، بایستی تصمیم‌گیری کنیم که منابع ارزی ما صرف سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها شود و از فرصتی که اکنون به وجود آمده برای پوست‌اندازی اقتصادی استفاده کنیم که زنجیره‌های تولیدمان را تکمیل کنیم؛ به ویژه در اقلامی که پرمصرف هستند.
 
چرا خرما گران شد؟
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص ذخیره‌سازی کالاهای اساسی مردم در ماه مبارک رمضان عنوان کرد: از سال گذشته ما افزایش ذخیره داشتیم و سعی کردیم ذخایرمان را بالا ببریم تا اطمینان خاطرمان بیشتر شود. اکنون ذخایر کالاهای اساسی استان کامل است و برای ماه رمضان هم ان‌شاءالله یک‌سری اقلامی را توزیع می‌کنیم، توزیع شکر را آغاز کردیم. حدود هزارو ششصد تن شکر، بسته‌بندی یک کیلویی شده و ان‌شاءالله برای ایام ماه مبارک رمضان توزیع گسترده می‌شود.
 
علیرضایی افزود: هم‌چنین توزیع برنج را پیش‌بینی کردیم و ان‌شاءالله این توزیع را هم خواهیم داشت. اقلام دیگری را به ترتیب به این سبد اضافه می‌کنیم، قیمت مرغ اکنون در نقطه متعادلی است و ذخایر مرغ را هم آغاز کردیم و احتمالا مجدد ذخیره خواهیم کرد.
وی درباره گران شدن قیمت خرما گفت: یکی از دلایل اصلی گرانی خرما این است که حمل خرما که قرار بوده از قبل انجام شود، به ماجرای سیل برخورد کرده و یک بخش هم به صادرات خرما مربوط می‌شود که می‌دانیم در گذشته حجم زیادی از خرما از بین می‌رفت و صادر نمی‌شد؛ اکنون هم فرآوری خرما طوری شده که یک خرما را یک دلار می‌فروشند. 
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.